شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سازمان همکاری

هوش مصنوعی چنددرصد از مشاغل جهان را تسخیر می‌کند؟

سازمان همکاری و توسعه‌ی اقتصادی (OCDE) می‌گوید، هوش مصنوعی ۲۷ درصد مشاغل را در معرض خطر خودکار شدن قرار می‌دهد.

هشدار: هوش مصنوعی ۲۷ درصد مشاغل جهان را تسخیر می‌کند!

ایسنا نوشت: این نظرسنجی که قبل از توسعه چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) انجام شد، مشاغل در معرض خطر را تحت عنوان مشاغلی تعریف می‌کند که از بیش از ۲۵ مهارت از ۱۰۰ مهارتی که به راحتی خودکار می‌شوند، در آن‌ها استفاده می‌شود.

سازمان همکاری و توسعه‌ی اقتصادی می‌گوید: حداقلِ دستمزد می‌تواند به کاهش فشار ناشی از هوش مصنوعی کمک کند و دولت‌ها باید اطمینان حاصل کنند که حقوق کارگران به خطر نمی‌افتد.

سازمان همکاری و توسعه‌ی اقتصادی روز سه‌شنبه اعلام کرد بیش از یک چهارم مشاغل در سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی به مهارت‌هایی متکی هستند که می‌توانند به راحتی در انقلاب هوش مصنوعی آینده خودکار شوند و کارگران نگران هستند که ممکن است شغل خود را به دلیل ظهور هوش مصنوعی از دست بدهند.

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه یک بلوک ۳۸ عضوی است که عمدتا کشور‌های ثروتمند و همچنین برخی از اقتصاد‌های نوظهور مانند مکزیک و استونی را در بر می‌گیرد.

این سازمان می‌گوید: شواهد کمی وجود دارد که ظهور هوش مصنوعی تاثیر قابل توجهی بر مشاغل داشته است، اما ممکن است علت این باشد که انقلاب در مراحل اولیه خود قرار دارد.

این سازمان مستقر در پاریس در چشم‌انداز خود از اشتغال در سال ۲۰۲۳ اعلام کرد، مشاغلی که بیشترین خطر خودکار شدن را دارند به طور متوسط ۲۷ درصد از نیروی کار را در کشور‌های سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی تشکیل می‌دهند و کشور‌های اروپای شرقی بیشتر در معرض خطر هستند.

سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی در یک نظرسنجی در سال گذشته نشان داد که از هر پنج کارگر سه نفر می‌ترسند که طی ۱۰ سال آینده شغل خود را به دلیل ظهور هوش مصنوعی از دست بدهند.

این نظرسنجی ۵۳۰۰ کارگر را در ۲۰۰۰ شرکت در حوزه تولید و مالی در هفت کشور سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی در نظر گرفت.

این بررسی قبل از ظهور انفجاری هوش مصنوعی مولد مانند چت جی‌پی‌تی انجام شد.

به رغم نگرانی از ظهور هوش مصنوعی، دو سوم از کارگرانی که پیش از این با آن کار می‌کردند گفتند که اتوماسیون، شغل آن‌ها را کم خطر یا خسته کننده کرده است.

ماتیاس کورمان (Mathias Cormann)، دبیرکل سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی در یک کنفرانس خبری گفت: اینکه چگونه هوش مصنوعی در نهایت بر کارگران در محل کار تاثیر می‌گذارد و اینکه آیا مزایای آن بر خطراتش برتری خواهد داشت یا خیر، به اقدامات ما بستگی دارد.

او ادامه داد: دولت‌ها باید به کارگران کمک کنند تا برای تغییرات آماده شوند و از فرصت‌هایی که هوش مصنوعی ایجاد می‌کند بهره‌مند شوند.