شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#توافق هسته‌ای#امنیت ملی

سالیوان: فعلا به توافقی در زمینه مسئله هسته‌ای ایران نزدیک نیستیم

سالیوان: فعلا به توافقی در زمینه مسئله هسته‌ای ایران نزدیک نیستیم

ایسنا نوشت:مشاور امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگویی در پاسخ به سوالی درباره موضوع احیای توافق هسته‌ای و آزادسازی زندانیان آمریکایی در ایران، گفت که فعلا تفاهمی در این زمینه وجود ندارد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در بخشی از گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس در پاسخ به این سوال که آیا دولت آمریکا به هرگونه تفاهمی بر سر محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران یا موضوع آزادسازی زندانیان آمریکایی از ایران نزدیک است یا نه، گفت: «ما برای آزادی چهار شهروند آمریکایی که به طور غیرعادلانه در ایران زندانی شده‌اند، سخت تلاش کرده‌ایم. در واقع از روز ورود رییس جمهور بایدن به کاخ سفید روی این موضوع کار کرده‌ایم.»

سالیوان افزود: «ما با ایران هم تماس‌های غیرمستقیمی در این زمینه داشته‌ایم تا به توافقی در زمینه آزادی آن‌ها دست پیدا کنیم. متاسفانه در حال حاضر به تفاهم نرسیده‌ایم.»

اظهارات سالیوان در این باره در حالی مطرح می‌شود که دستگاه دیپلماسی ایران پیشتر با تاکید بر این که موضوع تبادل زندانیان با آمریکا را موضوعی جدا از مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای می‌داند که دولت پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، گفته است با حسن نیت، آماده دست یافتن به توافقی برای آزادی زندانیان است.

مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه در پاسخ به این که آیا به «توافقی واقعی» برای احیای توافق هسته‌ای نزدیک هستیم، گفت: «ما در زمینه برنامه هسته‌ای (ایران) به هیچ گونه توافقی نزدیک نیستیم.»

مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای از ابتدای سال ۲۰۲۲ در وین میان ایران، شرکای اصلی توافق و آمریکا آغاز شد. ایران و آمریکا مذاکرات مستقیمی نداشتند و از طریق هیات‌های مذاکره‌کننده دیگر در جریان مواضع یک‌دیگر قرار می‌گرفتند.

این مذاکرات طی چند ماه گذشته، به دلیل برخی مسائل حل‌ نشده با وقفه روبه‌روش شده است.

دستگاه دیپلماسی ایران در این مدت با اشاره به این که تبادل پیام‌های دیپلماتیک در این باره ادامه دارد و پنجره دیپلماسی بسته نشده، تاکید کرده است که در صورتی که شرکای توافق اراده سیاسی لازم را نشان دهند،‌ آماده نهایی کردن توافقی «خوب» برای لغو تحریم‌هاست که در راستای منافع ملت ایران باشد.

افزون بر این، مقامات تهران و واشنگتن با وجود تایید مذاکرات اخیر میان دو طرف از طریق کانال‌های دیپلماتیک بر سر موضوعاتی از جمله تبادل زندانیان، موضوع «توافق موقت» را منتفی دانسته‌اند.

سالیوان همچنین در پاسخ به این که آیا رابرت مالی، نماینده پیشین آمریکا در امور ایران که در حال حاضر در مرخصی اجباری به سر می‌برد، به خدمت در دولت آمریکا باز خواهد گشت، گفت: «راب مالی با حسن نیت و به خوبی به چند دولت خدمت کرده است. او خادم مردم است. یک دیپلمات است و مدتهاست که در دیپلماسی رده بالا و مخاطره‌آمیزی فعال بوده است. او کسی است که بسیاری از ما، از جمله خود من، عمیقا برای او احترام قائلیم. من نمی‌توانم درباره شرایط فعلی صحبتی بکنم. شما را در این باره به وزارت امور خارجه ارجاع می‌دهم.»

اشاره به موضوع تعلیق رابرت مالی از سمت خود در این گفت‌وگو در پی این مطرح شده است که شبکه سی‌بی‌اس نیوز اخیرا گزارش داد، سه منبع آگاه به این شبکه گفتند که اداره تحقیقات فدرال آمریکا در حال انجام تحقیقات درباره رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران است که چندی پیش فاش شد مجوز امنیتی‌اش به حالت تعلیق درآمده و اکنون در مرخصی اجباری و بدون حقوق‌ است.

یکی از این منابع آگاه به سی‌بی‌اس نیوز گفت که اف‌بی‌آی در حال بررسی نحوه رسیدگی راب مالی به اطلاعات طبقه‌بندی شده است. مشخص نیست که آیا بررسی این مساله شامل موضوعات دیگری هم هست یا خیر. این منبع آگاه مشخص نکرد که آیا اف‌بی‌آی در این مرحله، آن را یک موضوع کیفری می‌داند یا خیر.

بنابر گزارش سی‌بی‌اس نیوز، کمیته‌های اطلاعاتی کنگره به طور معمول در مورد این نوع مسائل مطلع می‌شوند اما قانون‌گذارانی که سی‌بی‌اس نیوز با آنها تماس گرفته‌ است به دلیل حساسیت موضوع از اظهار نظر خودداری کرده‌اند.

راب مالی به عنوان فرستاده ریاست جمهوری در امور ایران در وزارت امور خارجه آمریکا مستقر بود و کارنامه او شامل تلاش برای احیای مجدد توافق هسته‌ای با ایران و همچنین مذاکرات بر سر آزادی حداقل سه شهروند آمریکایی بود که در تهران در بازداشت هستند. مالی از نزدیک با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و شورای امنیت ملی کاخ سفید که بخش خاورمیانه آن توسط برت مک گورک رهبری می‌شود، هماهنگی داشت

۳۱۰۳۱۰