شهر خبر

روند تغییرات ساعات کاری در کشورهای مختلف

روند تغییرات ساعات کاری در کشورهای مختلف

فردای اقتصاد: در دنیای پر تلاطم و بسرعت در حال تغییر امروز، آسان است که فرض کنیم در مجموع افراد شاغل بیش از گذشته کار می‌کنند. اما آیا واقعا اینطور است؟ آیا ما بیش از گذشته کار می‌کنیم؟ در یک بررسی، روند تغییرات میانگین سالانه ساعات کاری زنان و مردان شاغل در بخش تولید کشورهای منتخب مورد بررسی قرار گرفته است. و نتایج حاکی از آن است که این موضوع صحت ندارد. واقعیت این است که امروز مردم بسیاری از کشورهای جهان خیلی کمتر از ۱۵۰ سال گذشته کار می‌کنند، به ویژه در کشورهایی که زود صنعتی شدند و حالا در زمره کشورهای دارای بالاترین بازده اقتصادی هستند.

بر این اساس، میانگین ساعات کاری برای کارکنان کشورهایی که زود صنعتی شدند، طی ۱۵۰ سال گذشته یه شدت کاهش یافته است.  در سال ۱۸۷۰ کارکنان در اغلب این کشورها سالانه بیش از ۳ هزار ساعت معادل هفته‌ای ۶۰-۷۰ ساعت در هفته و بیش از ۵۰ هفته در سال کار می‌کردند.

امروز اما این ساعات کاری طاقت‌فرسا تقریبا به نصف تقلیل یافته است. به عنوان مثال در آلمان ساعات کاری سالانه تا نزدیک به ۶۰ درصد کاهش یافته و از ۳ هزار و ۲۸۴ ساعت در سال ۱۸۷۰ به هزار و ۳۵۴ ساعت در سال ۲۰۱۷ رسیده است. در انگلستان این کاهش حدود ۴۰ درصد بوده است. پیش از این انقلاب ساعات کاری طی دهه‌های اخیر، انگلیسی‌ها تنها بین ماههای ژانویه تا ژوئیه به اندازه‌ای که امروزه در کل سال کار می‌کنند، به کار مشغول بودند.

داده‌های چین فقط از سال ۱۹۷۰ به بعد موجودند. آنچه در مورد این کشور قابل تامل است، این است که چین در این رتبه‌بندی در ۵۰ سال پیش رتبه نخست طولانی‌ترین ساعات کاری را به خود اختصاص داده بود و تا مدت‌های مدیدی ساعات کاری در این کشور در حال افزایش بود. در حالیکه طی همین بازه زمانی ساعات کاری بسیاری از کشورهای غربی کاهش یافته است. گزارش رسانه‌ها حاکی از آن است که حالا اما در چین مقاومتی در مخالفت با ساعات کاری طولانی نسبت به دیگر کشورها شکل گرفته است. این بررسی با توجه به تعداد ساعات کاری و تعداد روزهای کاری کشورها در هر سال انجام شده است.