شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مستند#لیبی|#سازندگان#مستند#امام#موسی#صدر#ربودند

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

لیبی| سازندگان مستند امام موسی صدر را هم ربودند

سه روزنامه‌نگار که در لیبی در حال تولید مستندی درباره اختفای امام موسی صدر بودند، در این کشور ربوده شدند.

لیبی| سازندگان مستند امام موسی صدر را هم ربودند
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۳ ۱۰:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین |

سه روزنامه‌نگار که در لیبی در حال تولید مستندی درباره اختفای امام موسی صدر بودند، در این کشور ربوده شدند.

به گزارش اعتمادآنلاین، روزنامه دیلی‌میل اخیراً گزارش داد سه روزنامه‌نگار شاغل در بی‌بی‌سی که مشغول تهیه یک مستند در مورد امام موسی صدر بودند در لیبی ربوده و پنج روز در یک زندان که برای شکنجه ساخته شده زندانی شدند.

این روزنامه در خبری که چند روز پیش منتشر شد اعلام کرد، این سه فرد در مارس گذشته ربوده شدند اما با فشارهای اعمال‌شده از طرف وزارت خارجه بریتانیا، دولت سوئد و شبکه بی‌بی‌سی بعد از پنج روز آزاد شدند.

این سه روزنامه‌نگار به همراه یک خبرنگار به نام قاسم حمادی از طریق فرودگاه بین‌المللی طرابلس وارد لیبی شدند، حمادی در مورد حادثه آدم‌ربایی برای روزنامه سوئدی اکسپریسین نوشت: من با تیم گروه تولید این فیلم مستند از فرودگاه بین‌المللی طرابلس همکاری‌ام را آغاز کردم، ما برای تولید یک فیلم مستند به اینجا آمده بودیم.

او در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: هنوز نمی‌دانم چرا ما را ربودند، اما نزدیک‌ترین تفسیری که به ذهنم می‌رسد این است که این فیلم مستند، نگرانی‌هایی در ساختار اطلاعاتی لیبی به وجود آورده است.

دیلی‌میل لحظات پراضطراب و دلهره‌آور گروه فیلم‌سازی هنگام گرفتاری در دست آدم‌ربایان را به نقل از حمادی روایت کرد و گزارش داد: بعد از ربوده شدن زمان پردلهره‌ای را پشت سر گذاشتیم، ما را به یک سلول کوچک منتقل کردند. هنوز هم صدای نگهبانان در گوشم پژواک دارد؛ تو اینجا می‌میری، تو را تکه‌تکه می‌کنیم و همین‌جا دفن می‌کنیم، هیچ‌کس نمی‌داند تو اینجا هستی.

حمادی افزود: از همان لحظه اول ورود گروه به فرودگاه طرابلس ما تحت نظر بودیم، با اینکه سه ساعت از خروج تمام مسافران از سالن فرودگاه می‌گذشت اما ما همچنان منتظر مهر شدن گذرنامه‌های خود بودیم. ما چند روزنامه‌نگار یک تصویربردار و یک تهیه‌کننده از سه کشور مختلف بودیم که فیلمی در مورد امام موسی صدر تولید می‌کردیم، به محض خروج از فرودگاه یک مامور و دو راننده لیبی منتظر ما بودند، به محض ورود ما را به هتل رادیسون طرابلس بردند و اجازه ندادند از آنجا خارج شویم.

او ادامه داد: روز بعد در حالی که منتظر رسیدن تایید معرفی‌نامه‌های خود از مقر وزارت خارجه که در نزدیکی هتل واقع است بودیم، افرادی به هتل آمدند و تیم مستندساز را به داخل یک خودرو که منتظرشان بود بردند، وقتی مرا هم مجبور کردند که در صندلی عقب خودرو بنشینم به دوستانم گفتم، بچه‌ها ما را ربودند.

حمادی توضیح داد: خودرو با سرعت بسیار زیادی در امتداد ساحل به سوی شرق در حرکت بود، یکی از ربایندگان به من گفت: می‌دانی ما کجا هستیم؟ بعد از مدتی خواهی فهمید. فقط امیدوار بودم که القاعده یا گروه داعش نباشند.

گفتنی است دولت لیبی هیچ توضیح یا تفسیری درباره این حادثه ارائه نکرد.

سخنگوی بی‌بی‌سی هم اعلام کرد: یک تیم کوچک از شبکه بی‌بی‌سی مارس گذشته وارد لیبی شد، این تیم مجوزهای کافی و لازم برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد داستان فیلم مستند را در اختیار داشتند اما به دلایل نامشخصی به دست سرویس اطلاعات لیبی برای چند روز بازداشت و بازجویی شدند.