شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کاهش نرخ

دلیل کاهش نرخ بیکاری چه بود؟

دلیل کاهش نرخ بیکاری چه بود؟
پایین بودن نرخ مشارکت نیروی کار سهم عمده‌ای در کاهش بالای نرخ بیکاری داشته است.

فردای اقتصاد: آخرین داده‌های مرکز آمار از وضعیت بازار کار در کشور نشان می‌دهد که علی‌رغم ثبات نسبی در نرخ مشارکت نیروی کار، نرخ بیکاری کاهش یافته است. با این حال نرخ مشارکت نیروی کار همچنان هم نسبت به اوج و هم نسبت به میانگین خود فاصله زیادی دارد.

بر اساس داده‌های مرکز آمار، طی یکسال گذشته حدود ۷۲۸ هزار شغل جدید ایجاد شده و جمعیت شاغلان به ۲۴.۳ میلیون نفر رسیده است. از طرف دیگر حدود ۴۹۰ هزار نفر به بازار کار اضافه شده‌اند و جمعیت فعال به حدود ۲۶.۵ میلیون نفر افزایش یافته است. لذا به طور خالص حدود ۲۴۰ هزار نفر از جمعیت بیکاران کشور کاسته شده و تعداد آنها به ۲.۱۶ میلیون نفر رسید.

دلیل کاهش نرخ بیکاری چه بود؟

وضعیت اشتغال بخش‌های مختلف نیز نشان می‌دهد که سهم شاغلان بخش‌ خدمات افزایش، بخش صنعت ثابت و سهم بخش کشاورزی کاهش یافته است. در واقع به نظر می‌رسد که بیشتر مشاغل جدیدی که ایجاد شده‌اند از نوع بنگاه‌های کوچک و خرد در بخش خدمات بوده باشند که در دوره کرونا تا حدود زیادی از بین رفتند. از طرف دیگر کاهش اشتغال در بخش کشاورزی نیز با توجه به رشد اقتصادی این بخش و مشکلات کم‌آبی، طبیعی به نظر می‌رسد. بخش صنعت نیز با توجه به رشد این بخش طی یکسال گذشته، توانسته با افزایش محدود در اشتغال، سهم خود را تا حدود زیادی حفظ کند.

همچنین هر چند جزئیات این آمارها نشان می‌دهد که نرخ بیکاری جمعیت تحصیلکرده نسبت به سال گذشته ۱.۱ واحد درصد کاهش یافته و به ۱۲.۱ درصد رسیده است، با این حال همچنان مقدار آن نسبت به بیکاری کل (۸.۲ درصد) بسیار بالاتر بوده و از طرف دیگر سهم آنها از بیکاران نیز به حدود ۴۱ درصد افزایش یافته است.

دلیل کاهش نرخ بیکاری چه بود؟