شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#بابت

اظهار نظر کیسینجر درباره انفجار خط لوله نورد استریم

اظهار نظر کیسینجر درباره انفجار خط لوله نورد استریم

ایسنا نوشت:بر اساس ویدیوی منتشر شده، «هنری کیسینجر» سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی گفت که از رئیس‌جمهوری اوکراین بابت منفجر کردن خط لوله‌های نورد استریم انتقاد نخواهد کرد.

دو فرد روس‌ که خودشان را جای ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین جا زده بودند، با هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا تماس گرفته و با او صحبت کردند. آنها سه‌شنبه یک ویدیوی یک ساعته از این گفت‌وگو را در شبکه اجتماعی خودشان منتشر کردند.  

براساس ویدیو، از هنری کیسینجر پرسیده شد که آیا به اعتقاد او مسکو در سپتامبر گذشته خودش خط لوله‌های انتقال گاز خود به آلمان را منفجر کرد یا خیر. به نظر می‌رسید که در ابتدا این مقام سابق ایالات متحده برای پاسخ دادن تردید داشت اما زلنسکی جعلی اصرار کرد و کیسینجر در نهایت گفت: «راستش را بگویم، فکر ‌می‌کردم کار شما باشد.»

در ادامه، زلنسکی جعلی به او اطمینان خاطر داد که اوکراین عامل این خرابکاری نبوده است؛ انفجاری که کیسینجر گفت که کی‌یف را بابت آن «سرزنش نمی‌کند» و روشن ساخت که صحبت‌هایش از سر انتقاد نبوده است.   

انفجارهای خط لوله‌های نورد استریم، عملا انتقال مستقیم گاز طبیعی از روسیه به غرب اروپا را غیر ممکن ساخت. تحقیقات انجام شده به دست اروپایی‌ها، از شناسایی عوامل این خرابکاری ناکام مانده اما رسانه‌های غربی با استناد به نشت‌های اطلاعاتی مدعی شدند که یک گروه حامی اوکراین یا جناحی از ارتش اوکراین که به زلنسکی پاسخگو نیستند، عامل این انفجارها بودند.  

کیسینجر که این بار قربانی شیطنت دو روس به نام‌های ولادیمیر کوزنتسوف و الکسی استولیاروف شده، سال گذشته از سوی زلنسکی هدف انتقاد قرار گرفت. این سیاستمدار آمریکایی با نظراتش در مورد جنگ اوکراین صدای کی‌یف را درآورد. او گفته بود که وضعیت کریمه و دیگر مناطقی که به کنترل روس‌ها درآمده، باید موضوع مذاکره قرار گیرد؛ ایده‌ای که خوشایند اوکراینی‌ها نیست.

۳۱۱۳۱۱