شهر خبر

کامرزبانک قیمت نفت را در پیش‌بینی‌های خود کاهش داد

کامرزبانک پیش‌بینی خود از قیمت نفت برنت تا پایان سال ۲۰۲۳ را به ۸۵ دلار در هر بشکه کاهش داد در حالیکه قبلا ۹۰ دلار اعلام کرده بود.

به گزارش ایبِنا به نقل از رویترز، با وجود کاهش عرضه نفت از سوی تولیدکنندگان بزرگ نفت در جهان که می‌تواند بازار را با کمی عرضه مواجه کند، کامرزبانک پیش‌بینی خود از قیمت نفت در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ را کاهش داد که نشان‌دهنده بدبینی در بازار نسبت به چشم‌انداز اقتصادی در جهان است.

این بانک پیش‌بینی خود از قیمت نفت برنت تا پایان سال ۲۰۲۳ را به ۸۵ دلار در هر بشکه کاهش داد درحالی که قبلا ۹۰ دلار در هر بشکه اعلام کرده بود.

همچنین پیش‌بینی خود از قیمت نفت خام آمریکا را از ۸۵ دلار در هر بشکه به ۸۰ دلار در هر بشکه کاهش داد.

این بانک همچنین قیمت نفت برنت و نفت خام آمریکا برای سال ۲۰۲۴ را با کاهش ۵ دلاری به ترتیب ۹۰ و ۸۵ دلار در هر بشکه تعیین کرد.

بازار نفت با قیمت ۷۶ تا ۷۷ دلار در هر بشکه برای نفت برنت بسته شد که هنوز حدود ۱۰ دلار از اوج قیمتی که در ماه آوریل ثبت شد، پایین‌تر است و از ابتدای ماه می‌تاکنون به علت افزایش نرخ بهره و آمار‌های ضعیف اقتصادی چین، در بازه ۷۱ تا ۷۹ دلار در هر بشکه معامله شده است.

پس از اینکه عربستان اعلام کرد تولیدش را کاهش می‌دهد و روسیه نیز از کاهش صادراتش خبر داد، بازار چندان واکنشی به کاهش‌ها نداشت.

اما احتمال کندی اقتصادی خریداران بزرگ نفت یعنی چین، آمریکا و غرب اروپا بر تقاضا تاثیر خواهد داشت.

تحلیلگران کامرزبانک طی یادداشتی نوشتند، در حالی که احتمال کند شدن اقتصاد خریداران بزرگ نفت یعنی چین، آمریکا و اروپای غربی می‌تواند بر تقاضا تاثیر بگذارد، بازار همچنان می‌تواند شاهد کسری عرضه در نیمه دوم سال باشد، هرچند تردید‌هایی در مورد میزان کسری وجود دارد.

در ادامه یادداشت این بانک آمده است، اما احساس حاکم بر بازار برای مدتی آسیب‌دیده باقی می‌ماند و بهبود آن نیازمند کاهش ذخایر نفت برای مدتی طولانی است تا کسری عرضه تایید شود؛ این موضوع می‌تواند برای دوره یک ساله اتفاق بیفتد و قیمت‌ها را بهبود دهد.

بانک مورگان استنلی نیز در هفته گذشته، پیش‌بینی خود از قیمت نفت را کاهش داد و پیش‌بینی کرد که بازار در نیمه نخست ۲۰۲۴ با مازاد مواجه شود.

 

منبع:فارس