شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#اوکراین#حمله تروریستی

حمله به پل کریمه؛ اتفاقی که می‌تواند به بحران جهانی تبدیل شود

حمله به پل کریمه؛ اتفاقی که می‌تواند به بحران جهانی تبدیل شود

با حمله اوکراین به پل کریمه و کشته شدن یک زن و شوهر، روسیه اوکراین را متهم به حمله تروریستی کرده است.

پل کریمه که سال ۲۰۱۸ توسط پوتین افتتاح شده بود تا راهی بین کریمه اوکراین به سوی روسیه باشد، مورد حمله اوکراینی‌ها قرار گرفت. صبح روز دوشنبه کسانی که در حوالی این پل ساکن بودند، صدای چند انفجار پیاپی را گزارش کردند. این پل که به کرچ هم مشهور است، سال قبل بر اثر یک انفجار آسیب دیده و بخش‌هایی از آن بسته شده بود. اوکراینی‌ها از این پل که پس از اشغال کریمه ساخته شده، به‌عنوان ساخت‌وسازی غیرقانونی نام می‌برند.

روسیه حمله به پل کریمه را تروریستی نامیده و آن را تقصیر اوکراینی‌ها انداخته است. از آنجایی که دو نفر که یک زن و شوهر بوده‌اند در این حمله کشته شده و دخترشان مجروح شده است، رسانه‌های روسی بر تروریستی بودن این حمله مانور زیادی می‌دهند. اما این درگیری که منجر به بسته شدن بخشی از پل کریمه شد، می‌تواند جهان را با بحرانی تازه رو به رو کند.

حمله به پل کریمه؛ اتفاقی که می‌تواند به بحران جهانی تبدیل شود

سخنگوی سازمان اطلاعات دفاعی اوکراین در حالی که نتوانسته خوشحالی خود را از این ضربه به روس‌ها پنهان کند، گفته تخریب بخشی از پل کریمه می‌تواند مشکلات لجستیکی برای نیروهای روسیه ایجاد کند. آندری یوسوف توضیح داده که روسیه از این پل به عنوان یک مرکز لجستیکی بزرگ برای انتقال نیروها و منابع به عمق خاک اوکراین استفاده می‌کند و هر گونه مشکل لجستیکی، عوارض دیگری برای اشغالگران است که مزایای بالقوه‌ای برای نیروهای دفاعی اوکراین ایجاد می‌کند. با این حال او از پذیرفتن مسئولیت اوکراین در این حمله خودداری کرد.

"الکساندر سیرسکی"، فرماندهی نیروهای زمینی اوکراین شب قبل از این حمله در رسانه‌های اجتماعی نوشته بود "لالایی برای اشغالگران آماده می‌شود."

همزمان با حمله به پل کریمه روسیه توافق صادرات غلات را که به واسطه ترکیه سال گذشته امضا شده بود،‌ متوقف کرد. مسکو البته اعلام کرده که این تصمیم ربطی اتفاقات مربوط به پل کرچ ندارد. اما تحلیلگران این دو را با یکدیگر مرتبط می‌دانند.

به نوشته نیویورک‌تایمز روسیه پس از حمله به اوکراین، کشتی های جنگی خود را در امتداد سواحل دریای سیاه اوکراین مستقر و اوکراین هم در مقابل این آب ها را برای جلوگیری از حمله دریایی روسیه مین گذاری کرد. نتیجه آن که بنادر مورد استفاده برای صادرات غلات برای حمل و نقل تجاری به کلی مسدود شدند.

اما براساس توافق صورت گرفته مقرر شد ، اوکراینی ها کشتی های حامل غلات را به خارج از بنادر اودسا، یوژنه و چورنومورسک هدایت کنند و یک مرکز فرماندهی مشترک هم فورا با حضور مقامات اوکراین، روسیه، ترکیه و سازمان ملل متحد در استانبول برای نظارت بر حرکت ناوگروه ها ایجاد شده بود.

این کشتی‌ها به سمت آب‌های ترکیه می‌رفتند تا توسط تیم مشترکی از مقامات انکارا ، سازمان ملل، اوکراین و روسیه بازرسی شوند. سپس محموله‌های خود را به مقاصدی در سراسر جهان تحویل می‌دادند.

زلنسکی که اخیرا به آنکارا سفر کرده بود، در دیدار خود با اردوغان در مورد این توافق به بحث و گفتگو نشست. اما ظاهرا همه گفتگوها و برنامه‌ریزی ها حالا با تصمیم روسیه به برهم زدن توافق و عدم تمدید آن برای یک سال دیگر، بهم ریخته است. اتفاقی که می‌تواند بحران غلات را در جهان به وجود اورده و موادغذایی را در بخش‌هایی از دنیا گران کند. البته روس ها یک شرط هم برای غربی ها گذاشته و گفته اند اگر غرب دست از تحریم موادغذایی و کود روسیه بکشد به توافقنامه غلات باز می‌گردد.

۳۱۱۳۱۲