شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#دولت#شورای نگهبان

حضور مردم در انتخابات اسفند به عملکرد دولت و شورای نگهبان وابسته است

احمد علیرضا بیگی گفت که دولت با اصلاح وضعیت موجود اقتصادی می‌تواند زمینه مناسبی را برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات فراهم کند.

احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «اطلاعات آنلاین»، درباره آرایش سیاسی احتمالی احزاب و گروهها در انتخابات پیش روی مجلس اظهارداشت: البته هنوز زود است که درباره آرایش نیروها صحبت کنیم اما دسته بندی اصولگرایان را می توان شامل 3 گروه پایداری‌ها، اصولگرایان سنتی، نواصولگرایان (جریان آقای قالیباف) دانست. اصلاح‌طلبان هم که تقسیم‌بندی‌های خود را دارند.

وی در تحلیلی از انتخابات گذشته گفت: در انتخابات اخیر (98 مجلس و 1400 ریاست جمهوری) اصلاح طلبان به دلیل اینکه در دولت آقای روحانی کامروا نبودند و تمام اعتبار سیاسی خود را پای دولت او گذاشتند، موفقیتی نداشتند. هر چند که آنها تلاش کردند به هر نحوی حساب خود را از دولت وی جدا کنند اما موفق نشدند و اقبالی نزد مردم پیدا نکردند.

وی افزود: در این 2 انتخابات‌ اصلاح طلبان از یک سو نمی‌توانستند انتخابات را تحریم کنند و از سوی دیگر چهره های برجسته آنها نیز اجازه ندادند که در صحنه انتخابات حضور پیداکنند. بنابراین لزوما بیشتر تمرکز آنها روی چهره های کمتر شناخته شده و بدون سابقه بود تا بتوانند از آن ها به نفع جناح خود استفاده کنند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس خاطرنشان کرد: اصلاح طلبان پیش بینی می‌کردند که در مجلس پیش رو نمی‌توانند سهم قابل توجهی را به خود اختصاص دهند اما در غیبت اصلاح طلبان آنچه اتفاق افتاد این که رقابت بین گروه‌های مختلف اصولگرایی بالا گرفت که آنها نیز در روزهای باقیمانده به انتخابات تا حدودی به وحدت دست یافتند.

علیرضابیگی درباره مختصات انتخابات آینده مجلس گفت: ویژگی‌هایی که رهبرانقلاب درباره‌ سلامت، رقابت، مشارکت و امنیت انتخابات توصیف کردند، نیازمند زیرساخت و سازوکار لازم و کافی است که آن زیر ساخت، همانا ایمان و باور به حق تعیین سرنوشت مردم است و  اگر خدای نکرده کسی بخواهد به این حق قانونی، نگاه تزیینی داشته باشد، در حق انقلاب و مردم جفا کرده است.

وی در ادامه بیان کرد: البته بخش قابل توجهی از این بسترسازی بر عهده دولت است که باید زمینه مناسبی را برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات فراهم کند، باید موجبات اعتماد هرچه بیشتر مردم به عنوان یک سرمایه ملی به نظام فراهم شود که این امر نیز در گروی کارکرد مناسب دولت برای برون رفت از شرایط کنونی اقتصادی است.

علیرضابیگی افزود: همچنین دستگاه های ناظر بر انتخابات به ویژه شورای نگهبان نیز نقش بسیار تعیین کننده ای بر عهده دارند به این معنا که خدایی نکرده شورای نگهبان نباید خود را در قبال یک جریان سیاسی خاص مسئول بداند.