شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سایپا#واردات خودرو#ماند#پلاک#شدن#چینی#دیگر

سایپا از واردات خودرو جا ماند / پلاک شدن یک چینی دیگر

سایپا از واردات خودرو جا ماند / پلاک شدن یک چینی دیگر

نخستین سری خودروهای وارداتی بعد از ۵ سال ممنوعیت اواسط هفته سپری شده در کشور پلاک شدند تا به این طریق بار دیگر پای خودروهای وارداتی به کشور باز شود. نخستین محصول وارداتی یک پیکاپ چینی است که توانسته به تعداد محدود شماره‌گذاری شود.

هرچند هنوز سرنوشت سایر خودروهای وارداتی نامشخص است، اما پلاک شدن تعداد محدود این پیکاپ چینی باعث شد تا افت قیمت در بازار وارداتی‌ها شتاب بیشتری گیرد. «کینگ لینگ تاگا» از سوی پادرا موتور وارد بازار شده و آن طور که مدیران این شرکت اعلام کرده‌اند در فاز اول قرار است ۲۰۰ دستگاه از این خودرو تحویل متقاضیان شود. قیمت اعلامی برای این خودرو چینی حدود دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان عنوان شده است.

شماره‌گذاری این خودرو در بازار در حالی صورت گرفت که شنیده‌ها حکایت از آن داشت که قفل ممنوعیت ورود خودروهای وارداتی به کشور با شماره‌گذاری چانگان CS۳۵ پلاس باز خواهد شد، اما با وجود وعده داده شده از سوی سایپایی‌ها مبنی بر عرضه این خودرو در تیرماه این امر محقق نشد و به این طریق «کینگ لینگ تاگا» توانست عنوان نخستین خودرو پلاک شده پس از ۵ سال را به خود اختصاص دهد.

علاوه بر شماره‌گذاری نخستین خودرو وارداتی که توانست بازار وارداتی‌ها را کاهشی کند، سردرگمی نرخ دلار هم بر کاهشی شدن این بازار دامن زده است، بطوریکه به گفته فعالان بازار خودرو بخشی از کاهش قیمت خودروهای وارداتی به نوسان نرخ دلار باز می‌گردد، در هفته سپری شده قیمت دلار میان ثبات و افت در گردش بود، بطوریکه برخی از فعالان بازار از آن با عنوان سرگیجه در بازار خودرو یاد می‌کردند.

قیمت وارداتی‌ها در بازار

اما خودروهای وارداتی در هفته سپری شده با چه قیمتی معامله شدند؟ ارزیابی بازار نشان می‌دهد، «آزرا» مدل ۲۰۱۹ در هفته جاری نسبت به نیمه خرداد ماه با رنگ سفید و با کارکرد ۵۵ هزار کیلومتر با قیمتی در حدود ۴ میلیارد و ۶۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان در بازار قیمت‌گذاری شد. دامنه نوسانی به وجود آمده در قیمت خودرو به قیمت‌گذاری از سوی فروشندگان باز می‌گردد، بطوریکه نبود نظارت قیمت خودروهای وارداتی موجب شده تا برخی از این خودروها که در بازار طرفدار بیشتری دارند با قیمت‌های متفاوت از سوی مالکان عرضه شوند.

از دیگر خودروهایی وارداتی می‌توان به «رنوتالیمسان» مدل ۲۰۱۸ اشاره کرد. این خودرو در این هفته با کارکرد ۳۵ هزار کیلومتر هم در بازار بازه قیمتی ۳ میلیارد تا ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و با این شرایط رشد و افت قیمت در بازار را تجربه کرد. اما «النترا» مدل ۲۰۱۸ هم در هفته سپری شده با کارکرد ۴۸ هزار تا با دامنه نوسانی ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تا ۳ میلیارد تومان در بازار قیمت‌گذاری شد.

از سوی دیگر «میتسوبیشی اوتلندر» با کارکرد ۳۳ هزار تا نیز در این هفته با قیمت ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تا ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در بازار قیمت خورد.

همچنین ارزیابی‌ها نشان دهنده آن است که «توسان IX۳۵‌» مدل ۲۰۱۸ بدون کارکرد نیز در این هفته با قیمت ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیارد تومان در بازار قیمت‌گذاری شد. از سوی دیگر رصد بازار نشان دهنده آن است که «هیوندا سانتافه» نیز در این هفته ۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان معامله شد.

واردات-2