شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پلیس راهور#نیسان#استاندارد

سازمان استاندارد و پلیس راهور خریداران نیسان آبی را سرگردان کرده‌اند

جمعی از خریداران ۱۲ هزار دستگاه نیسان آبی از شرکت زامیاد از توقف شماره گذاری این خودرو‌ها و بلاتکلیفی خود در تحویل آن انتقاد می‌کنند.

اطلاعات نوشت: تماس گیرندگان اعلام می کنند با وجود دپو شدن این خودروها درپارکینگ شرکت زامیاد، این شرکت از حدود ۲ ماه قبل از تحویل آنها به خریدارانی که وجه خودروها را هم به طورکامل پرداخت کرده اند، خودداری می کند.

به گفته آنها، تامین وجه این خودروها با دریافت وام وبه سختی تهیه شده وابزارکار وتامین معیشت خانوارهاست و با وجود اینکه اقساط وام های دریافتی آنان آغاز شده وباید این اقساط را از طریق درآمدزایی با خودروهای کاربپردازند،اما از حدود ۲ ماه قبل تحویل این خودروها متوقف و درپارکینگ این شرکت دپو شده است.

تماس گیرندگان با اظهار اینکه آنها با خودرویشان کار می کنند و لذا یک روز تاخیر هم برزندگی شان تاثیر می گذارد، درخواست کردند خودروهایشان دراسرع وقت به آنان تحویل شود تا معیشت شان بیش از این دچار چالش نشود.در همین زمینه خبرنگار اطلاعات در تماسی با شرکت زامیاد، علت عدم تحویل نیسان های آبی به خریداران را جویا شد.یکی از مقامات این شرکت با تایید دپو شدن ۱۲ هزار دستگاه نیسان آبی درپارکینگ این شرکت، علت عدم تحویل این خودروها به خریداران را عدم مکاتبه سازمان ملی استاندارد با راهور ناجا و درنتیجه خودداری راهور ناجا از شماره گذاری آنها اعلام کرد.

وی دراین باره توضیح داد:سازمان ملی استاندارد درمجموع برای اجرای پنج استاندارد در خودروهای نیسان آبی در۲ مقطع، یکی تا ۳۱ اردیبهشت ودیگری تا ۳۱ تیر به شرکت زامیاد مهلت داده است.

این مقام مسئول ادامه داد:برای اجرای ۲ عدد از این استانداردها که شامل نصب “اتولایت” (سنسور نور که به طور خودکار و براساس نور محیط، چراغ های خودرو را روشن یا خاموش می کند) و “دی لایت” ( چراغ روشن خودروها درطول روز)ما تا ۳۱اردیبهشت مهلت داشتیم وقراربود محصولاتی که پس از این تاریخ تولید می شوند، این استانداردها را داشته باشند.

وی افزود:ما برنامه ریزی برای اجرای این استانداردها درنیسان آبی را بعد از ۳۱ اردیبهشت داشتیم ومحصولاتی که اکنون وبعد از این تاریخ درحال تولید هستند، این استانداردها را دارند.سازمان استاندارد هم قبل از پایان مهلت به طور طبیعی مجوزهای لازم را از طریق شرکت های تحت پوشش خودصادرمی کرد ومجوز این ۱۲ هزار دستگاه نیسان آبی هم ۲۷ اردیبهشت از همین طریق صادرشد که موجود است، اما سازمان استاندارد به دلایلی که برای ما مشخص نیست حاضر نشد مکاتبه تکمیلی لازم با راهور ناجا را دراین باره انجام دهد ونقطه آغاز مشکل این است.

نامبرده تصریح کرد: لذا از آن تاریخ تاکنون راهور ناجا به علت عدم دریافت نامه سازمان استاندارد حاضر به شماره گذاری این ۱۲ هزار دستگاه نیسان آبی نیست وخودروها درپارکینگ ما درحالی دپو شده که وجه آن کامل دریافت شده و مردم هم به دنبال دریافت خودرویشان هستند اما کاری از دست ما ساخته نیست.

وی با بیان اینکه نصب این دو آپشن بعد از تولید این خودروها هم ممکن نیست چرا که نیاز به تعویض قالب چراغ و جلو پنجره دارد، اظهارداشت: ما به هیچ عنوان دربرابر اجرای استانداردها درمحصولات مان مقاومت نمی کنیم وهمان گونه که گفته شد، استانداردهای دوگانه درضرب الاجل پایان اردیبهشت روی خودروها نصب شد اما اینکه قبل از پایان مهلت،مکاتبه ای نیمه کاره انجام و۱۲هزار خودرو گروگان گرفته شود، کار جالبی نیست و اجحاف به خودروساز و قراردادن وی درمقابل مشتریانش است.

این مقام شرکت زامیاد با اشاره به اینکه اجرای استانداردها بایدبا درنظرگرفتن امکانات فنی وزمان لازم باشد، خاطرنشان کرد:سازمان استاندارد برای اجرای ۳ استاندارد دیگر که کنترل پایداری و استحکام بدنه بخشی از آن است ۲ماه مهلت تعیین کرده که ۳۱ تیر به پایان می رسد اما این سازمان توجه ندارد که مثلا برای اجرای یکی از این استاندارد های سه گانه باید خودروها درفصل زمستان تست شوند و این نوع تعیین زمان کم لطفی است.

وی افزود:بدین ترتیب با وجود تلاش حداکثری ما، اجرای استاندارد تکمیلی ۳ گانه هم درمهلت مقرر روی خودروهای نیسان آبی ممکن نیست و این امر احتمال بروز چالش های دیگری درتولید محصولات وعمل به تعهدات را ایجاد می کند.به عنوان مثال ما تفاهم نامه ای را با کمیته امدادامام (ره) داریم که براساس آن قرار است ۵ هزاردستگاه نیسان آبی به مددجویان این شرکت تحویل و وجه آن را برخی شرکت های بزرگ بخش خصوصی بپردازند که تا این مددجویان بااین خودروها برای آن شرکت ها کارکرده و با رجابجا کنند اما بااین وضعیت فکر نمی کنیم عمل به این تعهدات هم امکان پذیر باشد.

نامبرده تصریح کرد:بازهم تاکید می کنیم ما هیچ مقاومتی دربرابر اجرای استانداردهای ملی روی محصولاتمان نداریم اما درخواست ما درنظرگرفتن مقتضیات فنی، زمانی ومنطقی لازم دراجرای این استانداردهاست. بعد هم توجه داشته باشید که نیسان آبی خودرو سواری نیست که مثلا سرعت آن حادثه ساز شود.

ما” ای سی یو” (واحد کنترل الکترونیک) نیسان آبی را به گونه ای تنظیم کرده ایم که نتواند بیش از ۹۰ کیلومتر سرعت برود؛ لذا اینکه تصور شود اجرا نشدن این استانداردهای پنج گانه به طور قابل توجه و فاحش برایمنی فوری این خودرو تاثیر می گذارد،خیلی صحیح نیست.وی گفت: ما آماده همه گونه همکاری باسازمان ملی استانداردهستیم تا با گفتگو وهمفکری راهی برای خروج از این چالش و حل توامان مشکل مشتریان که از اقشار آسیب پذیر و زحمتکش هستند و کارخانه خودمان پیداکنیم؛ چرا که فضای ما برای دپو کردن خودروها محدود است.

خبرنگار اطلاعات برای دریافت توضیحات ونقطه نظرات سازمان ملی استاندارد دراین خصوص با مقامات مختلف این سازمان تماس گرفت که علی رغم پیگیری های متعدد درنهایت موفق به دریافت توضیحات این سازمان نشد.بدیهی است فرصت پاسخگویی دراین باره برای سازمان ملی استاندارد فراهم است.