شهر خبر

فروش بلیت هواپیما تا ۳ برابر قیمت واقعی/ بلیت هواپیما گران.تر می‌شود؟

فروش بلیت هواپیما تا ۳ برابر قیمت واقعی/ بلیت هواپیما گران.تر می‌شود؟

همشهری نوشت:سخنگوی سازمان هواپیمایی گفت: ۱۹ سایتی که درباره فرش بلیت هواپیما گران فروشی می‌کردند را مسدود کردیم. سایت های متخلف فقط بلیت نمی فروشند بلکه مواردی مانند رزرو هتل یا ترانسفر را در کنار آن می گذارند که هزینه تمام شده بلیت را بالا ببرند.

به نظر می‌رسیدادامه مسیر از طریق شرکت‌های دیگر چنانچه مسیر اول را خود فروخته باشند منعی ندارد.علت اصلی عدم تناسب عرضه و تقاضا تحریم هاست چرا که نیاز اکنون کشور با جمعیت کنونی ۵۵۰ فروند هواپیماست در حالی که تعداد فعلی هواپیماهای ناوگان حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ هواپیماست. بنابراین دو کار مهم همزمان در دستور کار قرار دارد که اولی نهضت تعمیر و آماده سازی هواپیماهای زمینگیر است و اقدام دوم واردات هواپیماست که هر دو در حال انجام است. پس کمبود بلیت ارتباطی به افزایش سفرهای خارجی از سوی ایرلاین ها ندارد چون اساسا پروازهای خارجی با هواپیماهای پهن پیکر انجام می‌شود که معمولا در مسیرهای داخلی استفاده نمی شود.

یازرلو در مورد واردات هواپیماها گفت: در ۱۸ ماه گذشته ۶۳ هواپیما و هلیکوپتر در نوع‌های مختلف مانند کارگو، مسافری، آموزشی و ... وارد ناوگان هوایی کشور شده البته این تعداد هواپیما تا پایان تابستان به طور کامل وارد چرخه خدمت خواهند شد. هواپیماهای دیگری هم در راه هستند که چگونگی، قیمت و ... را به دلیل حفاظت از روش های واردات و استمرار این مسیر سخت نمی‌توانیم مطرح کنیم.

وی در مورد افزایش ۹ درصدی قیمت جدید بلیت هواپیماها که ایرلاین ها خواستار آن هستند، توضیح داد: تاکید سازمان هواپیمایی کشوری بر رعایت تصمیمات ستاد تنظیم بازار است. در جلسه‌ مشترک وزیر راه و شهرسازی و مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی موضوع اختلاف برداشت در نحوه اعمال ۲۹ درصد افزایش مورد تصویب ستاد تنظیم بازار روی نرخ بلیت در مسیرهای داخلی مورد بحث قرار گرفت. بنابراین مقرر شد مراتب از مراجع ذیربط از جمله ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان استعلام شود.

یازرلو در این مورد اینکه می گویند برخی ایرلاین‌ها صددرصد افزایش قیمت داشته اند، گفت: خیر اینطور نیست. اگر ایرلاینی افزایش صد درصدی قیمت داشته باشد ما بلافاصله آن ایرلاین را تعلیق می کنیم و در این زمینه تعارفی هم با کسی نداریم. تمام ایرلاین ها موظف هستند بر اساس نرخنامه وجود در سایت سازمان هواپیمایی کشور اقدام کنند و مابقی شرکت ها یا سایت‌های نمایش، انتشار و فروش بلیت هواپیما موظفند بر اساس نرخنامه، بلیت بفروشند و خارج از آن، تخلف است.

۲۱۷۲۲۳