شهر خبر

بام جهان به کف پای جوانان والیبال ایران بوسه زد

تیم ملی والیبال جوانان ایران با ۸ برد متوالی و شکست مقتدرانه ایتالیا، برای دومین بار روی سکوی قهرمانی جهان ایستاد.

 بیست‌ و دومین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان زیر 21 سال جهان که از 16 تیرماه در شهر منامه کشور بحرین آغاز شده بود، امشب با قهرمانی ایران به پایان رسید.

هشتمین و آخرین روز این مسابقات با هشت دیدار پیگیری خواهد شد که در مهمترین مسابقه تیم‌های ملی والیبال جوانان ایران و ایتالیا از ساعت 20:30 دقیقه به وقت تهران برای کسب مقام قهرمانی به مصاف یکدیگر رفتند.

شاگردان غلامرضا مومنی‌مقدم که تا پیش از این مسابقه، هفت برد متوالی به دست آورده بودند، در این دیدار سه بر دو به پیروزی رسیدند تا با اقتدار و هشت برد متوالی قهرمان جهان شوند و جام بیست‌ودوم را بدون شکست بدست آورند.

ملی‌پوشان جوان کشورمان در ست‌های دوم و سوم با امتیاز مشابه 25 بر 23 مغلوب ایتالیا شدند، اما در ست‌های اول، چهارم و پنجم به ترتیب با امتیازهای 25 بر 20، 25 بر 16 و 15 بر 9 ایتالیا مدافع عنوان قهرمانی جهان را از پیش رو برداشتند تا برای دومین بار مدال طلا و ارزشمند این رقابت‌ها را از آن خود کنند.

تیم ملی جوانان ایران این مسابقه را با ترکیب عرفان نوروزی، مبین نصری، عرشیا به‌نژاد، پوریا حسین‌خانزاده، شایان سپهری‌فرد، امیرمحمد گلزاده و سجاد جلوداریان (لیبرو) آغاز کرد.

تیم ایران ست نخست را خیلی خوب شروع کرد به گونه‌ای که در امتیاز پنج بر یک به سود ایران، سرمربی ایتالیا وقت استراحت گرفت، اما این روند تا هفت بر یک ادامه یافت. در امتیاز 16 بر 9 سرمربی ایتالیا دومین وقت استراحت فنی خود را گرفت. در پوئن‌های بعدی ایتالیا عملکرد بهتر از خود نشان داد تا مومنی‌مقدم در امتیاز 19 بر 14 به سود ایران وقت استراحت بگیرد. در امتیاز 20 بر 16 یونس جوان وارد زمین شد. در نهایت این ست 25 بر 20 به سود ایران به پایان رسید تا جوانان ملی‌پوش تنها دو گام تا قهرمانی فاصله داشته باشند. علی حق‌پرست هم در این ست برای ایران به بازی آمد.

عملکرد تیم ایتالیا در ست دوم به ویژه در حمله بهتر از ایران بود و اختلاف امتیاز دو تیم در امتیاز 16 بر 12 به چهار پوئن رسید. در امتیاز 21 بر 17 به سود ایتالیا، مومنی‌مقدم وقت استراحت گرفت تا از افزایش اختلاف جلوگیری کند. در ادامه تیم ایران اختلاف را کاهش داد تا در امتیاز 24 بر 23 به سود ایتالیا، سرمربی این تیم وقت استراحت بگیرد. در نهایت این ست 25 بر 23 به سود ایتالیا به پایان رسید تا فینالیست‌ها از نظر ست شماری یک بر یک برابر شوند.

در ست سوم بازهم تیم ایتالیا شروع بهتری نسبت به ایران داشت و در نهایت 25 بر 23 به پیروزی رسید تا در ست شماری دو بر یک از ایران پیش بیافتد.

تیم ایران در ست چهارم با سرویس‌های خوب و دفاع‌ مناسب به بازی برگشت و با شکست 25 بر 16 ایتالیا، نتیجه ست را با اختلاف 9 امتیاز از آن خود کرد و مسابقه را به ست حساس پنجم کشید.

شاگردان مومنی‌مقدم ست پنجم را با امتیاز 15 بر 9 به سود خود خاتمه دادند تا در نهایت سه بر دو فاتح این دیدار حساس باشند و جشن قهرمانی را در منامه بحرین برپا کنند.

یکی از ویژگی‌های این مسابقه، تقابل تفکرات دو مدیر فنی تیم‌های ملی والیبال جوانان ایران و ایتالیا بود که در یک سو خولیو ولاسکو برای ایتالیا با استفاده از همه تجربیات خود به میدان آمد و در طرف مقابل پیمان اکبری موفق به مهار این مربی سرشناس جهان شد.

تیم ملی والیبال جوانان ایران با شکست ایتالیا علاوه بر کسب مقام قهرمانی این دوره از رقابت‌ها، جایگاه چهارم افتخارآفرینان این رقابت‌ها را نیز با سه مدال شامل دو طلا و یک برنز به دست آورد تا ایتالیا به رتبه پنجم سقوط کند.

تیم ملی والیبال جوانان ایران ساعت سه بامداد دوشنبه 26 تیر شهر منامه را به مقصد ایران ترک می‌کند و ساعت 9:25 دقیقه صبح از طریق فرودگاه امام خمینی(ره) وارد تهران می‌شود.

رتبه‌بندی نهایی بیست‌ودومین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان زیر 21 سال جهان به قرار زیر است:

1- ایران
2- ایتالیا
3- بلغارستان
4- آرژانتین
5- لهستان
6- برزیل
7- بلژیک
8- تایلند
9- مصر
10- جمهوری چک
11- کانادا
12- هند
13- آمریکا
14- مکزیک
15- بحرین
16- تونس