شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#افغانستان#طالبان#سوئد

طالبان فعالیت‌های سوئد در افغانستان را ممنوع اعلام کرد

طالبان فعالیت‌های سوئد در افغانستان را ممنوع اعلام کرد

ایسنا نوشت: پس از قرآن سوزی در سوئد، طالبان امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که تمامی فعالیت‌های سوئد در افغانستان باید متوقف شوند.

 ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای عنوان کرد: پس از اهانت به قرآن و توهین به اعتقادات مسلمانان... امارت اسلامی افغانستان دستور توقف تمامی فعالیت‌های سوئد در افغانستان را صادر می‌کند.

از زمان روی کار آمدن مجدد طالبان در سال ۲۰۲۱، سفارت سوئد در افغانستان دیگر مشغول به کار نیست.

این دستور طالبان احتمالا سازمان‌های غیردولتی سوئدی در افغانستان، کمیته سوئد برای افغانستان که هزاران نیروی کمکی در امور سلامت، تحصیل و توسعه شهری دارد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ماه گذشته میلادی، یک مهاجر عراقی در سوئد کتاب مقدس قرآن را در بیرون مسجدی در استکهلم به آتش کشید که خشم و انتقادات فراوانی را نه تنها از سوی جامعه مسلمانان بلکه از سوی جهان نیز به دنبال داشته است.

کمیته سوئدی برای افغانستان هنوز واکنشی برای این دستور طالبان نشان نداده است.

همچنین شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار است در پی آتش زدن قرآن در سوئد، پیش‌نویس بحث‌برانگیزی را درخصوص "نفرت مذهبی" مورد بحث و بررسی قرار دهد؛ ابتکاری که شکاف‌ها را در سازمان ملل برجسته کرده و اقداماتی را در راستای حمایت از حقوق بشر به چالش کشیده است.

این پیش‌نویس توسط پاکستان به نمایندگی از ۵۷ کشور عضو "سازمان همکاری اسلامی" (OIC) ارائه شد. این گروه، قرآن سوزی در استکهلم را "توهین‌آمیز، بی‌احترامی و تحریک‌آمیز " و اقدامی خواند که نفرت را شعله‌ور می‌کند و ناقض حقوق بشر است.

این پیش‌نویس قرار است امروز (سه‌شنبه) در شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه شود.

311311