شهر خبر

گزینه مردم در برابر وضعیت کشور کدام است؟ / معترض، بی تفاوت یا مخالف

رویداد۲۴ نوشت:  رسول منتجب نیا گفت: در این چند سال به گونه‌ای عمل شده است که مردم به این ذهنیت نگران کننده رسیده‌اند که نمی‌توانند به سخنان مسئولان اعتماد کنند.

رسول منتجب‌نیا فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیرکل حزب جمهوریت در گفتگو با رویداد۲۴ می‌گوید: اگر نظرسنجی دقیق نه نظرسازی داشته باشیم، می‌بینیم فضا به گونه‌ای است که اکثریت مردم یا مخالف یا معترض یا بی تفاوت هستند. در سال جاری دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را در پیش داریم. لازم است، بینیم «انتخابات» چه معنایی دارد و ما را به چه هدفی می‌تواند برساند. در واقع انتخابات چیزی جز این نیست که مردم آزاد باشند تا بتوانند گزینه‌ها و چهره‌هایی را که در عرصه رقابت حضور دارند بررسی کنند و با اختیار خودشان گزینه اصلح را برگزینند تا آینده کشور با تصمیم مردم رقم زده باشد و اینطور نباشد که «دیگران» به برای مردم تصمیم بگیرند و مردم را دور بزنند.

او افزود: در این ۴۴ سالی که از پیروزی انقلاب می‌گذرد، انتخابات زیادی را با شیرینی‌ها و تلخی‌ها پشت سر گذاشته‌ایم اما امروز در شرایطی به استقبال انتخابات می‌رویم که با مردمی مواجه هستیم که اکثریت‌شان نسبت به عملکردها معترض هستند. در واقع در این چند سال به گونه‌ای عمل شده است که مردم به این ذهنیت نگران کننده رسیده‌اند که نمی‌توانند اعتماد کنند. اینک گروهی بر سغکار هستند که در هر شرایطی حتی اگر مشکلات ۱۰ برابر هم شود، باز هم از وضع موجود حمایت می‌کنند. ان‌شاءالله دلیل حمایت‌شان جنبه عمومی داشته باشد. عملکردی که به خصوص در یکی دو دوهه اخیر مشاهده شده است، عملکرد بسیار بد و ناامیدکننده‌ای بوده است. به طوری‌که مردم را نسبت به مسئولین به شدت بدبین کرده و در نتیجه از نظام دور کرده است. در واقع از همان زمانی آغاز شد که اختلاس‌ها علنی شد و بعضی نورچشمی‌ها میلیارد_ میلیارد بالا کشیدند و سیستم آنطور که باید واکنشی نشان نداد. همزمان ساتور نظارت استصوابی به دست آقایان افتاد تا هر کسی که نظرشان را قبول ندارند، کنار بزنند. از همان زمانی‌که تلاش کردند با کنار زدن نخبگان، نورچشمی‌ها را روی کار بیاورند، مردم از نظام فاصله گرفتند و اقتدار حاکمیت ترک خورد.

نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: ما الان حکومتی داریم که به دست پرتوان امام بزرگوار و با راًی اکثریت مردم ایران مشروعیت و اعتبار پیدا کرد که تشییع جنازه امام نشان داد، مشروعیت و مقبولیت نظام تا آن دوره خدشه‌ای برنداشته بود. اما رفته‌رفته حمایت مردمی رنگ باخت. وقتی اکثریت کنار زده شده‌اند، این سوال پیش می‌آید که چطور می‌توانیم از مردم توقع راًی داشته باشیم؟ در این شرایط آیا هدف واقعی انتخابات محقق می‌شود؟ به نظر من انتخابات در این شرایط نه مفهوم پیدا می‌کند و نه هدفمند است. چرا که اکثریت به صندوق راًی بی‌اعتماد است و نظرشان این است که «راًی ما را برای تثبیت خود می‌خواهند» بنده علی‌التحقیق عرض می‌کنم در شرایط فعلی راًی مردم کارساز نیست. چرا که امروز کار در دست اقلیتی است که کمی از آن‌ها سابقه انقلابی دارند و بیشترشان در انقلاب، جنگ و ... هیچ سابقه‌ای ندارند. دقیقاً بر خلاف توصیه امام که توصیه کرده بودند «نگذارید از راه‌رسیده‌ها بر سرنوشت مملکت حاکم شوند» متاًسفانه این روزها کسانی اختیاردار هستند و تریبون دارند که سردی و گرمی مبارزه با شاه و رویارویی با دشمنان انقلاب و مردم را نچشیدند.

وی توضیح داد: حکمرانی امروز ما حکمرانی مناسبی نیست. در واقع فکر می‌کنیم حکومت یکدست معجزه و کار بزرگی است و نمی‌دانیم یکدستی در حاکمیت همان از بین بردن حکومت و از بین بردن اقتدار کشور است. در واقع حاکمیت یکدستی که مایه افتخار بعضی‌ها است، ضربه شدیدی به منافع ملی زده و آینده کشور را در مخاطره جدی قرار داده است. یعنی حاکمیت یکدست در این دوره دولتی فشل، ناتوان و ناکاربلد را روی کار آورده است و مجلسی را با کمترین راًی تاًسیس کردیم تا افراد اظهارات بسیار سخیفی را مطرح کنند و به جای منافع مردم دنبال شاسی‌بلند و ... بروند. این شرایط محصول بی‌توجهی به اکثریت است تا مردم باید به مصداق «آش کشک خاله» هر چه را که پیش می‌آید، تحمل کنند.