شهر خبر

پورمحمدی رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی:

نمی‌توانیم بگوییم کسی حرف نزند، فیلم نسازد؛ این‌ رویکردها غلط است/ سانسور و توقیف حتماً به ضرر خودش تبدیل می‌شود

رئیس مرکز اسناد انقلاب گفت: نمی‌توانیم بگوییم کسی حرف نزند، کسی فیلم نسازد، کسی برداشتی خلاف برداشت ما نداشته باشد؛ این‌ رویکردها غلط است و معمولاً هم به ضد خودش تبدیل می‌شود.

نمی‌توانیم بگوییم کسی حرف نزند، فیلم نسازد؛ این‌ رویکردها غلط است/ سانسور و توقیف حتماً به ضرر خودش تبدیل می‌شود
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۶ ۰۸:۳۰:۲۹
اعتمادآنلاین |

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در نشست نمایش فیلم «مصلحت» در سازمان سینمایی اوج با انتقاد از بروز نگاه‌های بسته در مسیر قانونی دریافت مجوز، پروانه ساخت و نمایش فیلم‌ها، گفت: باید از نگاه‌های بسته فاصله بگیریم. البته باید جلوی آنچه مخالف تفکر صحیح توحیدی و الهی، یا مخالف ارزش‌های والای اسلامی و اخلاقی، یا مثلاً به مقابله صریح با نظام پرداخته، مخالف امنیت، نظم، اسلام و اخلاق است؛ گرفته شود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: اگر فیلمی ضداخلاق، ضدمواضع صحیح الهی و واقعی جامعه، مخرب اذهان عمومی، و شامل آموزه‌های انحرافی ضداخلاقی باشد ما هم مخالف آن هستیم. اما اگر یک فیلم با تحلیل و دیدگاه ما مخالف باشد یا کارگردان بخواهد یک زاویه خاصی را برجسته کند اشکالی ندارد و واقعیت‌های هنر این اقتضا را دارد.

پورمحمدی افزود: یک فیلم که دستگاه قضایی، اجرایی، سیاسی یا مدیریت کشور را نقد می‌کند یا حتی اشکال می‌گیرد، ممکن است نادرست هم بگوید که ما هم نقدش می‌کنیم و می‌گوییم اشتباه کردی، ولی توقیف چندان منطق ندارد. رویکرد توقیف هیچ کمکی به رشد و تعالی و روشن شدن افکار نمی‌کند.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: یک کار غلط و اشتباه ارزش‌هایی برای خودش دارد. یک ارزش هنری و یک خلاقیتی دارد. نقدش می‌کنیم و می‌گوییم این گزارش نادرست است. این روایت یا برداشت و تحلیل شما صحیح نیست؛ اما نمی‌توانیم بگوییم کسی حرف نزند، کسی فیلم نسازد، کسی برداشتی خلاف برداشت ما نداشته باشد؛ این‌ رویکردها غلط است و معمولاً هم به ضد خودش تبدیل می‌شود. 

وی تاکید کرد: با یک دیالوگ یا یک پاراگراف همه چیز در انقلاب و کشور و نظام هستی جابه‌جا می‌شود؟ ما انقلاب و نظام و جامعه را اینقدر کوچک و دربسته و تحت تاثیر یک فیلم و دو جلد کتاب می‌دانیم؟

 پورمحمدی تصریح کرد: به هر حال کتاب دو نقطه اشتباه دارد. ما نباید آن را سانسور کنیم، چرا که آن هم برای خود طرفدار دارد. اجازه بدهیم بیاید و چاپ بشود، ما هم نقد می‌کنیم و جوابش را می‌دهیم. اگر کتاب ضاله است و اعتقادات را به‌هم می‌زند یا به عنوان گزارش‌های تاریخی دروغ‌های آشکار و خلاف می‌گوید و تحریف‌های شدید انجام می‌‎دهد، باید جلوی آن را بگیریم. اما فیلم یک داستان است، یک صحنه‌پردازی است. الزاماً واقعیت را بیان نمی‌کند. یک برداشت، یک تحلیل، یک رویکرد و یک داستان را روایت می‌کند.

وی ادامه داد: ما با یک جامعه بزرگ، فرهیخته و آگاه سر و کار داریم؛ جامعه‌ای که با دنیا ارتباط دارد و در حال رشد و تعالی است. باید با مقتضیات این جامعه تدبیر و مدیریت کنیم. باید در جامعه مفاهیمی مانند تحلیل، گفت‌وگو و مباحثه را ترویج کنیم. محدود کردن، اجازه ندادن، سانسور و توقیف حتماً به ضرر خودش تبدیل می‌شود و الان هم آثار آن را در جامعه می‌بینیم.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با تاکید بر پرهیز از دوگانه سخت‌گیری و ساده‌انگاری اظهار کرد: بخشی از وقایع امروز بازخوردی است از سخت‌گیری بی‌دلیلی که اعمال کردیم. ما بر اساس تحلیل خودمان می‌گوییم اگر این متن یا این کتاب و فیلم یا این داستان رمان و یا این برنامه ارائه شود، شکست می‌خوریم و نظام ضربه می‌بیند. نظام که با این حرف‌ها و به این راحتی جابه‌جا نمی‌شود.

پورمحمدی تصریح کرد: ساده‌انگاری و مسامحه را قبول ندارم. فکر نکنید این حرف‌هایی که می‌زنم نشانه ساده‌انگاری، سطحی‌نگری و مسامحه‌کاری است. گذشته، مسئولیت‌ها و اقداماتم گواه  است که ساده‌نگر، سطحی‌نگر و مسامحه‌کار نبوده‌ام و نیستم. اما معنی حرف این نیست که انسان در تدابیر خود منطقی و عاقلانه عمل نکند و مقتضیات زندگی و زمانه خود را در نظر نگیرد.