شهر خبر

ادعای المانیتور: تعلیق رابرت مالی تحولی منفی در روند مذاکرات است

ادعای المانیتور: تعلیق رابرت مالی تحولی منفی در روند مذاکرات است

ایسنا نوشت: پایگاه خبری المانیتور در گزارشی با استناد به ادعاهای برخی منابع مطلع، مطالبی را درباره تاثیر تعلیق نماینده پیشین آمریکا در امور ایران از سمت خود بر روند مذاکرات احیای توافق هسته‌ای مطرح کرد.

پایگاه خبری المانیتور در گزارشی نوشت که یک منبع مطلع در گفت‌وگو با این پایگاه خبری درباره گزارش‌هایی که در مدت اخیر درباره مذاکرات ایران و آمریکا در برخی کشورهای منطقه درباره موضوع احیای توافق هسته‌ای منتشر شده بود، مدعی شد که رابرت مالی،‌ نماینده پیشین آمریکا در امور ایران که مذاکره‌کننده ارشد این کشور در مذاکرات وین بود، در چند مذاکره رو در رو با سعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل حضور داشته است که با پیشرفت‌های خوبی نیز همراه بوده است.

طبق ادعای این منبع مطلع، مالی گفت که دولت بایدن دیگر به دلیل این که با دولتی در ایران مواجه است که حاضر نیست تعهداتش را عملی کند، مایل به بازگشت به توافق هسته‌ای (برجام) نیست.

المانیتور به بخش دیگری از اظهارات این منبع مطلع پرداخته و در ادامه به نقل از او نوشت که مالی همچنین پیشنهاد تمدید برخی بندهای غروب برجام را به مدت ۱۰ الی ۱۵ سال مطرح کرده بود. علاوه بر این، بنابر ادعای این منبع مطلع، مالی از سیاست دولت ایران در خودداری از مذاکراه مستقیم با مقامات آمریکایی انتقاد کرده و ایروانی در پاسخ به او گفته بود که «کارهای سخت نخواهید.»

این منبع مطلع همچنین ادعا کرد که مالی گفته بود از سوی برخی ایرانیان مقیم آمریکا و جمهوری‌خواهان که مخالف انجام شدن توافقی با ایران هستند، تحت فشار بوده است.

در ادامه گزارش المانیتور آمده است که یک دیپلمات پیشین که به شرط فاش نشدن نامش، درباره تعلیق رابرت مالی از سمتش و بررسی مجوز امنیتی او به المانیتور گفت که «من فکر می‌کنم خصوصیات رابرت مالی به گونه‌ای است که تعلیق او می‌تواند تحولی منفی در روند مذاکرات باشد و انجام شدن یک توافق را سخت‌تر کند.»

این دیپلمات در ادامه به المانیتور گفت که «رویکرد جدید دولت آمریکا برای امضای یک توافق غیررسمی موقت که از سوی جیک سالیوان و برت مک گورک هدایت می‌شود، ممکن است با منافع ایران سازگاری نداشته باشد.»

پایگاه خبری المانیتور در ادامه به نقل از این دیپلمات نوشت: به نظر می‌رسد که قصد کاخ سفید این است که فعلا از دردسری به نام تهران خلاص شود و در بحبوحه موضوعات مبرم‌تری مانند اوکراین، کار خود را تنها به لغو برخی تحریم‌ها محدود کند. این رویکرد به آمریکا فرصت زیادی برای این می‌دهد که ببیند در آینده،‌ چه امتیازات دیگری می‌تواند از تهران دریافت کند، چراکه اهرم فشار ایران به نوعی به دنبال حل شدن نگرانی‌های آمریکا و تغییر اولویت‌های آن مانند جنگ اوکراین، تضعیف شده است.

ادعاهای مطرح شده از سوی این منابع مطلع در گزارش المانیتور در حالی است که دستگاه دیپلماسی ایران پیش‌تر تاکید کرده بود که مذاکرات مسقط مخفی نبوده است و از طریق واسط‌ها از جمله تلاش‌های صورت گرفته از سوی عمان گفت وگوهایی انجام شده بود.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در مورد اخبار منتشرشده در مورد دیدارهای رابرت مالی و نماینده ایران در سازمان ملل متحد گفته بود: در ارتباط با دیگر اخبار منتشر شده در مورد ملاقات‌ها، ما به گمانه‌زنی رسانه‌ای خیلی توجه نمی‌کنیم.

ایران تاکید کرده است که هیچ فرصتی را برای تحقق منافع ملی کشور از دست نمی‌دهد و در عین حال، خطوط قرمز و رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران را نیز رعایت می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین درباره مذاکرات احیای برجام گفت که «تبادل پیام‌ها از طریق واسطه‌ها از جمله عمان انجام شده و ادامه دارد. ایران از همه امکانات برای تامین منافع مردم خود استفاده می‌کند از ابتکارات عمان در این ارتباط استقبال کرده‌ایم و از ظرفیت کشور عمان به عنوان یک کشور دوست نیز استفاده کرده‌ایم.»

او همچنین گفت: مبنای مذاکرات رفع تحریم‌ها همان توافقات برجام است و در این ارتباط چارچوب جدیدی نداریم و خبرهای مطرح شده از جمله بحث توافق موقت و ... را تایید نمی‌کنیم و این‌ها را گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای می‌دانیم.

وزارت امور خارجه ایران گفته بود که مذاکره برای توافق موقت و یا ترتیبات جدیدی که جایگزین برجام باشد را تایید نمی‌کند.

310310