شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سال آینده

با این مشاغل خداحافظی کنید!

یک مؤسسه‌ی تحقیقاتی می‌گوید هوش مصنوعی مولد بین ۱۰ تا ۴۰ سال آینده نیمی از مشاغل را درگیر اتوماسیون می‌کند.

زومیت نوشت: مؤسسه‌ی تحقیقاتی McKinsey در گزارشی تحلیلی می‌گوید هوش مصنوعی مولد به‌صورت سالانه ۴٫۴ تریلیون دلار به ارزش اقتصاد جهانی خواهد افزود. این یکی از خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی‌هایی به شمار می‌رود که درباره‌ی هوش مصنوعی مولد انجام شده؛ فناوری هیجان‌انگیزی که در ماه‌های اخیر رشد زیادی تجربه کرده است.

فناوری هوش مصنوعی مولد که شامل چت‌بات‌هایی مثل ChatGPT می‌شود و توانایی تولید متن و محتواهای دیگر را دارد، بهره‌وری کارها را افزایش می‌دهد. McKinsey معتقد است که هوش مصنوعی بخش قابل‌توجهی از کارها را خودکار می‌کند تا زمانی که از کارکنان گرفته می‌شود، ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش یابد.

McKinsey در گزارش ۶۸ صفحه‌ای جدیدش گفته است که در بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۶۰ نیمی از تمامی کارها درگیر اتوماسیون خواهند شد. McKinsey قبلاً پیش‌بینی کرده بود که هوش مصنوعی در بین سال‌های ۲۰۳۵ تا ۲۰۷۵ نیمی از کارها را درگیر اتوماسیون می‌کند؛ با این‌ حال قدرت ابزارهای هوش مصنوعی باعث شد این شرکت پیش‌بینی‌هایش را اصلاح کند.

بر اساس نوشته‌ی نیویورک تایمز، مؤسسه‌ی McKinsey می‌گوید هوش مصنوعی مولد از پتانسیل لازم برای تغییر آناتومی کار برخوردار است و توانایی‌های کارکنان را ازطریق اتوماسیون بخشی از کارهایشان افزایش می‌دهد.

گزارش McKinsey در حالی از راه می‌رسد که ظاهراً تب‌وتاب هوش مصنوعی تا حدی به پایان رسیده است. مطابق آمار،‌ تعداد کاربران ChatGPT برای اولین‌بار کاهش یافته و مایکروسافت بینگ به دوران قبل از GPT-۴ برگشته است. با وجود این، ابزارهای هوش مصنوعی همچنان محبوب هستند.

ابزارهای موردبحث که در برخی نمونه‌ها توانایی تولید عکس و ویدیو را نیز دارند، مدت‌ها است که موضوع بحث هستند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این ابزارها اثر منفی بر مشاغل و اقتصاد می‌گذارند.

برخی از متخصصان صراحتاً گفته‌اند که هوش مصنوعی قرار است جای برخی از انسان‌ها را در کار بگیرد؛ با این‌ حال موافقان هوش مصنوعی می‌گویند سرویس‌های مبتنی‌بر این فناوری، بیشتر کمک‌کننده هستند تا تهدید.

هفته‌ی گذشته شرکت گلدمن ساکس در گزارشی هشدارآمیز گفت که هوش مصنوعی ممکن است باعث از دست رفتن شغل برخی از کارگران شود. این مؤسسه همچنین گفت هوش مصنوعی به برخی از شرکت‌ها مزیت بیشتری نسبت‌ به شرکت‌های دیگر می‌رساند.

گزارش جدید McKinsey به چالش‌هایی اشاره کرده که رهبران صنایع و نهادهای رگولاتوری باید به آن‌ها رسیدگی کنند. یکی از این نگرانی‌ها این است که محتواهای تولیدشده با ابزارهای هوش مصنوعی گاهی‌اوقات گمراه‌کننده و نادرست هستند.