شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین

استولتنبرگ: در اجلاس ناتو تأکید کردیم که اوکراین به عضویت ناتو در خواهد آمد

استولتنبرگ: در اجلاس ناتو تأکید کردیم که اوکراین به عضویت ناتو در خواهد آمد

ایسنا نوشت: دبیرکل ناتو امروز پس از پایان اجلاس سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در ویلنیوس اعلام کرد که در این اجلاس بار دیگر تأکید شده که اوکراین به عضویت ناتو درخواهد آمد، اما جدول زمانی برای این کار مشخص نشده است.

«ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو امروز سه‌شنبه پس از پایان اجلاس سران ناتو در شهر ویلنیوس کشور لیتوانی گفت که در اجلاس ویلنیوس بر لزوم عضویت اوکراین در ناتو تأکید شده است، اما جدول زمانی برای این عضویت مشخص نشده است.

دبیرکل ناتو با بیان اینکه یک بسته قوی برای اوکراین و یک مسیر روشن برای عضویت در ناتو وجود دارد، افزود: زمانی که شرایط لازم برآورده شد، از اوکراین دعوت خواهیم کرد تا به این ائتلاف بپیوندد.

وی خاطرنشان کرد: ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که اوکراین تنها در صورتی به عضویت در ناتو دعوت می‌شود که شرایط لازم احراز شود.

استولتنبرگ تصریح کرد: ما از فنلاند به عنوان عضو کامل ناتو استقبال می‌کنیم و مشتاقانه منتظر عضویت سوئد پس از توافق با ترکیه هستیم.

دبیرکل ناتو اضافه کرد: با حضور ۳۰۰ هزار سرباز در حالت آماده باش در بخش‌های مختلف از جمله هوایی و دریایی موافقت کرده‌ایم. ما به سرمایه‌گذاری بیشتری در دفاع نیاز داریم و کشورهای عضو ناتو تمایل به افزایش هزینه‌های تسلیحات دارند.

استولتنبرگ در پایان عنوان کرد، ناتو به روی اعضا باز است و آنها هستند که تصمیم به گسترش عضویت می‌گیرند نه مسکو.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز همزمان با آغاز نشست سران ناتو در ویلنیوس، این اجلاس را شکست‌خورده دانست و گفت که این نشست حتی قبل از آن‌که آغاز شود، شکست خورده است.

از سوی دیگر، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین همزمان با برگزاری اجلاس سران ناتو در کانال تلگرامی خود به انتقاد از ناتو پرداخت و گفت: «بی سابقه و پوچ است که هیچ چارچوب زمانی برای دعوت و یا برای عضویت اوکراین در ناتو وجود نداشته باشد».

310310