شهر خبر

شهرداری تهران عقب‌نشینی کرد: قصد پلمب نداریم!

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در خصوص حواشی خانه اندیشمندان علوم انسانی توضیحاتی ارائه کرد.

ایسنا نوشت: محمد امین توکلی زاده امروز در جشن فرزندان غدیر که با حضور ۷۰۰۰ کودک کار در ورزشگاه آزادی برگزاری شد، در جمع خبرنگاران در خصوص حواشی خانه اندیشمندان علوم انسانی نیز با بیان اینکه سیاست کلی شهرداری تهران برای املاک اجتماعی‌اش، ارائه خدمات فراگیر به مردم است، گفت: پیش از این شهرداری املاکش را به سازمان‌ها، NGOها و ... می‌داد تا از طریق آنها خدمات به مردم ارائه شود اما این مدل در دنیا تغییر کرده و مدل اشتراکی در حال حاضر در سطح دنیا مرسوم است و این بهترین روش است که ما می‌توانیم در تهران اجرا کنیم. چرا که شهرداری در تهران املاک زیادی ندارد که مدیران قبلی هم بخواهند آنها را به افراد و سازمان‌هایی داده و مدیریت بعدی خلع ید باشد.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه دستگاه نظارتی در مورد املاک اجتماعی نامه مفصلی به شهرداری زده تا چگونگی محول شده این املاک را توضیح دهد، افزود: ما بنا را بر تعطیلی و یا پلمب مجموعه نداریم و حتی در این ایام هم جلسات در آن خانه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال ۹۷ و در دوره مدیریت شهری گذشته اخطار اولیه به بهره برداران این خانه اندیشمندان علوم انسانی داده شده بود و چهار بار به آنها تذکر دادیم و رسید دریافت کردیم، گفت: پس این ادعا که آنها می‌گویند ما خبر نداشتیم نادرست است و ما بحث تعطیلی نداریم و اگر می‌خواستیم پلمب کنیم چرا در اتاق انتهای سالن را بستیم، می‌رفتیم در ورودی را می‌بستیم.

توکلی زاده با بیان اینکه خودشان آمدند و با شهرداری مذاکره و گفت‌وگو کردند اما به یکباره موضع‌شان عوض شد، گفت: این تهمت‌ها به آقای زاکانی نمی‌چسبد چرا که شهردار تهران در چند ماه گذشته جلسات زیادی با دانشگاه‌ها، نخبگان و دانشجویان داشته و این تهمت‌ها به وی نمی‌چسبد.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه ما به دنبال فضای اشتراکی هستیم، گفت: همین حالا در خانه باز است و فعالیت آنها ادامه دارد و حتی سال قبل نیز از آنها حمایت مالی کردیم اما بنای ما به کار مشترک است اما حالا که موضوع را به مراجع قضایی بردند ما نیز به رأی قضایی تمکین می‌کنیم و ما هم از طریق سیستم قضایی پیگیر موضوع هستیم تا اول مالکیت‌مان تثبیت شود و بعد هم وقتی مالکیت قطعی شد در مورد نظام مشترک تصمیم گیری می‌کنیم.

وضعیت عادی شد!

در همین حال؛ خانه اندیشمندان علوم انسانی در اطلاعیه ای جدید تاکید کرد:خرسندیم به استحضار برسانیم با استعانت از خداوند متعال و پس از رایزنی با جمعی از بزرگان خیرخواه و دلسوز کشور و نیز پیگیری‌های حقوقی از مراجع ذیصلاح، خوشبختانه امروز با باز شدن قفل درب‌ها، وضعیت خانه اندیشمندان علوم انسانی به روال سابق بازگشت. در حال حاضر آرامش بر این مجموعه حاکم است و فعالیت‌های خانه به صورت طبیعی و عادی در جریان است.

خانه اندیشمندان علوم انسانی آمادگی خود را برای هرگونه همکاری و تعامل با مدیران محترم شهرداری تهران در جهت تداوم خدمت رسانی فرهنگی به شهروندان و مخاطبان گرانقدر اعلام می‌دارد.

در همین‌جا به همه اندیشمندان و فرزانگان کشور به عنوان صاحبان اصلی این خانه اطمینان می‌دهیم در این مذاکرات، ضمن پایبندی به اصل تعامل منطقی، از چارچوب‌های اصلی حاکم بر فعالیت‌های خانه اندیشمندان به‌ویژه رعایت اصل تعاطی افکار و تضارب آرا و اندیشه‌های مختلف در فضایی آرام، برابر و آزاد و در چارچوب قوانین و مقررات کشور و نیز رعایت اصل استقلال در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های علمی و فرهنگی خانه، عدول نخواهیم کرد و پاسداری از حریم علم و دانش و رعایت حرمت بزرگان و پیشکسوتان علمی و فرهنگی به عنوان میراث معنوی  کشور را خط قرمز خود می‌دانیم.

وظیفه خود می‌دانیم از دستگاه‌های محترم قضایی و انتظامی که از حریم علم و اندیشه و اخلاق صیانت کرده و با رعایت شأن و جایگاه رفیع مفاخر علمی و فرهنگی کشور، امنیت و آرامش را به خانه اندیشمندان علوم انسانی و همه دلسوزان نظام هدیه کردند، صمیمانه سپاسگزاری کنیم.