شهر خبر

توجیه عجیب بایدن برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین همراه با افشای اسرار نظامی

توجیه عجیب بایدن برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین همراه با افشای اسرار نظامی

ایرنا نوشت:"جو بایدن" رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه زنده تلویزیونی در توجیه تصمیم جنجالی دولتش برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین، با افشای اسرار نظامی کشورش، کمبود گلوله‌های ۱۵۵ میلی‌متری در آمریکا را دلیل این اقدام عنوان کرد.

 در گرماگرم بحث بر سر تصمیم دولت جو بایدن برای ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین، رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای از کمبود گلوله های ۱۵۵ میلی متری در ایالات‌متحده پرده برداشت؛ موضوعی که واکنش‌های منفی بسیاری در پی داشته و سوالاتی در مورد چرایی افشای اسرار نظامی در مصاحبه زنده مطرح کرده‌است.

بایدن در مصاحبه روز گذشته خود (یکشنبه) با شبکه خبری سی‌ان‌ان با بیان اینکه آمریکا گلوله‌های توپخانه ۱۵۵ میلی متری کم دارد، از تصمیم دولتش برای ارسال بمب های خوشه ای به اوکراین به عنوان دوره گذار، دفاع و اضافه کرد ارسال این نوع تسیحات تا زمان آماده‌سازی مهمات دیگر ادامه دارد.

وی سپس خاطرنشان کرد: در این جنگ مهمات اهمیت دارند و مهمات آن ها [اوکراینی ها] رو به پایان است و ما خودمان هم کم داریم. بنابراین، کاری که من در نهایت انجام دادم، توصیه وزارت دفاع را پذیرفتم که این وضعیت دائمی نخواهد بود. اشاره بایدن به ارسال بمب های خوشه ای تا زمان آماده سازی تسلیحات دیگر است.

اما در پی این اظهارات، واکنش‌ها در رسانه‌های اجتماعی آغاز شد و کارشناسان حیرت‌زده از افشای اسرار نظامی آمریکا توسط رئیس‌جمهوری این کشور در برنامه زنده تلویزیونی بودند.

استیو گست ستون نویس و تحلیلگر محافظه‌کار در پی اظهارات بایدن در توئیتی نوشت: من عاشق زمانی هستم که رئیس‌جمهور آمریکا به سی‌ان‌ان می‌رود و به همه می‌گوید که مهمات ما کم است. وی ادامه داد: جو بایدن به دنیا اعلام می کند که آمریکا گلوله های ۱۵۵ میلی متری کم دارد. "احمق". آیا برای بایدن مهم نیست که دشمنان ما در چین این سخنان را می شنوند؟

بایرون یورک از نویسندگان شبکه خبری واشنگتن اگزمینر نیز در واکنش به سخنان بایدن نوشت: سخنان رئیس‌جمهور در مصاحبه با سی ان ان خیلی واضح نیست، اما به نظر می رسد که می گوید آمریکا به این دلیل به اوکراین مهمات خوشه‌ای می دهد، زیرا گلوله های ۱۵۵ میلی متری را تمام کرده است. وی سپس تاکید کرد که بدیهی است این دست اظهارات بر آمادگی ایالات متحده برای دفاع تاثیر می گذارد.

دیوید ساکس کارآفرین حوزه فناوری نیز در این خصوص در توئیتی نوشت: هدف از این جنگ نیابتی تضعیف روسیه بود، اما مهمات آمریکا تمام شده است، حالا چه کسی در حال تضعیف چه کسی است؟

رابرت کندی جونیور نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ نیز در توئیتی ضمن انتقاد تند از تصمیم بایدن مبنی بر ارسال بمب های خوشه ای به اوکراین نوشت: سال گذشته جن ساکی سخنگوی [پیشین] کاخ سفید استفاده از بمب های خوشه‌ای را جنایت جنگی خواند. اما اکنون رئیس جمهور قصد دارد آنها را به اوکراین بفرستد. تنش بی وقفه را پایان دهید. زمان صلح فرا رسیده است.

311311