شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آفریقا#جدید#خاورمیانه

ایران یک بازار جدید پیدا کرد + جزئیات

ایران یک بازار جدید پیدا کرد + جزئیات
یک کارشناس امور خاورمیانه و بین الملل گفت: وسعت جغرافیایی قاره آفریقا و وجود ۵۴ کشور و جمعیت بالا این قاره می‌تواند بازار کاملا مناسبی برای کالاهای ایرانی تلقی شود.

ایرنا: حسن هانی‌زاده با اشاره به سفر آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور به سه کشور آفریقایی کنیا، اوگاندا و زیمبابوه یک گفت: قاره آفریقا که همواره زخم استعمار اروپایی را بر پیکره خود احساس می‌کند، یک قاره بکر و رو به توسعه به شمار می رود که فاقد مکانیسم لازم برای رشد و توسعه شتابناک است.

وی افزود: به دلیل شرایط اجتماعی حاکم بر این قاره و با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران نگاه کاملا انسانی و عدالت مدار به کشورهای آفریقایی دارد و این کشورها نیز رویکرد مثبت و عاطفی به کشورمان دارند، کشورهای آفریقایی آماده پذیرش ایران به عنوان یک کشور دارای فناوری‌های روز هستند.

این کارشناس مسایل بین الملل بیان کرد: متاسفانه در طول چهار دهه گذشته به دلیل بحران‌های غرب آسیا و آشفتگی شرایط سیاسی این منطقه، جمهوری اسلامی نتوانست حضوری فعال در کشورهای آفریقایی داشته باشد که باید در سال های پیش رو این عقب ماندگی را جبران کرد.

روابط پایدار با آفریقا فرصت مناسبی برای ایجاد بازار کالاهای ایرانی است

هانی‌زاده عنوان کرد: روابط پایدار ایران با برخی کشورهای آفریقایی مانند زیمبابوه، کنیا، تانزانیا، سودان و الجزائر فرصت مناسبی است تا ایران بتواند بازار مناسبی برای کالاهای خود ایجاد کند.

وی گفت: به دلیل وسعت جغرافیائی قاره آفریقا و وجود ۵۴ کشور و جمعیت بالا این قاره می‌تواند بازار کاملا مناسبی برای کالاهای ایرانی تلقی شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: سفر آیت‌الله رئیسی به سه کشور آفریقایی کنیا، اوگاندا و زیمبابوه فرصت مناسبی است تا ایران در آینده بتواند در قاره آفریقا به تبادل پایدار اقتصادی و سرمایه‌گذاری مستقیم در حوزه‌های حفاری نفت و گاز بپردازد.

هانی‌زاده درباره سیاست و مشوق‌های دولت برای سرمایه‌گذاری در قاره آفریقا اظهار کرد: نخستین گام برای معرفی کالاهای ایرانی برقراری خط مستقیم پروازی میان ایران و کشورهای قاره آفریقا، لغو روادید و تاسیس دفاتر اقتصادی و فرهنگی برای معرفی کالاهای ایرانی و سنت‌های فرهنگی ایران است.

شناخت اندک تجار ایرانی از خصوصیات کشورهای آفریقایی

وی یادآور شد: به دلیل شناخت اندکی که تجار ایرانی از خصوصیات کشورهای قاره آفریقا دارند، ریسک سرمایه‌گذاری در چنین کشورهایی برای تجار ایرانی بالاست و نیازمند حمایت دولت از فعالان تجاری برای حضور در بازار آفریقا هستیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: اگر تعریف دقیقی از شرایط اجتماعی و اقتصادی کشورهای آفریقایی صورت گیرد تجار ایرانی رغبت بیشتری برای برقراری مناسبات تجاری و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف پیدا خواهند کرد.

هانی‌زاده عنوان کرد: فعال‌سازی سفارتخانه‌های ایران در کشورهای آفریقایی و تشکیل کمیته‌های مشترک اقتصادی میان ایران و این کشورها و دادن ضمانت‌های بیمه‌ای به کالاهای صادراتی تجار ایرانی به کشورهای آفریقایی می‌تواند به ارتقای سطح مبادلات تجاری میان ایران و کشورهای این قاره کمک کند.

وی درباره کم‌توجهی به ظرفیت بازارهای آفریقا در شرایط کنونی گفت: قاره آفریقا یک قاره بکر و نسبتاً جوان در معادلات بین‌المللی است که منابع موجود در این قاره باید کشف و شناسایی شوند.