شهر خبر

نوری قزلجه: تفکری، کشور را به جامعه و حاکمیت تقسیم کرده / ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم تفتیش در حوزه خصوصی مردم است

نوری قزلجه: تفکری، کشور را به جامعه و حاکمیت تقسیم کرده / ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم تفتیش در حوزه خصوصی مردم  است

بسیار مایلند و دوست دارند که به حریم خصوصی شهروندان سرک بکشند. این تفکر، گاه در لابلای مواد، و گاه به صورت طرح های مختلف دیده می شود، تفکری که اساسا با بسیاری از اصول قانون اساسی، و بسیاری از آرمان های انقلاب اسلامی در تضاد است و سازگار نیست.

این روزها که مجلس تعطیل است اخباری تامل برانگیزدر مورد ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم توسعه به بیرون درز کرده ،اخباری که حاکی ازرصد اطلاعات پایگاه های دارای اطلاعات زندگی مردم است.همچنین در این ماده آمده که در راستای اعتلای فرهنگ عمومی در جهت تحکیم سبک زندگی اسلامی-ایرانی، تقویت همبستگی و اعتماد به نفس ملی، ارتقای هویت ملی و روحیه مقاومت، کار و تلاش در جامعه: به منظور احصا دقیق و برخط داده‌های آمارهای مورد نیاز به تسهیل پردازش، تحلیل دقیق، و ایجاد بستر مناسب برای آینده‌پژوهی روندهای سبک زندگی جامعه ایرانی و همچنین انتشار آنها، وزارت فرهنگ و ارشاد با هماهنگی مرکز آمار ایران مکلف است نسبت به راه‌اندازی سامانه رصد، پایش و سنجش مستمر شاخص‌های فرهنگ عمومی و سبک زندگی مردم اقدام نماید. دستگاه‌های اجرایی و دارندگان پایگاه‌های موضوع این بند، مکلف‌اند نسبت به ارائه مستمر و جامع داده‌ها به این سامانه به صورت برخط اقدام کنند.

بنظر می رسد این ماده استمرار بر ذره بینی شدن اطلاعات کاربران ایرانی دارد.

خبرآنلاین در گفت و گو با غلامرضا نوری قزلجه نماینده مجلس به واکاوی این بند از برنامه هفتم توصعه پرداخته است.

ماده ۷۵ دارای چند بند است، این ماده دارای مشکلات اساسی است. این ماده در شرایط خطیر کشور، هم برایم جالب و هم نگران کننده است. تصورم این است که عده ای با دیدگاه هایی خاص از نظر فکری و تئوریک پشت این متون هستند، این تفکر در عمل کشور را به جامعه و حاکمیت تقسیم کرده اند. این ها خود را در قالب حاکمیت می بینند که افرادی وطن دوست و درستکار هستند. طرف مقابل را هم افرادی دین گریز، فاسد، و متخلف و نادرست می بینند. خواب این دیدگاه کاملا اشتباه است. این تفکر این که مردم دارای استدلال، و تفکر باشند، برای آنان قائل نیست. درست برعکس لااکراه فی الدین، این ها آن قسمت لااکراه را دارند برعکس مطرح می کنند.این ها با یک اکراه مواجه هستند و نمی خواهند با جامعه برخورد بکنند. از این منظر یک نوع عطشی دارند برای دخالت در زندگی خصوصی دیگران که به نظرم بسیار خطرناک است.

نوری قزلجه: تفکری، کشور را به جامعه و حاکمیت تقسیم کرده / ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم تفتیش در حوزه خصوصی مردم  است

این افراد این گونه مطالب را گاه در قالب طرح های مستقل مطرح می کنند مانند طرح صیانت، یا طرح های دیگری می آید مانند موضوعی در ارتباط با راه و شهرسازی، که می گفتند همه اطلاعات شهروندان در این باره باید در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرد. این گونه توجه به احوال شخصی مردم، تفتیش در حوزه خصوصی آنان است. لذا بسیار مایلند و دوست دارند که به حریم خصوصی شهروندان سرک بکشند. این تفکر، گاه در لابلای مواد، و گاه به صورت طرح های مختلف دیده می شود، تفکری که اساسا با بسیاری از اصول قانون اساسی، و بسیاری از آرمان های انقلاب اسلامی در تضاد است و سازگار نیست.

اولا این ها خودشان را تافته ای جدابافته و اصلح می دانند و علاقمندند که هم برای دین و هم برای دنیای مردم تصمیم بگیرند نمی دانم از کجا آورده اند. قانون اساسی، به اراده و اکثریت مردم اصالت داده است و به طبقه و حزب خاصی ارجحیت نداده است و آن را در مسند حاکمیت ننشانده که این گروه و افراد هر چه بگویند همان است.روح قنون اساسی ما همیشه بر این بوده است که نظر مردم ارجح است و میزان نظر مردم است ،فلذا این نوع تفکر هم با روح قانون اساسی و هم با خیلی از مواد آن به صراحت در تضاد است.

این موضوع اگر درسطح دستگاه های اجرایی بود تقریبا قابل قبول بود ولی الان آمده دارندگان کسانی که این اطلاعات را دارند مطرح کرده است و این یعنی هر پلت فرم و پایگاهی که اطلاعاتی از زندگی مردم دارد باید اینها را در اختیار قرار دهد.این با زندگی افراد منافات دارد و آنها خیلی بسته به موضوعات نگاه می کنند ،در دنیا هم یکی دو تا کشور بیشتر نیستند که دارند اینگونه با مردم شان برخورد می کنند و فقط خورد و خوراک مردم شان را تامین می کنند اما بقیه حقوق و امتیازات اولیه شهروندان شان را محدود و معدوم می کنند ولی اینجا نه چین است و نه کره شمالی، ایران متمدن است و چنین محدودسازی‌هایی را برنمی‌تابد.

در اصل دستگاه قضایی باید محرومیت ها را تایید کند و مجرمین و کسانی که مجازات می شوند را از یک سری حقوق محروم می کند.به عبارتی بخشی از اختیارات این دستگاه را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می دهند.

در این بخش هم آموزشگاه ها و سالن های نمایش و کانون ها را مستثنی کرده است و آنها را جدا می کند و خُب این باز یک دسته بندی دیگری است و یک نگاه متفاوت بالای سر این حوزه است.بنظر من نوع نگاهی که آنها به مساجد دارند و برنامه ای که برای آن در بند دیگری دارند باعث فاصله عموم مردم از مساجد خواهد شد،این روش ها برای جذب مردم به مساجد درست نیست متاسفانه این روش ها نه تنها منجر به دینداری مردم نمی شود بلکه منجر به طی مسیرعکس خواهد شد و امیدوارم که مسیر اصلاح شود .نباید از سر دلسوزی روش هایی را انتخاب کنیم که ناخواسته به ضرر جامعه باشد.

۲۱۲