شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#قیمت#رنج#بورس#مشکلات#ساختاری

رنج بورس از مشکلات ساختاری

به گفته سبحان اسکینی نسبت قیمت به درآمد پیش روی بازار از نقطه اوج با کاهش تقریبا ۲ واحدی همراه شده است.

فردای اقتصاد- این تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است وضعیت فعلی بازار سرمایه در بلند مدت طبعا کارایی تخصیصی بازار را زیر سوال خواهد برد.

وی گفت: با توجه به روند فعلی، عمده پول‌ها جذب شرکت‌هایی خواهد شد که در آن‌ها سود محلی از اعراب ندارد، بلکه بازیگر خوب دارد. نظام عرضه و تقاضای آن برای سرمایه‌گذاران از قابلیت کنترل برخوردار است.

به گفته سبحانی؛ اکنون خیلی از نمادهای بازار پایه بعضا مثبت و با صف خرید همراه‌اند. اگر روند فعلی را دولت اصلاح نکند و متعاقبا مدیریت بازار، دولت را در عواید بازار سرمایه سهیم نکند کارایی تخصیصی زیر سوال می‌رود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در چنین حالتی برای مدتی سرمایه‌گذاران خارج از بازار خواهند بود و زمانی که در بازه منفی، بازار به تعادل رسید در ادامه شرکت‌هایی که عرضه و تقاضای محدودی دارند، ساختار سود و زیان هم در آن‌ها مسئله‌ای نیست مامن جذب پول خواهد شد.

اسکینی با ارزیابی وضعیت نماگر اصلی بورس تهران بیان کرد: اکنون از نقطه اوج شاخص‌کل؛ P/E forward با کاهش تقریبا ۲ واحدی همراه شده  و P/E تریلینگ نیز حدود ۳ واحد افت را تجربه کرده است.

مجتبی دیبا کارشناس بازار سرمایه در ادامه تصریح کرد: عارضه‌ها و مشکلات ساختاری به حدی حاد بوده که بعضا سرمایه‌گذاران را از فعالیت در این بازار پشیمان کرده است.

وی تاکید کرد: نرخ ارز  هر چند مبنای محاسباتی دقیقی ندارد اما روی کامادیتی‌ها و ارزش دارایی‌هایی که شرکت‌ها دارند طبعا اثرات مستقیمی دارد.

این تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است حقوقی‌ها و حقیقی‌ها فعالان بازار سهام هستند. بخش حقوقی بازار منویات مقام بالاتر (دولت) را به شکل نوسان‌گیری، سرکوب بازار و سلب اعتماد از بازار پیاده‌سازی می‌کند.

در برنامه امروز بورسان؛ سبحان اسکینی تحلیلگر بازار سرمایه و مجتبی دیبا کارشناس بازار سرمایه به بررسی وضعیت جاری و چشم‌انداز آتی بورس تهران پرداختند. در ادامه احسان دشتیانه مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس جزئیاتی تازه از آخرین تحولات شرکت مطرح کرد.