شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه#بشار اسد#ترکیه#رئیس جمهور

سفیر سابق سوریه: تن دادن اردوغان به خواست دمشق پیش شرط دیدار با اسد است

سفیر سابق سوریه: تن دادن اردوغان به خواست دمشق پیش شرط دیدار با اسد است

ایرنا نوشت: سفیر سابق دمشق در آنکارا در سخنانی درباره گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال انجام دیداری میان رؤسای جمهور ترکیه و سوریه، تاکید کرد که بشار اسد رئیس جمهور سوریه تنها درصورت برآورده شدن خواسته‌های دمشق با رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای خود دیدار خواهد کرد.

«نضال قبلان» سفیر سابق سوریه در ترکیه در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک در این باره اظهار داشت که مهمترین شرط سوریه برای انجام دیدار میان بشار اسد رئیس جمهوری این کشور و رجب طیب اردوغان همتای ترکیه‌ای وی خروج نظامیان آنکارا از خاک سوریه است.

وی تاکید کرد: آنچه که برای سوریه مهم است عمل به وعده‌ها و اجرای آنها بوده و تصمیم نهایی در این باره توسط دولت ترکیه و به ویژه شخص اردوغان اتخاذ خواهد شد که آیا نظامیانش را از مناطق شمال و شمال غرب سوریه خارج خواهد کرد و یا خیر.

قبلان خاطرنشان کرد: خروج نظامیان ترکیه یکی از شروط غیر قابل مذاکره و چشم پوشی دولت بشار اسد است.

وی همچنین افزود: هیچ پیشرفت جدی در مسیر آشتی میان سوریه و ترکیه وجود ندارد و صحبت‌های مقامات روسیه در مورد نقشه راه آشتی می‌تواند به عنوان مبنای نظری مد نظر قرار بگیرد، اما هیچ گفت‌وگویی بدون برداشته شدن گام‌های عملی از سوی ترکیه برای تضمین عمل به تعهداتش در قبال خواسته‌های سوریه که اولین مورد آن خروج از خاک این کشور است، آغاز نخواهد شد.

پیشتر نیز «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرده بود که آنکارا برنامه‌ای برای دیدار رجب طیب اردوغان و بشار اسد روسای جمهور ترکیه و سوریه در کوتاه مدت ندارد.

ابراهیم کالین در مصاحبه با شبکه آ.خبر گفت: هیچ تاریخی برای این دیدار برنامه ریزی نشده است ولی وزرا و روسای سازمان‎های اطلاعات دو طرف در حال رایزنی در این باره هستند

وی بیان کرد: پس از مذاکره مسئولان مربوطه، تکمیل پرونده، تعیین دستور کار و پیگیری روند تا یک نقطه مشخص، ممکن است در مقطعی جلسه دیدار دو رییس جمهور برگزار شود.

ارتش ترکیه از سال ۲۰۱۶ در ۲ عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دی ماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷)، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای الباب، اعزاز و جرابلس را تصرف کرده است.

این در حالی است که آنکارا ۲۵ مهرماه ۹۸ در اقدامی غیرقانونی برای عقب راندن شبه نظامیان موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» از مناطق مرزی الرقه و الحسکه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد که این عملیات یک هفته‌ای، پس از توافق آتش بس میان

آنکارا و واشنگتن متوقف شد و ترکیه به این شبه نظامیان پنج روز مهلت داد تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

ارتش ترکیه هم اکنون بیش از یکصد پایگاه غیرقانونی در شمال سوریه ایجاد کرده است و در حالی که آنکارا مدعی است که حضور نظامیانش در شمال سوریه با هدف جلوگیری از تهدید گروه‌های تروریستی است، دمشق این اقدام را بهانه ای برای اشغالگری می‌داند.

دولت دمشق در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و رییس دوره‌ای شورای امنیت، نسبت به حضور نیروهای نظامی ترکیه در خاک خود اعتراض کرده و خواستار خروج این "نیروهای اشغالگر" از سوریه شده است.

310310