شهر خبر

درخواست حزب الله از دولت لبنان برای تماس با دولت سوریه جهت رسیدگی به بحران آوارگان

ایسنا نوشت: حزب الله لبنان امروز (یکشنبه) از دولت این کشور خواست تا برای رسیدگی به بحران آوارگان با سوریه تماس برقرار کند.

به نقل از المنار، نبیل قاووق، عضو شورای مرکزی حزب الله از دولت لبنان خواست تا در راستای منافع کشور عمل کند و با دولت سوریه برای رسیدگی به بحران آوارگان سوری در لبنان تماس داشته باشد.

نبیل قاووق تصمیم اتحادیه اروپا برای باقی نگه داشتن آوارگان در لبنان را فاحش و تحریک آمیز و استبدادی خواند و تاکید کرد که این تصمیم به منزله اهانت و تعدی به حاکمیت و کرامت لبنان و حتی تهدیدی واقعی علیه امنیت و وحدت ملی لبنان است.

وی گفت که بیروت به هیچ چیزی از سفارشات اروپا پایبند نیست و لازم است دولت لبنان بر اساس منافع خود عمل کرده و با دولت سوریه درخصوص تسریع در حل پرونده آوارگان سوری تماس داشته باشد.

در همین حال، وزارت خارجه لبنان اعلام کرد که نقش وزیر درخصوص آوارگان سوری در لبنان انجام تماس های دیپلماتیک است و او درخصوص مسائل فنی عمل نمیکند.

در بیانیه وزارت امور خارجه لبنان آمده است: نقش وزیر امور خارجه در رابطه با آوارگان سوری در لبنان، برقراری ارتباط و تماس های دیپلماتیک و سیاسی با برادران عرب ما به ویژه سوریه و سایر کشورهای دوست است که در حال حاضر و در آینده و با هماهنگی نخست وزیر این کار را انجام می دهد و به صورت مداوم آن را دنبال خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: در خصوص مسائل فنی، صلاحیت پیگیری آن به وزرا و دستگاه‌های ذی‌صلاح برمیگردد، به گونه‌ای که مکمل مسئولیت وزیر امور خارجه باشد و مغایر با آن نباشد.

پارلمان اروپا اخیراً با رأی اکثریت با ابقای آوارگان سوری در لبنان موافقت کرد.

در همین حال، عصام شرف الدین، وزیر مهاجران در دولت موقت لبنان گفت، تصمیم پارلمان اروپا برای ابقای آوارگان سوری در لبنان، اینگونه شرایط را به تصویر میکشد که لبنان مستعمره ای در اتحادیه اروپا است و این تصمیم در حق لبنان ظالمانه بوده و کاملا مردود است.

شرف الدین این تصمیم را به دلیل آنکه مداخله ای در امور کشورهای مستقل است، محکوم کرد و از پارلمان اروپا خواست تا به خاطر این تصمیم عذرخواهی کند.

وی گفت که لبنان در پیشبرد پرونده بازگشت آوارگان سوری به کشورشان اصرار دارد.

۳۱۰۳۱۰