شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##عامل#کلیدی#ماموریت#ناوگروه#بود؟

سه عامل کلیدی در ماموریت ناوگروه ۸۶ چه بود؟

سه عامل کلیدی در ماموریت ناوگروه ۸۶ چه بود؟

فارس نوشت: فرمانده ناوگروه ۸۶ سه عامل کلیدی در ماموریت این ناوگروه در قالب کد عملیاتی ۳۶۰ را تشریح کرد.

دریادار فرهاد فتاحی در یازدهمین جشنواره جایزه ملی مدیریت پروژه ایران گفت: نیروی دریایی ارتش تضمین کننده اقتدار دریایی بین‌المللی ایران و تامین کننده امنیت خطوط مواصلاتی کشتیرانی در مبارزه با پدیده شوم دزدی دریایی، است.

وی افزود: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از بدو صدور فرمان فرماندهی معظم کل قوا، مبنی بر حضور در آب‌های آزاد و بین‌المللی در سال ۱۳۸۸ تاکنون وظیفه حراست و تامین امنیت خطوط مواصلاتی کشتیرانی و مبارزه با پدیده شوم دزدی دریایی را با اقتدار، عهده‌دار بوده و بر مبنای صدور این فرمان اقدام به اعزام ناوگروه‌های صلح و دوستی به کشورهای جهان کرده و تاکنون ۹۲ ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران جهت اسکورت شناورها و تامین خطوط امنیت مواصلاتی به آب‌های دوردست اعزام شده است.

جانشین منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش، تشکیل قرارگاه‌ها و کارگروه‌های مختلف امنیت دریایی در نیروی دریایی ارتش را موجب نمایش عزت، اقتدار و اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی ایران در آب‌های دوردست دانست و افزود: تشکیل قرارگاه‌ها و کارگروه‌های مختلف امنیت دریایی موجب شد تا پروژه‌های جدید نداجا منطبق بر فرمان فرماندهی معظم کل قوا و دیپلماسی دریایی- دفاعی کشور، طراحی و به منصه اجرا برسد.

فرمانده ناوگروه ۸۶، انتصاب هوشمندانه دریادار شهرام ایرانی به سمت فرمانده نیروی دریایی ارتش از سوی فرمانده معظم کل قوا را سرآغاز کلید خوردن پروژه‌‎های فراملی با ابعاد جهانی و گسترده در نیروی دریایی راهبردی ارتش دانست و خاطر نشان کرد: ماموریت ناوگروه ۸۶ یکی از پروژه‌های فراملی با ابعاد جهانی و گسترده در نداجا بود که با موفقیت به همه اهداف از پیش تعیین شده، دست یافت.

دریادار فتاحی با اشاره به انجام موفقیت آمیز ماموریت ناوگروه ۸۶ (ماموریت ۳۶۰) تصریح کرد: در وهله اول نیروی دریایی با در نظر گرفتن سه عامل کلیدی زمان، هزینه و کیفیت که عامل شکست و یا پیروزی هر پروژه‌ای است و بهره ‎مندی از دو بازوی قدرتمند برنامه‌‎ریزی و کنترل پروژه، اقدام به تعریف پروژه مأموریت کد ۳۶۰ درجه کرد و پس از تجزیه و تحلیل و برنامه‌ریزی و تعیین توالی و توازی فعالیت‌های لازم و به کار گیری مدیریت دانش، ابزارها و تکنیک‌های تخصصی لازم بر مبنای استاندارهای دانش مدیریت پروژه هسته اولیه پروژه شکل گرفت.

وی ادامه داد: ریل گذاری مسیر پروژه کد ۳۶۰ حاصل ساعت‌ها جلسه تخصصی و جمع‌آوری نظرات مختلف معاونت‌ها، پژوهشگران، کارشناسان و صاحب‌نظران نیروی دریایی و همچنین سایر ارگان‌های دریایی با محوریت معاونت عملیات نداجا، است که اهداف کلیدی همچون تقویت دیپلماسی دفاعی-دریایی، ارسال پیام صلح و دوستی مردم و ملت ایران به مردم و ملت سرتاسر جهان و همچنین افزایش قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشته است.

جانشین منطقه یکم امامت نداجا، اجرای این پروژه خطیر را نیازمند پیش شرط هایی از قبیل تعیین دقیق مسیر دریانوردی، تعیین یگان‌های شرکت کننده در این ماموریت، تحلیل دقیق وضعیت جوی و مخاصمات طول مسیر دریانوردی توصیف کرد و گفت: در فازدوم تمام برنامه‌‎ریزی‌ها بر مبنای تکنیک مسیر بحرانی به دلیل اهمیت زمان شروع و پایان مأموریت صورت پذیرفت.

وی، یکی از عوامل چالش برانگیز پروژه کد ۳۶۰ را اهمیت عبور از عرض بزرگ ترین اقیانوس جهان (اقیانوس آرام) و اقیانوس اطلس و وضعیت جوی مسیر دریانوردی عنوان کرد و بیان کرد: نرم‌افزار پیش‌بینی وضعیت جوی و نرم افزار توزین بار شناور تهیه شد و باتوجه به زمان طلایی حرکت ناوگروه در مهرماه ۱۴۰۱، نیاز به استفاده از تکنیک‌های مدیریت و کنترل پروژه در این ماموریت بیش از پیش نمایان شد؛ چرا که روند آماده‌سازی یگان‌ها با توجه به زمان آغاز ماموریت، برای یک ماموریت دریانوردی خود اتکا ۸ ماهه کاری بس دشوار بود.

دریادار فتاحی افزود: در نهایت پس از برآورد حجم عملیات و منابع مورد نیاز فعالیت‌ها و بررسی مشکلات احتمالی و روش‌های مقابله با آن، پروژه کد۳۶۰ آماده ورود به فاز سوم گردید که پس از تایید سلسه مراتب ارتش و ستاد کل نیروی های مسلح جمهوری اسلامی ایران و در نهایت مهر تایید فرماندهی معظم کل قوا، فاز سوم اجرای پروژه آغاز شد.

فرمانده ناوگروه ۸۶، قرارگرفتن ناوشکن دنا که به همت دانشمندان و متخصصان داخلی صنعت و نیروی دریایی به سامانه های به روز رزمی، اطلاعاتی و سیگنالی منطبق بر لبه فناوری ساخته و تجهیز شده است، به عنوان یگان رزمی این ناوگروه در کنار پایگاه شناوری و لجستیکی جمهوری اسلامی ایران ناوبندر مکران را اثبات کیفیت کالای ایرانی و صنعت کشتی‌سازی ایران، به جهانیان عنوان کرد.

وی افزود: در فاز چهارم، نظارت و کنترل پروژه با توجه به حجم عظیم کار و مدت دریانوردی پیش بینی شده ۸ ماهه، ستاد نداجا اقدام به تجهیز دو شناور به انواع دستگاه‌های فنی و عملیاتی و تدارکاتی کرد. در اجرای این مأموریت بزرگ، بهترین تیم‌های کادر فرماندهی، تیم‌های تعمیراتی، پزشکی و اسکورت حضور داشتند و آموزش‌های به‌روز اقیانوسی و بین‌المللی برای تیم‌ها اجرا شد.

دریادار فتاحی عنوان کرد: با همت و تلاش شبانه‌روزی ۴ ماهه کارکنان دریادل ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ناوشکن دنا و ناوبندر مکران با استعداد سازمان رزم کامل، در مهرماه ۱۴۰۱ به مأموریت اعزام و پس از یک دور گردش کامل به دور کره زمین و پیمودن مسافت ۳۵ هزار مایل دریایی معادل ۶۵ هزار کیلومتر و گذشت ۲۳۲ روز دریانوردی در تاریخ ۳۰ام اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در اسکله منطقه یکم نداجا- بندرعباس پهلو گرفت.

جانشین منطقه یکم امامت نداجا، خاطر نشان کرد: دریادلان ولایت‌مدار این ناوگروهِ امنیت آفرین وتحول گرا از چهار اقیانوس هند،آرام شمالی، اقیانوس آرام جنوبی و اقیانوس اطلس و هفت دریا و تنگه‌های مهم راهبردی با افتخار گذر کردند. ناوگروه از منطقه انحصاری اقتصادی ۲۲ کشور و آب‌های سرزمینی ۸ کشور عبور کرد و به ۵ بندر بمبئی هندوستان، جاکارتا اندونزی، ریودوژانیرو برزیل، کیپ تاون آفریقای جنوبی و بندر صلاله کشور عمان، از ۳ قاره جهان پهلوگیری داشته است.

دریادار فتاحی، ابداع روش‌های جدید در اجرای هرچه بهتر ارتباط با مرکز فرماندهی و کنترل و همچنین در بحث پشتیبانی یگان‌ها از یکدیگر و تعمیر و نگهداری تجهیزات از اتفاقات مهم این ناوگروه عنوان کرد و افزود: از مهم‌ترین دلایل اهمیت دریانوردی ناوگروه ۸۶ نداجا، شکستن رکورد دریانوردی در تاریخ ایران از ابتدا تا کنون بوده است.

وی، موضوع لجستیک ناوگروه ۸۶ با وجود تحریم‌های ایجاد شده را یکی از مهم‌ترین نکات پروژه کد ۳۶۰، توصیف کرد و افزود: در این ماموریت ، برای اولین‌بار لجستیک هوشمند، بین‌المللی و بدون وابستگی، بکار برده شد.

فرمانده ناوگروه ۸۶ انجام موفق مأموریت خطیر دریانوردی دور دنیا را ضامن قدرت‌نمایی ایران در آب‌های آزاد و به خصوص در حیات خلوت ایالات متحده آمریکا، دانست و خاطرنشان کرد: نیروی دریایی ثابت کرد با تکیه بر توان و دانش داخلی، می‌توان ضمن نادیده گرفتن تحریم‌ها، جدیدترین تجهیزات دفاعی و نظامی را در داخل ساخت.

۲۱۶۲۲۰