شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#پاسخ#۱۰۲#مدیر#بورسی#سوال/#معرفی#سهام#صنایع#برتر#۱۴۰۲

پاسخ ۱۰۲ مدیر بورسی به ۵ سوال/ معرفی سهام و صنایع برتر بورس ۱۴۰۲

پاسخ ۱۰۲ مدیر بورسی به ۵ سوال/ معرفی سهام و صنایع برتر بورس ۱۴۰۲
«فردای اقتصاد» چهارمین نظرسنجی «توصیه بزرگان بازار سرمایه» را برگزار کرد و جویای نظر ۱۰۲ کارشناس و تحلیلگر بورسی در خصوص عوامل اثرگذار بر روند بازار سهام و پیش‌بینی وضعیت صنایع و شرکت‌های بورسی در ۶ ماه آینده شد. 

پس از نوسان بازارها در فصل اول سال، با شروع تابستان نوسان کمتری را شاهد بودیم. حالا یکی از دغدغه‌های فعالان بازار آینده روابط بین‌الملل ایران و البته سیاست‌گذاری‌های ارزی است. موضوعاتی که حتی گاها موجب نوسان قیمت‌ها نیز می‌شود. تازه‌ترین پیش‌بینی تحلیلگران از سرنوشت این رخدادها چیست؟ در تازه‌ترین نظرسنجی توصیه بزرگان بازار سرمایه از ۱۰۲ تحلیلگر و مدیر دارایی دو سوال مهم شده است. در سوال اول از کارشناسان بورسی پرسیده شده «روابط بین‌المللی ایران تا پایان ۱۴۰۲ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟». گزینه توافق محدود - به عنوان نمونه آزادسازی برخی منابع بلوکه شده و تسهیل فروش نفت در ازای محدودماندن غنی سازی به ۶۰ درصد - بیشترین تعداد آرا را کسب کرده است. ۵۲ کارشناس بورسی به این گزینه رای داده‌اند. بهبود روابط منطقه‌ای و قراردادهای تجاری در منطقه و ادامه اعمال تحریم‌های غربی دیگر گزینه‌ای است که توانسته ۳۸ درصد آرا را به خود اختصاص دهد. نکته جالب آنکه هیچ کدام از شرکت‌کنندگان به گزینه احیای برجام (مشابه توافقی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد) رای نداده‌اند که نشان می‌دهد مدیران بورسی حداقل امیدی به احیای کامل برجام ندارند. 
و سوال دوم. «سیاست ارزی تا پایان سال چگونه خواهد بود؟». ۵۰ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی احتمال انتقال دلاری نیمایی ۲۸۵۰۰ تومانی به دلار سامانه مبادله ارزی یعنی دلار حدود ۳۸هزار تومانی رو داده و ۴۰ درصد تداوم وضع موجود را پیش‌بینی می‌کنند. کمترین رای به میزان کمتر از ۲ درصد نیز به احتمال دلار تک نرخی داده شده است.

در این رابطه: پیش بینی ۱۰۲ تحلیلگر بورسی از آینده اقتصاد و سیاست

پاسخ ۱۰۲ مدیر بورسی به ۵ سوال/ معرفی سهام و صنایع برتر بورس ۱۴۰۲
دو سوال مهم از کارشناسان بورسی - آینده روابط بین‌المللی ایران و سیاست‌های ارزی تا پایان ۱۴۰۲

صنایع و سهام جذاب بورسی از نگاه ۱۰۲ تحلیلگر

بورس ماه‌های پرنوسانی را از ابتدای سال تاکنون پشت سر گذاشته است که نتیجه آن رشد حدود ۱۲ درصدی شاخص کل بورس در ۶۶ روز کاری سپری شده در سال ۱۴۰۲ بوده است. اما در چنین فضایی مدیران دارایی به چه سهام و صنایعی توجه می‌کنند؟ در ۶ ماه آینده کدامیک پربازده‌تر خواهند بود؟

در ششمین نظرسنجی توصیه بزرگان بازار سرمایه، ۱۰۲ تحلیلگر بورسی صنایع و سهام جذاب طی ۶ ماه آینده رامعرفی کردند. در رتبه اول صنعت بانک با ۳۵ بار تکرار قرار گرفته است. بانک‌ها قبل از برگزاری مجمع سالانه بسیار مورد توجه قرار گرفته بودند و البته انتظار می‌رود عملکرد مناسبی را در سه ماه نخست سال نیز گزارش کنند. سیمانی‌ها نیز به طور مشترک با بانک‌ها توسط ۳۵ کارشناس توصیه شدند. سیمانی‌ها در حال ساخت سودهای مطلوبی هستند؛ هر چند ریسک اینکه این سودها را با نرخ بالایی محاسبه کنند، وجود دارد. پالایشی‌ها با ۲۷ بار تکرار در رتبه بعدی قرار گرفته و پس از آن هم سهام خودرویی را با ۲۰ بار تکرار مشاهده می‌کنیم. در مجموع ۳۲ صنعت از سوی کارشناسان معرفی شده‌اند. در میان شرکت‌ها هم در رتبه نخست باز یک نماد بانکی را می‌بینیم؛ بانک ملت با ۱۳ بار تکرار. رتبه دوم مربوط به نماد شرکت ایران خودرو دیزل با ۷ بار تکرار است و دوباره یک نماد بانکی - بانک تجارت که هر ۷ بار تکرار شده است. در مجموع ۱۶۰ شرکت از طرف ۱۰۲ تحلیلگر شرکت‌کننده در این دور از نظرسنجی «فردای اقتصاد» توصیه شده‌اند که ۱۰۰ نماد فقط یک بار تکرار داشته‌اند.

پاسخ ۱۰۲ مدیر بورسی به ۵ سوال/ معرفی سهام و صنایع برتر بورس ۱۴۰۲
پربازده‌ترین سهام طی ۶ ماه آینده از نگاه مدیران دارایی
پاسخ ۱۰۲ مدیر بورسی به ۵ سوال/ معرفی سهام و صنایع برتر بورس ۱۴۰۲
پربازده‌ترین صنایع بورسی طی ۶ ماه آینده از نگاه مدیران دارایی

بخریم، بفروشیم یا نگهداریم؟

نگاهی به نتایج تازه‌ترین نظرسنجی فردای اقتصاد نشان می‌دهد همچنان مدیران دارایی وزن بالایی به نگهداری دارایی‌ها می‌دهند. همانطور که مشاهده می‌کنید ۷۲ درصد از ۱۰۲ شرکت‌کننده در این نظرسنجی رای به نگهداری ملک داده و در مابقی دارایی‌ها به جز سکه و طلا نیز وزن بالایی را برای نگهداری دارایی مشاهده می‌کنیم. جالب اینکه برای خودرو که طی یک ماه گذشته شاهد کاهش قیمت و تخلیه بخشی از اضافه رشد اخیر بودیم حالا موقعیت فروش بیشترین رای راآورده اما در بازار ارز، خرید دلار رای ۶۰ درصدی گرفته است. اما برای صندوق‌های با درآمد ثابت ۵۶ درصد از تحلیلگران موقعیت فروش را پیشنهاد داده‌اند که نشان می‌دهد همچنان انتظارات تورمی بالا بوده و صاحبان دارایی به سود ثابت این صندوق‌ها راضی نبوده و به دنبال کسب سود بالاتر از بقیه بازارها هستند. برای صندوق هم وزن کیان اما ۴۵ درصد خرید پیشنهاد شده است.

در میان سهام، سهام شرکت سیمان فارس و خوزستان بیشترین رای خرید را به خود اختصاص داده که عموما به دلیل جذابیت سودهای گزارش شده از سوی سیمانی‌ها است و بعد از آن هم بیشترین رای خرید مربوط به سهام بانک ملت بوده که از پیش از برگزاری مجمع مورد توجه قرار گرفته و انتظار می‌رود عملکرد مناسبی را در سه ماه نخست سال نیز گزارش کنند. در میان سهام با بیشترین پیشنهاد فروش نیز سهام پتروشیمی متانول‌ساز زاگرس رامشاهده می‌کنیم با پیشنهاد فروش ۵ درصدی؛ به نظر این بدبینی کارشناسان به حواشی اخیر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها برمی‌گردد که باعث نگرانی از زیان‌دهی پتروشیمی‌های متانولی شده است.

در این رابطه: توصیه ۱۰۲ مدیر بورس درباره خرید یا فروش این ۱۵ دارایی

پاسخ ۱۰۲ مدیر بورسی به ۵ سوال/ معرفی سهام و صنایع برتر بورس ۱۴۰۲
توصیه کارشناسان بورسی در خصوص خرید، فروش یا نگهداری ۱۵ دارایی