شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#شورای شهر#آنلاین

چرا کارت بلیت اتوبوس و مترو کم است؟/ «۱۰ سال گذشته و کسی به فکر تمدید قرارداد نیست»

چرا کارت بلیت اتوبوس و مترو کم است؟/ «۱۰ سال گذشته و کسی به فکر تمدید قرارداد نیست»

همشهری آنلاین نوشت: رئیس کمیته هوشمندسازی شورای شهر تهران در مورد مشکلات پیرامون کارت بلیت‌های مدت دار و کمبود برخی کارت بلیت‌های مترو توضیحاتی را ارائه کرد.

علی اصغر قائمی در مورد کمبود کارت بلیت‌های مدت‌دار در ایستگاه‌های مترو با بیان اینکه پروژه کارت بلیت یا پرداخت الکترونیکی کرایه به صورت یکپارچه، عمر ۱۲ ساله در تهران دارد و در دوره‌ای که این پروژه آغاز شد مبتنی بر شرایط تکنولوژیک آن زمان بود و طبیعتا باید در این مدت به روزرسانی می‌شد، گفت: مشکل اینجاست که در حوزه کارت بلیت ما دو پیمانکار داریم، بگونه‌ای که یکی پیمانکار در حوزه صدور کارت فعال است و دیگری هم پیمانکار پذیرش کارت بوده است و سازمان فناوری شهرداری تهران نیز نقش نقطه مرکزی تبادل اطلاعات و تسویه حساب را دارد.

وی با بیان اینکه قراردادی که سال ۸۹ با پیمانکاران بسته شده بود، ۱۰ ساله بود و حالا مدت زمان قرارداد تمام شده است و کسی به فکر تمدید و بروز رسانی قرار داد نیست، گفت: حدود ۳ سال از مهلت قرارداد گذشته شده است و شهرداری تهران تصمیمات مقطعی و موقت در این خصوص گرفته، بگونه‌ای که قراردادها را چند ماهه تمدید کرده و بر همین اساس وقتی پیمانکار با قراردادهای ماهانه مواجه می‌شود و از کار پایدار مطمئن نباشد، خیلی نمی‌تواند برنامه‌ریزی کند.

قائمی ادامه داد: اینکه شهرداری چند ماهه قرارداد را تمدید می‌کند، قابل قبول نیست. درحالی که مدتی است موضوع سرویس‌های پذیرش که عمدتا مدیریت کارت خوان‌های داخل اتوبوس و تخلیه دیتاست را به شرکت «رایانه شهر» سپرده و دوره قرارداد با صادر کننده کارت سالهاست که تمام شده و مشخص نیست شهرداری چه می‌خواهد انجام دهد.

به گفته عضو شورای شهر تهران، بر همین اساس در اوایل سال جاری، نامه مفصل ۱۷ صفحه‌ای به شهردار تهران نوشته و ارسال کردم و تمام وجوه این اقدام را به آنها توضیح دادم و شهردار هم نامه را بررسی و جهت پیگیری به واحدهای مربوطه ابلاغ کرد؛ اینکه چرا تصمیم جدی نمی‌گیرند را نمی‌دانیم و شاید لایه‌هایی در شهرداری اعمال نظر و نفوذ می‌کنند که کارها پیش نمی‌رود؛ البته شهرداری کلیت موضوع را قبول دارد؛ اما در اجرا، کند هستند.

وی با بیان اینکه مدت‌هاست قرارداد بلیت الکترونیکی با اپراتورش تمام شده و هنوز شهرداری تصمیمی بر تمدید، تجدید و یا انتخاب اپراتور جدید نگرفته است، گفت: این عدم انعقاد قرارداد آثار مختلفی را می‌گذارد. هر چند که ما در نظر داشتیم شاهد ارتقاء تکنولوژی پرداخت الکترونیک کرایه مبتنی بر کیف پول شهروندی یا بارکد دو بعدی باشیم؛ اما هنوز به سرانجام نرسیده است.

قائمی با بیان اینکه بعد از گذشت تجربه یک دهه از پرداخت الکترونیکی کرایه، انتظار داشتیم که دامنه کاربرد این دانش از بلیت فراتر رود، گفت: مدیران شهرداری قول داده‌اند که برنامه‌ریزی‌های لازم را برای رفع مشکلات و ارتقاء سیستم پرداخت الکترونیک انجام دهند. چرا که قرار بود کارت بلیت در اختیار مردم در مقیاس گسترده‌تر فعال شود و در کل چند نظام صادر کننده در مورد پرداخت الکترونیک فعال باشند که در قالب کارت شهروندی، بارکد دو بعدی، کیف پول شهروندی و ... می‌تواند نمود پیدا کند.

چرا کارت بلیت اتوبوس و مترو کم است؟/ «۱۰ سال گذشته و کسی به فکر تمدید قرارداد نیست»

۲۳۳۲۳۳