شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دیپلماسی
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

منشاء مشکلات اقتصاد کلان را باید در ثبات اقتصادی یافت/ ضرورت اجرای راهبرد توسعه تجارت خارجی

تقویت دیپلماسی راهکار خوبی برای پیدا کردن بازار‌های مختلف در کشور‌های منطقه است، روندی که به افزایش درآمد‌های ارزی کشور کمک می‌کند.

محمدصادق مفتح؛ قائم مقام سابق وزارت صمت در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا به مهمترین مولفه‌هایی که به ثبات اقتصادی وارزی کشور کمک می‌کند اشاره می کند و معتقد است اگر این مولفه‌ها به کار گرفته شوند حلال بخشی از مشکلات فعلی اقتصاد ایران خواهند بود.

 

وی گفت: یکی از مهمترین دلایلی که منجر به ایجاد ثبات در اقتصاد کلان می‌شود ثابت نگاه داشتن شاخص‌های خرد اقتصادی است، بنابراین برای ثابت ماندن شاخص‌های کلانی که در نوسانات بازار‌های مختلف اثر گذار هستند باید به حفظ و ثبات مولفه‌های خرد توجه بسیاری شود.

 

مفتح تصریح کرد: مهمترین شاخص اقتصاد کلان بحث برابری دلار است؛ به این معنا که لازم است سیاست‌هایی اتخاذ شود که منجر به تضعیف پول ملی در برابر دلار نشود یا به تدریج زمینه‌های لازم را برای تقویت پول ملی فراهم کند.

 

قائم مقام سابق وزارت صمت اظهار کرد: تضعیف پول ملی به معنای از دست رفتن بیشتر قدرت خرید آحاد جامعه بخصوص قشر ضعیف و با درآمد پایین است؛ بنابراین سیاست‌هایی که رئیس کل بانک مرکزی دراین زمینه پیش گرفته‌اند بسیار درست است.

 

وی تصریح کرد: آقای فرزین در جایگاه ریاست بانک مرکزی به درستی به این موضوع توجه دارند که منشاء مشکلات در اقتصاد کلان را باید در ثبات اقتصادی یافت و به تبع آن زمینه‌های لازم برای ثبات ارزی را هم ایجاد کرد.

 

به گفته مفتح، کاهش نوسانات ارزی وابسته به دو موضوع کاهش نوسانات در بخش سیاست خارجی و افزایش صادرات غیر نفتی و در بخش داخل نیز وابسته به تصمیم گیری و سیاست گذاری‌های درست اقتصادی است.

 

وی تقویت دیپلماسی ارزی را راهکار بسیار خوبی برای پیدا کردن بازار‌های مختلف در کشور‌های همسایه و منطقه دانست و گفت: این روند به افزایش درآمد‌های ارزی کشور کمک می‌کند؛ بنابراین این مولفه مهم نیز باید مورد توجه دست اندرکاران و مسئولان ذی‌ربط به عنوان راهبرد توسعه تجارت خارجی قرار بگیرد.

 

این تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار کرد: تمامی مسئولان در وزارتخانه‌های مرتبط باید اقدامات راهبردی برای تقویت صادرات غیر نفتی را در دستور کار قرار دهند چرا که متاسفانه دراین زمینه اقدام قابل تاملی نداشته ایم. این در حالی است که ه تقویت صادرات غیر نفتی به ارز آوری بیشتر کمک می‌کند، پس انتظار می‌رود وزارت خارجه، صمت و کشاورزی برای تحقق این امر مهم در کنار هم فعالیت‌های لازم و ضروری را به سرعت در دستور کار قرار دهند.

نویسنده: میلاد شکری