شهر خبر

افزایش التهاب در بدن با مصرف این ماده غذایی که هر روز می‌خوریم!

شکر، یکی از خوراکی‌های پرکاربرد است که افراط در مصرف آن زمینه‌ بروز مشکلات مختلف از جمله چاقی، پوسیدگی دندان و... را افزایش می‌دهد. در واقع، افرادی که در رژیم غذایی شان از مقدار زیادی شکر سفید استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به التهابات مزمن قرار می گیرند.

بهداشت نیوز نوشت: مصرف زیاد شکر عوارض بسیاری برای سلامت بدن دارد که چاقی و پوسیدگی دندان شناخته‌شده‌ترین آنها هستند. اما در مطالعه‌ای که انجام شده، نتایج نشان داده است که بین مصرف خوراکی‌های شیرین به‌خصوص نوشیدنی‌های حاوی شکر و التهابات مزمن ارتباط وجود دارد. در آزمایش خون افرادی که رژیم غذایی سرشار از شکر دارند، نشانگرهای التهابی به‌خصوص نشانگر موسوم به پروتئین واکنشی C بیشتر است. البته با کاهش مصرف نوشیدنی‌های شیرین، سطح این فاکتورهای التهابی کمتر می‌شود.

این نتایج حاکی از آن است که شکر تولید اسیدهای چرب آزاد یا ترکیب‌نشده در کبد را تسهیل می‌کند. زمانی که بدن این چربی‌ها را هضم می‌کند، ترکیباتی که از این فرایند باقی می‌مانند ممکن است موجب بروز التهاب شوند. انواع شیرین‌کننده می‌توانند کم‌وبیش موجب التهاب در بدن شوند که براساس بعضی مطالعات، فروکتوز بیش از گلوکز عامل این مشکل خواهد بود.

عوارض التهابات مزمن

بروز التهابات مزمن در بدن با علائم متعددی همراه است. اضطراب و دیگر اختلالات خلقی، دردهای جسمانی، خستگی مداوم و بی‌خوابی، مشکلات گوارشی مانند یبوست، اسهال  و ریفلاکس، افزایش وزن و ابتلا به عفونت‌های مکرر از جمله پیامدهای التهابات مزمن هستند. افرادی که دچار این مشکل هستند بیشتر در معرض دیابت، افسردگی و دمانس خواهند بود. حتی التهابات مزمن در سالمندان می‌تواند با کاهش طول عمر نیز همراه باشد. 

راهکارهای کاهش التهابات بدن 

از آنجا که مصرف شکر تاثیر جدی در بروز التهابات دارد، استفاده کمتر از خوراکی‌های شیرین راهکار منطقی بروز این مشکل است. براساس توصیه سازمان بهداشت جهانی، شکر باید کمتر از ۱۰ درصد تامین انرژی بدن به مصرف برسد. 

علاوه بر این، عوامل دیگری نیز در بروز التهابات نقش دارند. خواب کافی یکی از راهکارهای پیشگیرانه است که می‌تواند احتمال التهابات مزمن را کاهش دهد. پرهیز از سیگار کشیدن نیز اهمیت دارد زیرا سیگار عامل خطر بسیاری از بیماری‌های مزمن ناشی از التهابات است. 

چاقی به‌خصوص تجمع چربی در ناحیه شکم از دیگر عوامل ایجاد التهابات در بدن است که از همین‌رو تغذیه صحیح، کاهش مصرف چربی‌های ترانس و ورزش کافی برای رسیدن به وزن ایده‌آل پیشنهاد می شود. اختلالات هورمونی نیز در این زمینه تاثیر دارند و توصیه می‌شود افرادی که چنین مشکلی دارند حتما آزمایش‌های لازم را انجام دهند و در صورت نیاز دارو مصرف کنند زیرا تعادل هورمون‌های بدن علاوه بر پیشگیری از التهابات، از عوارض متعدد دیگر نیز جلوگیری می‌کند.