شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#رکوردشکنی

تداوم رشد تولید در دولت سیزدهم/ رکوردشکنی تولید و فروش شرکت‌های بزرگ

رشدماهانه تولید شرکت‌های بورسی و رکوردشکنی شامخ مدیران صنعت وشامخ مدیران اقتصاد حکایت از روند رو به رشد تولید دردولت سیزدهم دارد.

به گزارش ایبِنا، وضعیت ماهانه تولید و فروش شرکت‌های بورسی در واقع وضعیت تولید کشور را نسبت به بقیه شاخص ها، با فاصله زمانی کمتر به اطلاع سیاست‌گذاران و فعالان اقتصادی می‌رساند.

بر اساس تازه‌ترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در اردیبهشت ماه امسال شاخص تولید و فروش شرکت‌های بزرگ نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۰ و ۱۰.۷ درصد افزایش یافته است.

هم‌چنین شاخص مذکور در حوزه تولید و فروش شرکت‌ها نسبت به ماه قبل (یعنی فروردین) به ترتیب ۲۱.۸ و ۴۴.۵ درصد رشد کرده است که این آمار جهش بزرگی را از اردیبهشت ۱۳۹۷ به بعد نشان می‌دهد.

 

تداوم رشد تولید در دولت سیزدهم/ رکوردشکنی تولید و فروش شرکت‌های بزرگ

 


بر این اساس از مجموع ۱۵ رشته گروهی که در تشکیل این شاخص حضور دارند، ۸ رشته در اردیبهشت امسال رشد ۲ رقمی نسبت به ماه مشابه سال قبل داشتند؛ حوزه «خودرو و قطعات» با رشد ۳۸ درصدی پیشتاز تمام صنایع دیگر بوده، هم‌چنین بخش «تجهیزات برقی» با رشد ۳۳ درصدی «دارو» با رشد ۲۹ درصدی و «ماشین آلات و تجهیزات» با رشد ۲۸ درصدی در صدر صنایع با رشد بالا قرار گرفته اند.

چشم انداز مثبت تشکیل سرمایه و کاهش تورم

«بخش تولیدات غذایی» در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس رشد ۱۸ درصدی در اردیبهشت ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل ثبت کرده است.

رشد بخش‌های «ماشین آلات و تجهیزات» و هم‌چنین «صنایع غذایی» نوید دهنده چشم انداز مثبتی در حوزه تشکیل سرمایه و به تبع آن رشد تولید در ماه‌های آتی و رونق عرضه محصولات غذایی در بازار به منظور کاهش تورم مصرف کننده است.


یک نشانه مثبت دیگر از رشد اقتصادی

علاوه بر این گزارش، گزارش جدید مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران نیز موید بازگشت اقتصاد به چرخه رونق در اردیبهشت امسال است.

بر اساس این گزارش، شاخص مدیران خرید صنعت در اردیبهشت امسال به عدد ۶۶.۹۶ رسید که در دوره زمانی ۵۶ دوره گذشته یعنی از زمان ارائه این شاخص بیشترین مقدار خود را ثبت کرده است.

 

تداوم رشد تولید در دولت سیزدهم/ رکوردشکنی تولید و فروش شرکت‌های بزرگ

 


این شاخص از «مقدار تولید»، «میزان سفارشات جدید»، «سرعت تحویل سفارش»، «میزان استخدام»، «صادرات»، «فروش محصولات» و «انتظارات تولید در ماه آینده» تشکیل شده است که زیر شاخص «مقدار تولید» با ثبت عدد ۷۳.۷۸ بیشترین مقدار در ۵۶ ماه گذشته را به خود اختصاص داد، هم‌چنین «میزان سفارشات جدید» نیز با عدد ۷۰.۰۹ درصد بیشترین مقدار از ابتدای تولید این شاخص تاکنون بوده و شاخص انتظارات تولید در ماه آینده نیز نشان دهنده انتظارات خوش بینانه اکثر صنایع در خردادماه است.

در خصوص شامخ کل اقتصاد نیز با ثبت عدد ۵۷.۳۰ رکورد بیشترین مقدار از زمان ارائه گزارش این شاخص برای کل اقتصاد یعنی ۴۴ ماه اخیر، در اردیبهشت ماه ثبت شد.

این شاخص نیز از زیر شاخص‌های «شاخص میزان فعالیت‌های کسب و کار»، «شاخص میزان سفارشات جدید»، «شاخص موجودی مواد اولیه»، «شاخص میزان صادرات کالا و خدمات»، «شاخص فروش» و «شاخص انتظارات ماه آینده» تشکیل می‌شود که در تمامی این زیر شاخص‌ها نیز اعداد ثبت شده برای اردیبهشت ۱۴۰۲ بالاترین ارقام را از ابتدای تولید این شاخص گزارش شده است؛ بنابراین در ۲ شاخص «شامخ مدیران صنعت» و «شامخ مدیران اقتصاد» رکورد‌های کم سابقه‌ای در اردیبهشت امسال ثبت شده است.