شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#آمریکا#بایدن

نظر باید درباره رابطه اسرائیل و عربستان

نظر باید درباره رابطه اسرائیل و عربستان
جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که اسرائیل و عربستان فاصله زیادی تا توافق عادی‌سازی روابط دارند.

تسنیم: بایدن در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که اسرائیل و عربستان فاصله زیادی تا توافق عادی‌سازی دارند که شامل معاهده دفاعی و یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی می‌شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد اینکه مقام‌های آمریکایی برای رسیدن به یک توافق جامع عادی‌سازی بین دو طرف مذاکره می‌کنند، ابرازکرد: ما فاصله زیادی تا آنجا داریم.

وزیر انرژی رژیم صهیونیستی ماه گذشته با ایده توسعه یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی عربستان به عنوان بخشی از توافق بین ریاض و تل‌آویو اعلام مخالفت کرد.

بایدن به تصمیم عربستان هنگام سفر به این پادشاهی در تابستان سال گذشته برای باز کردن حریم هوایی این کشور به سمت تمام ناوگان‌های حمل‌ونقل که مسیر تردد پروازهای صهیونیستی را امکان‌پذیر ساخت، اشاره کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در این مصاحبه که امروز یکشنبه منتشر شده، در مورد رویکرد ریاض در قبال تل‌آویو گفت: من فکر نمی‌کنم آنها مشکل زیادی با اسرائیل داشته باشند. و اینکه آیا ما ابزاری را ارائه خواهیم داد که آنها بتوانند برنامه هسته‌ای غیرنظامی داشته باشند یا خیر، فکر می‌کنم راه زیادی است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد دولت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز اظهار کرد که این دولت یکی از افراطی‌ترین دولت‌هایی است که از زمان گلدا مایر دیده‌ام.

او به این شبکه خبری گفت: ما به صورت منظم با اسرائیلی‌ها صحبت می‌کنیم و امیدواریم که نتانیاهو به سمت اعتدال حرکت کند.

بایدن همچنین باور دارد که راه‌حل دو دولتی همچنان راه درست برای پایان مناقشه فلسطینی‌ها- اسرائیلی‌ها است.

او در ادامه تاکید کرد که دیدگاه‌های برخی از اعضای کابینه نتانیاهو نسبت به مسئله شهرک‌سازی در کرانه باختری بخشی از مشکلات است.

عضویت اوکراین در ناتو

بایدن در بخش دیگری از مصاحبه با سی‌ان‌ان بیان کرد که جنگ روسیه و اوکراین ابتدا باید متوقف شود و بعد ناتو اعطای عضویت به کی‌یف را در نظر بگیرد.

وی با اینحال افزود که واشنگتن و متحدان ناتو به ارائه تسلیحاتی که اوکراین برای پایان دادن به جنگ نیاز دارد، ادامه می‌دهند.

رئیس‌جمهوری آمریکا ابراز عقیده کرد که عضویت اوکراین در ناتو در سایه جنگ بدین معنی خواهد بود که همه ما در جنگ با روسیه هستیم.