شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##داستان#۵۰۰#ساله#چک‌های#بانکی؛#آغاز#تولدی#دوباره

داستان ۵۰۰ ساله چک‌های بانکی؛ از آغاز تا تولدی دوباره

داستان ۵۰۰ ساله چک‌های بانکی؛ از آغاز تا تولدی دوباره
شاید تعجب کنید اگر بدانید که چک‌ها نزدیک به ۵۰۰ سال است وجود دارند و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین ابزارهای پولی در جهان به شمار می‌روند.

فردای اقتصاد: نمونه اولیه چک‌ها در اوایل قرن ۱۵ میلادی در کشور هلند ظاهر شد. جایی که صندوق‌داران (همان بانکداران امروزی) با استفاده از یک یادداشت دست‌نویس، مبالغی را برای هر کسی که این برگه را در اختیار داشت، صادر می‌کردند.  براساس آرشیو بانک برکلیز کانادا، اولین چک‌ صادر شده در این بانک به سال ۱۷۲۳ میلادی برمی‌گردد که کاملا به صورت دستی و بدون هیچگونه امکانات امنیتی نوشته شده و بریدگی‌های برگه چکی که از سال ۱۸۶۳ میلادی به جا مانده نشان می‌دهد که دسته چک‌ها در آن زمان به وجود آمده‌اند.

پس از جنگ جهانی دوم، خانواده‌های ثروتمند آمریکایی، چک‌نویسی را با سرعتی دیوانه‌وار ادامه دادند به طوری که در سال ۱۹۹۵ میلادی با صدور نزدیک به ۵۰ میلیارد چک در سراسر دنیا استفاده از این ابزار پولی به اوج خود رسید.  با شروع قرن ۲۱ و ظهور دنیای اینترنت و تکنولوژی اما تعداد صدور چک‌ها در دنیا کمتر و کمتر شد تا اینکه ظهور چک دیجیتال با هدف از بین بردن مشکلات و مخاطرات چک‌های کاغذی توانست تولد دوباره‌ای برای این ابزار پولی باشد و بار دیگر توجهات را به سمت خود جلب کند.