شهر خبر

بیانیه انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه در نقد اقدامات سازمان‌یافته برای تهی کردن دانشگاه از اساتید آزاداندیش و نقّاد

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه در واکنش به آنچه اقدامات سازمان‌یافته برای مطیع‌سازی دانشگاه‌ها خوانده است بیانیه صادر کرد.

بیانیه انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه در نقد اقدامات سازمان‌یافته برای تهی کردن دانشگاه از اساتید آزاداندیش و نقّاد
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۶ ۲۰:۵۰:۳۰
اعتمادآنلاین |

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه نسبت به اقدامات سازمان‌یافته سراسری برای یکسان‌سازی و مطیع‌سازی دانشگاه و تهی کردن آن از اساتید آزاداندیش و نقّاد بیانیه صادر کرد.

به گزارش سایت انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه، بیانیه مذکور را می‌خوانید:

 

به نام خداوند جان و خرد

بیانیۀ انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها

در محکومیت سیاست یکسان‌سازی و مطیع‌سازی دانشگاه‌ها

امروزه بر اهل نظر آشکار است که ریشۀ بسیاری از نابسامانی‌های جاری کشور در ضعف نظام حکمرانی نهفته است و کیفیت حکمرانی نیز در گرو بهره‌گیری مداوم حکومت از گوهر دانایی و دستاوردهای علم و فناوری در اداره کشور است و این مهم جز در سایۀ وجود مراکز علمی و دانشگاهی مستقل و نیرومند حاصل نمی شود.

بر این اساس هرگونه تلاش برای محدود کردن و سلب آزادیهای علمی و آکادمیک و تضعیف استقلال دانشگاهها، نتیجه‌ای جز تنزّل کیفیت حکمرانی و در نتیجه عقب افتادگی کشور نخواهد داشت. طی چند دهۀ اخیر گاه و بیگاه شاهد اتفاقات ناگواری در جهت بی‌اعتبار کردن و تضعیف نهاد دانشگاه و محدود کردن فضا برای استادان دانشگاه بوده‌ایم لکن با روی کارآمدن دولت سیزدهم و بویژه پس از اعتراضات سال گذشته، اقدامات انحصاری چند لایه برای تسلّط یک نگاه و تفکّر خاص سیاسی- ایدئولوژیک بر دانشگاه انجام گرفته است.

در یک سال اخیر علاوه بر تشدید برخوردها و تضییقات امنیتی و انضباطی با دانشجویان معترض و صدور احکام اخراج، تعلیق، محرومیت از تحصیل برای بسیاری از آنها و اخیرا حتی تبعید بعضی از دانشجویان، برای جمع کثیری از اعضای هیات علمی دانشگاهها نیز که بر اساس مسئولیت اجتماعی و دانشگاهی خود نسبت به وضعیت جاری کشور اعتراض داشته و با شیوه های کاملا مدنی (اغلب امضای بیانیّه و یا نقد نوشتاری)، نسبت به تبعات سوء خطاهای حاکمیتی هشدار داده اند شاهد اعمال انواع فشارها، اخطارها و محدودیت‌ها بسته به شرایط آنان (عدم تمدید قرارداد، مخالفت با تبدیل وضعیت استخدامی، ممانعت در ترفیع و ارتقاء، مخالفت با انتقال، بازنشستگی زودهنگام و …) بوده‌ایم.

علاوه براین، تلاش برای بی اثر کردن سازوکارهای انتخابی درون‌دانشگاهی همچون انتخاب مدیران گروههای آموزشی و اعضای هیات‌های ممیزه، محدود کردن اختیار گروه‌های آموزشی در جذب هیأت علمی، یکدست کردن کلیه نهادهای تصمیم گیری درون دانشگاه و تشدید تنگ نظری های سیاسی- ایدئولوژیک در جذب و استخدام اعضای جدید هیات علمی به گونه‌ای است که از تحمیل ارادۀ واحد و اقدامات سازمان یافته سراسری برای یکسان سازی و مطیع سازی دانشگاه و تهی کردن آن از اساتید آزاداندیش و نقّاد حکایت دارد.

بی تردید این رویکرد تنگ نظرانه و امنیتی که دانشگاه را مطیع می خواهد، آسیب‌های جبران ناپذیری بر نهاد علم و توسعۀ علمی و به تبع آن بر کیفیت نظام حکمرانی کشور وارد خواهد ساخت و بسیاری از سرمایه‌های علمی و فنی کشور را به هدر خواهد داد.

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها این سیاست تهدید و تحدید اعضای هیأت علمی به قصد یکسان‌سازی و مطیع سازی دانشگاهیان و دانشگاهها را قویا محکوم می کند و آن را مخدوش کنندۀ استقلال دانشگاه و شئون دانشگاهی می‌داند و خواهان تجدید نظر در این زمینه و توقف فوری این قبیل اقدامات است؛ اقداماتی که عواقب مخرّب آن برای توسعۀ علمی کشور بر همگان روشن است و بی تردید به غلبه یاس و سرخوردگی علمی و سیاسی در محیط‌های دانشگاهی و تشدید روند مهاجرت نخبگان علمی منجر خواهد شد.

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها

 ۲۶ تیرماه ۱۴۰۲