شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#سیاست خارجی

سناریوی ایران برای حفظ امنیت در منطقه چه بوده است؟

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران با تغییر رویکرد در سیاست خارجی خود برای حفظ ثبات و امنیت منطقه و تعامل بیشتر با همسایگان خود تلاش می‌کند.

علی رضوانپور کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با «اطلاعات انلاین»، درباره چالش هایی که ایران در منطقه دارد گفت: ایران در یک منطقه بسیار حساس و استراتژیک قرارگرفته است. بنابراین باید با چالش ها با تدبیر و دقت نظر برخورد کند. 


این استاد دانشگاه ادامه داد: بخشی از رویکردهای سیاست‌خارجی کشورما رویکرد امپریالیستی و عدم کرنش در برابر قدرت‌های خارجی است. این در حالی است که طی دهه های اخیر شاهد بوده ایم که برخی از کشورهای منطقه‌ برای تامین امنیت خود عمدتاً به کشورهای برون منطقه‌ای از جمله امریکا و کشورهای اروپایی اتکا کرده اند. اما گذشت زمان نشان داد که وابستگی به کشورهای اروپایی و امریکایی نه تنها امنیت را برای این گروه از کشورهای منطقه به ارمغان نیاورد بلکه زمینه را برای ایجاد بی‌ثباتی و عدم امنیت در این کشورها نیز فراهم کرد.  

رضوانپور تصریح کرد: نمونه بسیار بارز آن را در ابتکار دیپلماتیک کشور چین در منطقه خاورمیانه در سال جاری شاهد بودیم که با وساطت دولت های عمان و عراق، کشور عربستان به این نتیجه رسید امنیت در منطقه خاورمیانه با تکیه بر آمریکا حاصل نخواهد شد. 

وی افزود:عربستان سعودی در سال های اخیر روابط اقتصادی بسیار گسترده‌ای را با چین رقم زده که طبقا برقراری ثبات و امنیت در منطقه لازمه توسعه اقتصادی برای این کشور و کشورهای شبیه آن است. دولت عربستان به این نتیجه رسید که برای رسیدن به امنیت حتما با همسایگان خود از جمله کشور جمهوری اسلامی ایران تعامل داشته باشد و در غیر این صورت آن چیزی که مدنظر در حوزه توسعه اقتصادی و برقراری امنیت است به دست نخواهد آمد. 

به گفته این استاد دانشگاه واحد تحقیقات موضوع دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم به صورت جدی دنبال می‌شود.

وی با اشاره به عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای گفت: ایران هم‌اکنون به عنوان یکی از بازیگران اصلی سازمان همکاری امنیتی منطقه‌ای ایفای نقش می‌کند و کشورهایی که در این سازمان حضور دارند حدود سه چهارم جمعیت جهان را  به لحاظ اقتصادی در خود جای داده اند و دارای قدرت بسیار مهمی برای تاثیرگذاری بر تحولات نظام بین‌الملل هستند. 

این کارشناس ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نه تنها زمینه را برای توسعه روابط با کشورهای همسایه فراهم کرده بلکه با ایجاد توسعه و تعمیق روابط و تعامل بیشتر در حوزه منطقه‌ای توانسته‌ امنیت و ثبات لازم را برای کشور به ارمغان بیاورد.  

وی در پاسخ به این که مهم‌ترین استراتژی ایران در منطقه باید چگونه باشد، گفت: استراتژی ایران در منطقه  تعامل با همسایگان بوده است. ایران تعامل تاثیرگذاری را در منطقه برای رشد و توسعه اقتصادی فراهم کرده است.‌ نمونه بارز آن ایفای نقش مثبت جمهوری اسلامی ایران در مناقشه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان و مسائل و رویدادهای روز منطقه بوده است.

رضوانپور در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین ایران ضمن تعامل با همسایگان خود زمینه را برای ایجاد امنیت در منطقه خلیج فارس فراهم می‌کند.

برقراری و حفظ ثبات امنیت در منطقه مستلزم تعامل مثبت با همسایگان، عدم دخالت در امور یکدیگر و همکاری در توسعه یک نظام امنیت مشترک منطقه‌ای است که براساس آن بسترهای لازم برای توسعه اقتصادی و برقراری امنیت باثبات و دائم در این منطقه فراهم شود.