شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ثابت

برخورد پلیسی، بازدارنده بی‌حجابی نیست / شناسایی با عکس و جریمه، رعایت حجاب را به سطح تهدید پولی زنان تنزل می‌دهد

برخورد پلیسی، بازدارنده بی‌حجابی نیست / شناسایی با عکس و جریمه، رعایت حجاب را به سطح تهدید پولی زنان تنزل می‌دهد

باید ساختارهای الزام به رعایت حجاب را در جامعه عوض کرد، باید نگاه ترویجی و اقناع فرهنگی، تقویت و جایگزین راهکارهایی مانند محرومیت های اجتماعی و جریمه شود. با این رویکرد،  استفاده از پلیس همانگونه که تجارب فبلی ثابت کرده، گره‌گشا نیست. 

ماه ها از برقراری آرامش پسا اعتراضات می گذرد، اعتراضاتی که گشت ارشاد پاشنه آشیل آن بود و با مرگ مهسا امینی کلید خورد. طی این مدت هم اگر چه حجاب دغدغه مسئولین بود ولی حتی برخورد لسانی هم در این زمینه صورت نگرفت، چه رسد به برخورد فیزیکی. البته فروردین ماه سردار رادان وعده برخورد پلیس با بی حجاب ها را داد ودر این زمینه کلیپ هایی هم از توقیف خودروی بی حجاب ها ساخته شد، اما اینها مسئولین را درمورد حجاب اقناع نکرد و در نهایت به ارائه لایحه حجاب توسط سران سه قوه ختم شد.حالا این روزها شاهد حضور چراغ خاموش ون و ماشین پلیس در سطح میدان های شهر هستیم که مشخص نیست متعلق به کدام بخش از فراجا هستند چرا که روی درب آنها چیزی نوشته نشده و گه گاه به مردم کف خیابان تذکر رعایت حجاب می دهند.امری که در مترو به وفور زیادتر از خیابان تکرار می شود و معلوم نیست این عده آتش به اختیار هستند و یا مامور. هرچه هست باید دید آیا در لایحه تنطیمی توسط مجلس اهتمامی به این بازگشت خواهد شد. در گفت وگو با علی اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به بررسی این بازگشت پرداخته است.

اطلاع جدیدی ندارم ولی بعد از اینکه فوریت لایحه حجاب در صحن رای آورد به کمیسیون تخصصی فرهنگی و قضایی ارسال شد، مبنای کار این است که به این مقوله وسیع تراز آنچه که در لایحه بود نگاه شود.در آن لایحه مسئله ترویج حجاب به ساختار ناقص انتظامی و قضایی منتج شده بود که باید یک مقدار وسیع تر به این مسئله نگاه شود.

حتما در حوزه حجاب باید نگاه مان را توسعه ببخشیم و وظایف مختلف دستگاه ها را در قانون جدید روشن کنیم در حوزه مقابله ای هم حتما ساختار های مقابله ای باید به سمت ساختارهایی برود که قابلیت عملیات داشته باشد.آنچه که در لایحه پیشنهادی قوه قضاییه و دولت است اصلا قابلیت اجرا ندارد، یعنی اینکه بیاییم از روی عکس و شناسایی جریمه کنیم. هم قابلیت اجرا ندارد و هم بازدارنده نیست. متاسفانه، شناسایی با عکس و جریمه، رعایت حجاب را به سطح تهدید پولی زنان تنزل می‌دهد که در شان دفاع از حجاب نیست. فکر می کنم ،مدل نگاه به ترویج حجاب و بازدارندگی در گسترش بی حیایی و اباحه گری و بی حجابی مطلق باید مدل نگاه عوض شود و به سمت دیگری برویم که امیدوارم دوستان در کمیسیون فرهنگی همین مسیر را دنبال کنند.

برخورد پلیسی، بازدارنده بی‌حجابی نیست / شناسایی با عکس و جریمه، رعایت حجاب را به سطح تهدید پولی زنان تنزل می‌دهد

اصلا گشت ارشاد برگردد، چه حُسنی دارد.آیا در گذشته و قبل از جریاناتی که نیمه دوم سال گذشته ایجاد شدآیا ما گشت ارشاد را نداشتیم؟ آیا این گشت سود و تاثیری داشت؟من خیلی از آن مدل تاثیری نمی بینم .دراصل اینکه ما باید یک چارچوب و وجوه الزام آوری را برای ساختار پوشش در کشور داشته باشیم تردیدی نیست.اما اینکه آیا این وجوه الزام آور با حضور پلیس می تواند جنبه اجرایی بگیرد به‌نظر من اینجور نیست و تجربه ما از حضور گشت ارشاد در سنوات گذشته تجربه موفقی نیست و حداقل این است که اثر مثبتی ندیدم.مدل باید فرق کند و چکونگی ابزارهای بازدارندگی برای مسئله ترویج بی حجابی باید از اینچه که هست متفاوت باشد.

یک بخش این است که باعوامل مروج جریان اباحه گری و بی حیایی برخورد جدی تری شود و بجای اینکه ما برویم سراغ کف جامعه ومردم عادی برویم.

شاید یکی از مباحثی که همیشه برای مردم سوال بود این است که مثلا از یک طرف به یک خانمی می گویید که پوشش خود را حفظ کن و یا حتی بازداشتش می کنیم و به کلاس های ارشادی راهنمایی می کنیم ولی همزمان یک سلبریتی یا آدم مشهوری چند برابر از او بی حجاب تر است ودر جشنواره جمهوری اسلامی مثل جشنواره فجر حاضر می شود و هیچ کس هم هیچ چیز به او نمی گوید ،مردم این دوگانه ها را نمی توانستند حل کنند و نتیجه اش این بود که آن گشت ارشاد هم هیچ حُسنی نداشت.

باید ساختارهای الزام به رعایت حجاب را در جامعه عوض کرد، باید نگاه ترویجی و اقناع فرهنگی، تقویت و جایگزین راهکارهایی مانند محرومیت های اجتماعی و جریمه شود. با این رویکرد، استفاده از پلیس همانگونه که تجارب فبلی ثابت کرده، گره‌گشا نیست.