شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سود#اوراق#قرضه#چیست؟#چگونه#می‌دهد؟

سواد اقتصادی/ اوراق قرضه به چه کار می‌آیند؟

سواد اقتصادی/ اوراق قرضه به چه کار می‌آیند؟
اوراق قرضه چیست؟ حتما تا به حال درباره اوراق قرضه شنیده‌اید اما آیا می دانید که دقیقا چیست و چه کاربردی دارد؟

اوراق قرضه به زبان ساده: اوراق قرضه در اصل نوعی وام است. نهادی مانند شرکت، شهرداری یا دولت به پول نیاز دارد و اوراق قرضه می‌فروشد. بدیهی است که آن نهاد، «ناشر اوراق قرضه» نامیده می‌شود و مقدار پولی که دریافت می‌کند اصل مبلغ است. ناشر اوراق این پول را از شخص دیگری دریافت می‌کند که دارنده اوراق قرضه نامیده می‌شود و می‌تواند یک فرد، یک شرکت یا حتی یک دولت باشد.

البته که دارنده اوراق فقط خواهان پس گرفتن اصل پول از ناشر اوراق نیست. او انتظار دریافت سود هم دارد که به آن کوپن می‌گویند. در اوراق قرضه به صراحت بیان می‌شود که معامله بین دو طرف چه زمانی خاتمه می‌یابد یا به عبارت دیگر تاریخ سررسید چه زمانی است.

با این حال، بر خلاف وام‌هایی که مثلاً به دوستانتان می‌دهید، اوراق قرضه ابزارهای مالی هستند که می‌توانند در بازار آزاد خرید و فروش شوند. فرض کنید مکس به دوستش جک وام پانزده هزار دلاری داده است. اگر مکس به خاطر یک موقعیت اضطراری به پول نقد نیاز پیدا کند، مطمئناً می‌تواند از جک بخواهد که زودتر به او بازپرداخت کند. اما اگر جک نتواند این کار را انجام دهد یا امتناع کند، مکس گزینه‌های زیادی نخواهد داشت، به خصوص در کوتاه‌مدت. اگر مکس به جای آن مثلاً اوراق قرضه دولت آلمان را به ارزش پانزده هزار دلار می‌خرید، می‌توانست آن‌ها را به سرمایه‌گذار دیگری بفروشد تا سرمایه کوتاه‌مدت مورد نیاز خود را به دست آورد. همانطور که می‌بینید، اوراق قرضه نقدشوندگی بالایی دارند اما این به معنای بدون ریسک بودن آن‌ها نیست. اگر صادرکننده اوراق قرضه ورشکست شود یا فاجعه‌ای رخ دهد، ممکن است همه چیز از دست برود.

اوراق قرضه چیست؟

اوراق قرضه (به فرانسه: obligation) اسنادی است که به موجب آن شرکت انتشاردهنده متعهد می‌شود مبالغ مشخصی (بهره سالانه) را در زمان‌هایی خاص به دارنده آن پرداخت کند و در زمان مشخص (سررسید) اصل مبلغ را باز پرداخت کند. دارنده اوراق به عنوان بستانکار حق دریافت اصل و بهره آن را دارد ولی هیچ مالکیتی در شرکت ندارد.