شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#لوازم خانگی#نشست خبری

توسعه پایدار صنعت لوازم خانگی بدون تعاملات بین المللی امکان پذیر نیست

در نشست خبری رونمایی از سند صنعت لوازم خانگی که از سوی انجمن ملی صنایع لوازم خانگی برگزار شد علاوه بر ارائه این سند که در قالب کتابی با عنوان بازآفرینی یک صنعت منتشر شده بود ، دبیر انجمن در خصوص چالش های صنعت نیز سخت گفت.

فردای اقتصاد : عباس هاشمی در این نشست سهم صنعت لوازم خانگی از GDP  را 13 درصد اعلام کرد و گفت : در حالیکه در محافل مختلف اقتصادی  بر توجه به صنایع برای رسیدن به اقتصاد بدون تکاء به نفت تاکید می شود اما همچنان سهم سایر صنایع از اقتصاد کشور کم بوده و صنعت لوازم خانگی در حالی 13 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور سهم دارد که در مورد موضوع مالیات و سایر اقلامی که توسط دولت از تولیدکنندگان اخذ می شود سهم این صنعت 68 درصد است.

 وی با بیان اینکه آمارها در حوزه کالاهای قاچاق برآوردی و تخمینی است، از سهم 35 درصدی کالاهای خارجی در بازار خبر داد و گفت: بخشی از این کالاها قاچاق بوده و بخش دیگر واردات قانونی است که از طریق ته‌لنجی، پیله‌وری، مناطق آزاد و غیره وارد می‌شود.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران تصریح کرد : برای توسعه متوازن و پایدار باید سیگنال درستی نیز به سرمایه گذاران مخابره شود که متاسفانه در حال حاضر این اتفاق نمی افتد و ای کاش عملکرد مسولان و مدیران پس از پایان دوران مدیریتی آنها مورد بررسی قرار گیرد چرا که در حال حاضر وضعیت کشورمان در هیچ یک از شاخص های مهم اقتصادی که از سوی موسسات بین المللی بررسی میشود در شان ایران نیست.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته به دلیل مسائل تحریمی، مشکلات نقل و انتقال پول و غیره، حرکت سینوسی در صادرات را شاهد بودیم، گفت: در جلسه‌ای که به‌تازگی با حضور معاون اول رییس جمهوری برگزار شد، الزامات صادرات پایدار صنعتی عنوان شد.

هاشمی خاطرنشان کرد: صادرات پایدار لوازم‌ خانگی الزاماتی دارد که از آن جمله حمایت دستگاه‌های ذی‌ربط و حرکت هماهنگ آنها، تقویت برندها، تعمیق ساخت داخل محصولات و صادرات قطعه است.

وی با اشاره به سمت و سوی صنایع لوازم‌خانگی در جهان، گفت: تولیدات جدید لوازم‌خانگی باید دوست‌دار محیط زیست و هوشمند بوده و ساده‌سازی در آن دنبال شده باشد.

گردش مالی صنعت لوازم خانگی بیش از 6 میلیارد دلار

این مقام صنفی ادامه‌داد: گردش مالی بازار لوازم خانگی در سال 2022 بیش از 590 میلیارد دلار بود که تا سال 2026 به 800 میلیارد دلار خواهد رسید و باید تلاش کنیم از این بازار سهمی در اختیار بگیریم.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه موافق افزایش بی رویه قیمت ها نیستم گفت: البته افزایش قیمت مواد اولیه، عرضه ناکافی برخی مواد در بورس، تهیه ۳۰ تا ۵۰ درصد اقلام مورد نیاز از بازار آزاد، چالش هایی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است.

وی یادآور شد: گردش مالی صنعت سالیانه لوازم‌خانگی کشور بین 6 تا 6.5 میلیارد دلار است که 2.5 میلیارد دلار آن مربوط به لوازم‌خانگی بزرگ و حجیم است.

هاشمی تاکید کرد: برای ارتقای کیفی و رقابتی کردن لوازم‌خانگی باید سیاست‌هایی را اعمال کنیم و باید بتوانیم در گروه‌های کالایی که مزیت نسبی نداریم، به فعالیت‌های بیشتری بپردازیم.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران معتقد است که اگر بخواهیم به اهداف پیش‌بینی شده در برنامه هفتم توسعه دست یابیم، باید تغییراتی در همکاری‌ها و تعاملات بین‌المللی خود داشته باشیم.

وی بر لزوم ارتقای سهم تحقیق و توسعه (R&D) در سرمایه‌گذاری‌های صنعتی تاکید کرد و گفت: در کشور شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز نوآوری متعددی داریم که به این منظور می‌توانند کمک ‌حال باشند، اما حمایت‌های کافی و شفاف از آنها انجام نشده است.

هاشمی با اشاره به اقدامات خوب انجام شده در حوزه ارتقای داخلی‌سازی محصولات در پنج سال گذشته، متوسط عمق ساخت داخل تولیدات ایرانی را 65 تا 70 درصد عنوان کرد و اظهار داشت: چه خوب می‌شد که می‌توانستیم قطعه سازان را در زنجیره تامین جهانی مشارکت دهیم.

وی اضافه کرد: اکنون تولیدکنندگان بزرگ جهانی، بین 30 تا 40 درصد از تامین اجزا و قطعات شان را برون‌سپاری می‌کنند و حتی بسیاری تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در ترکیه، نسبت به واردات قطعات از کشورمان اقدام می‌کنند.
وی همچنین، لزوم تقویت برند، توسعه هوشمندانه پیمان‌های منطقه‌ای و تعرفه‌های ترجیحی، استفاده از ظرفیت سازمان‌های بزرگ کشور نظیر ایمیدرو، ایدرو ،تقویت زیرساخت‌های اساسی و شرکت‌های مادر (از جمله قالب‌سازی، تولید تجهیزات و ماشین‌سازی و تشکیل کنسرسیوم‌هایی با دیگر کشورها از جمله چینی‌ها)، اصلاح زیرساخت‌های حمل و نقلی و راه‌اندازی خطوط مونتاژ در کشورهایی که با محدودیت واردات کالاهای ساخته شده نهایی مواجه ایم، که برای رشد صادرات پایدار در این صنعت باید مورد توجه قرار گیرد.

هاشمی درخصوص قیمت‌های لوازم‌خانگی و رکود شدید حاکم بر بازار، اظهار داشت: با وجود افزایش قیمت مواد اولیه، عرضه ناکافی برخی مواد در بورس، تهیه 30 تا 50 درصد اقلام مورد نیاز تولیدکنندگان از بازار آزاد، افزایش هزینه‌های حمل و نقل، مباحث پیمان‌کاری و غیره، بسیاری شرکت‌ها درخواست افزایش قیمت برای تولیدات خود داده‌اند.

وی با بیان اینکه شیوه «کاست پلاس» مورد استفاده توسط سازمان حمایت اشتباه است، تصریح‌کرد: با این حال انجمن موافق افزایش بی‌رویه قیمت‌ها نیست، بلکه باید اجازه داد که مکانیسم عرضه و تقاضا قیمت‌ها را متعادل کند.
وی اظهار داشت: در سال‌های گذشته شاهد تحلیل رفتن قدرت خرید مردم به دلیل تورم بودیم و در این شرایط، افزایش قیمت لوازم‌خانگی کمکی به خروج این صنعت و بازار آن از رکود نمی‌کند.

خاطرنشان کرد: علی‌آبادی، وزیر صمت در سخنرانی‌های خود تاکید کرده که مخالف قیمت‌گذاری دستوری است و باید ساز و کار مناسب آن نیز طراحی شود.

اخذ مجوز برگزاری نمایشگاه از سوی انجمن صنایع لوازم خانگی

وی در ادامه از برگزاری بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی لوازم‌خانگی (هامکس) توسط این انجمن و اخذ مجوز آن از سازمان توسعه تجارت خبر داد که آبان‌امسال در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

 در این نشست همچنین افسانه شفیعی از مولفان کتاب بازآفرینی یک صنعت که به همت بنیان خلیلی منتشر شده در توصیف این کتاب آن را مشتمل بر سه بخش عنوان کرد و گفت : این کتاب دارای سه بخش است که بخش نخست در راستای مدون کردن سیاست های ناظر بر صنعت لوازم خانگی بوده و بخش دوم خمشمل بر چهار فصل به طور اختصاصی به تحلیل وضعیت صنایع لوازم خانگی در ایران میپردازد . همچنین بخش سوم این کتاب که مشتمل بر سه فصل است حاوی خروجی آسیب شناسی های صورت گرفته است.