شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت

حضور دولت و حکومت در مراسم مذهبی اتفاقا باید پررنگ‌تر باشد/ به سلامت عقل و قلب برخی از منتقدان باید شک کرد

حضور دولت و حکومت در مراسم مذهبی اتفاقا باید پررنگ‌تر باشد/ به سلامت عقل و قلب برخی از منتقدان باید شک کرد

حجت‌الاسلام و المسلمین علی سرلک می‌گوید: در کشور خودمان تا پیش از این گروهی مدام می‌گفتند و غر می‌زدند که بیشتر از فضای عزاداری و ایام سوگواری استقبال می‌شود، ولی حالا که می‌بینیم که جشن‌های مذهبی هم به شکل خودجوش و با استقبال مردم در فضای جامعه و خیابان جا باز کرده است مثل جشن‌های دهه کرامت، نیمه شعبان و همین جشن عید غدیر و...باز همان‌ها غر می‌زنند که فلان جا ترافیک شده و بهمان جا آشغال روی زمین افتاده است.

به گزارش خبرآنلاین، جشن ده کیلومتری عید غدیر امسال که جمعه هفته گذشته از میدان امام حسین تا خیابان آزادی برگزار شد، با انتقاداتی همراه شد. برخی‌ها معتقد بودند که چنین جشنی با حضور پررنگ نهادهای دولتی، اهداف خاصی را دنبال می‌کرد و برخی هم اعتقاد داشتند که این انتقادات درست نیست و شلوغی و ترافیک و مشکلاتی از این جنس برای هر جشنی ممکن است اتفاق بیفتد و اتفاقا باید از چنین کارناوال‌هایی استقبال کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی سرلک، کارشناس مذهبی در پاسخ به این انتقادات در گفت‌وگو با خبرآنلاین می‌گوید: کارناوال‌های شادی و اجتماعات مبتنی بر انبساط روحی و فکری در همه جوامع پذیرفتنی و قابل تمجید و مورد پذیرش است، چه جوامع لائیک و چه جوامع غیرلائیک و مذهبی و نیمه مذهبی شادی عمومی یک مطالبه اجتماعی است.

او با بیان اینکه فضاسازی برای شادی جمعی و حضور مردم در خیابان‌ها امری پسندیده تلقی می‌شود،‌ادامه می‌دهد: مثلا همین هدف اولیه، باعث شکل گیری بازی‌های المپیک و پاراالمپیک شده است ،‌ و مسابقه و رقابت جنبه دوم این رویداد است.

حضور دولت و حکومت در مراسم مذهبی اتفاقا باید پررنگ‌تر باشد/ به سلامت عقل و قلب برخی از منتقدان باید شک کرد

این کارشناس مذهبی ادامه می‌دهد: در کشور خودمان تا پیش از این گروهی مدام می‌گفتند و غر می‌زدند که بیشتر از فضای عزاداری و ایام سوگواری استقبال می‌شود، ولی حالا که می‌بینیم که جشن‌های مذهبی هم به شکل خودجوش و با استقبال مردم در فضای جامعه و خیابان جا باز کرده است مثل جشن‌های دهه کرامت، نیمه شعبان و همین جشن عید غدیر و...باز همان‌ها غر می‌زنند که فلان جا ترافیک شده و بهمان جا آشغال روی زمین افتاده، در حالی که این مسائل از اتفاقات اجتناب‌ناپذیر این‌گونه جشن‌های خیابانی است.

او با تاکید بر اینکه ما انسانیم نه فرشته، معلوم است ریخت و پاش داریم، تاکید می‌کند: شما به رودخانه خروشان و زلالی که راه افتاده نگاه کن و چند چاله و گودال متعفن در کنار رودخانه را اصل ندان و حتی اگر کسی در رودخانه غرق شد، نباید بگوییم پس رودخانه را باید از بین برد.

سرلک ادامه می‌دهد: البته که باید در چنین جشن‌هایی حواس‌مان باشد تا پاکیزگی‌ رعایت شود، زباله کمتر ریخته شود، دسترسی به خیابان‌های اصلی و فرعی برنامه‌ریزی شود،‌ترددها تحت کنترل قرار گیرد اما اینکه اصل جشن و شادی به خاطر این مسائل زیرسوال برود، منصفانه نیست، گاهی انتقادات مغرضانه‌ای مطرح می‌شود که باید به سلامت عقل و سلامت قلب برخی از این منتقدان شک کرد.

او در خصوص استقبال گسترده مردم از این مراسم می‌گوید: براساس شماره حساب کمک‌های مردمی به برگزاری این جشن، مشخص شده که ۴۳۳ هزار تراکنش مالی برای این جشن صورت گرفته، یعنی ۴۳۳ هزار نفر با مبالغ مختلف برای برگزاری این جشن در تهران کمک کرده‌اند، پس این نشان می‌دهد که مردم چقدر استقبال داشته‌اند برای برگزاری چنین مراسمی.

این کارشناس مذهبی اظهار می‌کند» اینکه گفته می‌شود کلا این جشن حکومتی بود و مردم هیچ دخالت موثری نداشتند کاملا غلط است و مشاهدات نشان می‌دهد که مردم واقعا استقبال کرده‌اند، ضمن اینکه اتفاقا وظیفه حکومت دینی همین است و باید از این جشن‌ها حمایت کند. حکومت دینی باید برای تربیت توحیدی مردم انجام وظیفه کند.

حضور دولت و حکومت در مراسم مذهبی اتفاقا باید پررنگ‌تر باشد/ به سلامت عقل و قلب برخی از منتقدان باید شک کرد

او با بیان اینکه متاسفانه به دلیل وجود برخی مدیران غیرشجاع، کوتاهی‌های زیادی در برگزاری اعیاد و مراسم مذهبی داشته‌ایم، می‌گوید: درحالی که حضور دولت و حکومت در چنین مراسمی باید پررنگ‌تر باشد.
به گفته او البته اگر قرار باشد از این جشن‌های مذهبی احیانا سوءاستفاده جناحی و سیاسی شود، آنجا باید ورود کرد و قطعا اجازه این نوع بهره‌وری‌ها از مراسم مذهبی را نخواهیم داد.

سرلک ادامه می‌دهد: باید بدانیم که وظیفه حکومت دینی حمایت از هر اجتماع مذهبی است.

او با اشاره به اینکه در این سال‌ها شاهد هستیم که مردم چه استقبال پرشوری از مراسم اربعین انجام می‌دهند، اظهار می‌کند: علی‌رغم اینکه گفته می‌شود ترافیک و ازدحام و امکانات مشکلات زیادی را بوجود می‌آورد، اما مردم برای شرکت در راهپیمایی اربعین بسیار مشتاق هستند. توجه کنیم که در حال حاضر حدود ۳ میلیون ایرانی در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند که اتفاقا باید طبق قانون و میثاق ملی حضور زائران بیشتری را فراهم کرد، به نظرم بالای ۶ میلیون نفر در صورت مهیا بودن شرایط به سفر اربعین می‌روند.