شهر خبر

علیرضا بیگی: عملکرد غلط وزیر کشور در زاهدان دلیل اصلی استیضاح اوست / تعداد امضاهای استیضاح کاهش یافت

علیرضا بیگی: عملکرد غلط وزیر کشور در زاهدان دلیل اصلی استیضاح اوست / تعداد امضاهای استیضاح کاهش یافت

در متن استیضاح هیچ اشاره ای به نامه نشده، بلکه به سوء مدیریت و ضعف کارکردها ،انتصاب افراد فاقد تجربه و صلاحیت اشاره شده و بنده هم بر همین مبنا امضاء کردم. اگر استیضاح بخواهد فقط بخاطر همان نامه صورت بگیرد اساسا وهن مجلس است.

جواد مرشدی: روزهای پایانی خرداد بود که بخشنامه معاون سیاسی وزیر کشور حاشیه ساز شد و بیشتر نمایندگان مجلس به آن واکنش نشان دادند و خواستار استیضاح وزیر کشور شدند، آن زمان قالیباف از جلسه خود با وزیر کشور خبر داد و از درخواست دو هفته ای وی برای تغییر آقای معاون سخن راند.امروز هم در پی تذکر یک نماینده مبنی بر اینکه تکلیف ما را با مساله پیش آمده مشخص کنید که آیا وزیر کشور باید در قبال مجلس شورای اسلامی پاسخگو باشد یا خیر؟ برخی به جای آنکه اصلاح کنند تهدید می‌کنند ،رئیس مجلس گفت در صحبتی که روز جمعه با ایشان داشتم به ایشان تاکید کردم که فرصت رو به اتمام است و قول دادند تا سریع‌تر تصمیم‌گیری کرده و به توافق برسند و کار انجام شود. اگر این قول اجرایی نشود بنده براساس آیین‌نامه در خدمت شما بوده و کار پیش خواهد رفت.اعلام وصول نشدن این استیضاح ظاهرا به نفع آقای وزیر تمام شده ،کمااینکه تا کنون توانسته با لابی گری برخی از نمایندگان را مجاب به پس گرفتن امضاء کند و حالا تعداد امضا ها به عدد ۵۵ رسیده است. خبرآنلاین در گفت و گو با احمد علیرضا بیگی از موافقین استیضاح این موضوع را مورد بررسی قرار داده است. خبرآنلاین در گفت و گو با احمد علیرضا بیگی از موافقین استیضاح این موضوع را مورد بررسی قرار داده است.

شما جزو نمایندگان خواستار استیضاح هستید؟
بله من استیضاح را امضا کرده ام، البته نه بخاطر این بخشنامه معاون سیاسی وزیر کشور. در متن استیضاح هم هیچ اشاره ای به نامه نشده، بلکه به سوء مدیریت و ضعف کارکردها ،انتصاب افراد فاقد تجربه و صلاحیت اشاره شده و بنده هم بر همین مبنا امضاء کردم. اگر استیضاح بخواهد فقط بخاطر همان نامه صورت بگیرد اساسا وهن مجلس است.


با توجه به اینکه آقای قالیباف از درخواست دو هفته ای وزیر کشور برای تغییر معاون سیاسی گفتند ولی عملا این اتفاق نیفتاد، چرا؟
در آن جلسه آقای قالیباف اینطور برداشت کرده بود و این نبود که وزیر کشور متعهدشده معاون خود را تغییر دهد، ایشان قول بررسی دادند ضمن اینکه اعلام کرد که بندهایی ازآن نامه را ملغی کرده است.


یعنی حتی اگر وزیر کشور بیاید و آن بخشنامه کان لم یکن کند باز شما خواستار استیضاح ایشان هستید؟
بله حتی اگر معاون سیاسی خود را برکنار کند هم خواهان استیضاح هستیم


با برکناری معاون سیاسی هم امضاء تان را پس نمی گیرید؟
بله پس نمی گیریم، چون امضا ما نه بخاطر آقای غلامرضا یا آن بخشنامه بوده، اساسا من به‌عنوان نماینده مردم احتیاجی به همراهی نماینده دولت در پروژه ها ندارم. نماینده دولت به من تحت عنوان نماینده مردم در مجلس احتیاج دارد، من به‌عنوان نماینده مردم می توانم کمک ها وامکانات بهتر در استان و شهرستان را برای نماینده دولت فراهم کنم.

علیرضا بیگی: عملکرد غلط وزیر کشور در زاهدان دلیل اصلی استیضاح اوست / تعداد امضاهای استیضاح کاهش یافت


دلایل این پافشاری شما بر استیضاح چیست؟
من دراین موضوع دلایل و شواهد بسیاری دارم که بخشی از آن را در جلسه رو در رو در کمیسیون داخلی و شوراها به وزیر گفتم و گفت و گوی خودم را نیز منتشر کردم.


بصورت مصداقی یکی دو مورد را بفرمایید.
آنچه بیش از همه مورد توجه است نوع نگاه آقای وحیدی به موضوعات جاری جامعه است. وقتی درجلسه کمیسیون امور داخلی ما از او متوقع بودیم که نکات و اولویت های امنیتی کشور را بیان کند و او می آید می گوید، هر جا می روم از من حجاب را مطالبه می کنند. من گفتم آقای وزیر کشور، من نمی دانم شما کجا تشریف می برید که از شما حجاب مطالبه می کنند، ولی با من بیایید به میدان قزل قلعه کنار وزارت کشور که هزاران نفر در آنجا مایحتاج روزانه شان را تامین می کنند، ببینیم از آن هزاران نفر، کسی به شما مراجعه می کند که بگوید چرا اوضاع حجاب اینطور است، ولی صدها نفر به شما مراجعه خواهند کرد و از وضعیت سخت معیشتی، تورم ، بیکاری فرزندان ، کمبود دستمزد های مربوط به بازنشستگی، گرانی اجاره بها و موضوعاتی از این دست به شما گله خواهند کرد و از شما خواهند پرسید برنامه تان برای رفع مشکلات مردم چیست؟
من به وزیر کشور گفتم شما با این نگاه نمی توانید عهده دار موضوعات امنیتی کشور باشید کما اینکه همین سبب شده شما از یک موضوعی که در چابهار رخ داده و علی الظاهر یک افسر نیروی انتظامی به یک دختربلوچ تعرض کرده که علی القاعده بایست در همانجا برایش چاره جویی می شد، در رسیدگی به موضوع تعلل کردید و این موضوع بعد از دوماه به زاهدان رسید ، بعد هم حتی وقتی متوجه شدید این موضوع مورد اعتراض مردم زاهدان است و بناست در نماز جمعه زاهدان به این عدم رسیدگی واکنش نشان داده شود، بجای اینکه در پیشگیری از موضوع تلاش کنید، پاسگاه و کلانتری را تجهیز کردید و بعد هم اتفاقی که نباید بیفتد افتاد ....
سوال این است که چطور نماینده رهبری که یک روحانی با حضور دو سه روزه توانسته به این حقایق دست پیدا کند ولی دستگاه عریض و طویل وزارت کشور نتوانسته به این موضوع واقف شود؟ بعد هم وقتی همه اینها را تایید کردند، نشان می دهد که پس اعتقادی به شما وجود ندارد، یک فکری به حال خودتان بکنید. ضمن اینکه آدم هایی که بکار گرفته اید، در پایین ترین سطح توانایی و قابلیت قرار دارند و نمی‌توانند از عهده اداره شرایط امروز کشور بر بیایند.


در این مدت آیا لابی گری در خصوص این استیضاح صورت کرفته است؟
بله ، قبلا ۷۷ امضاء برای استیضاح بود وامروز که من سوال کردم امضا ها به ۵۵ عدد رسیده است.


علت عدم وصول را در چه می دانید؟
هیات رئیسه یک خطوط قرمزی دارد که مخصوص این دولت و آن دولت هم نیست، در زمان آقای روحانی هم در قضیه بورس ما مصمم بودیم آقای دژپسند را استیضاح کنیم ولی هیچگاه نشد. همچنین در مورد وزیر کشور ایشان بخاظر وقایع سال ۹۸ که آن هم نشد. الان هم به نظر می آید که هیات ریئسه در خصوص استیضاح آقای وحیدی زیر بار نخواهد رفت کما اینکه در مورد تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف زیر بار نخواهد رفت.


در نهایت فکر می کنید که ایشان استیضاح بشوند یا خیر؟
مگر فشار افکار عمومی باعث شود که استیضاح اتفاق بیفتد والا در شرایط متعارف استیضاح وزیر کشور اعلام وصول نخواهد شد.

۲۱۶۲۱۲