شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بانک مرکزی#ایران#توسعه روابط#نتایج
استاد اقتصاد در گفت‌وگو با ایبِنا؛

توسعه روابط بین‌الملل با هدف تسهیل مبادلات پولی/ ثبات و آرامش بازار دستاورد سیاست تثبیت بانک مرکزی است

یک تحلیلگر اقتصادی گفت: نتایج سیاست‌های تثبیت بانک مرکزی متاثر از روابط دیپلماتیک ایران با دیگر کشور‌هاست.

علی مَزیَکی، استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی درباره دیپلماسی منطقه‌ای و دستاورد‌های سفرهای اخیر رئیس کل بانک مرکزی کشورمان ، به خبرنگار ایبِنا گفت: قطعا ایجاد هر نوع ارتباط و عادی سازی روابط در راستای انعطاف پذیری کشور از لحاظ اقتصادی و سیاسی به سود اقتصاد کشور است و در این میان هماهنگ شدن با قوانین بین المللی در شرایط کنونی می تواند در بهبود شرایط اقتصادی هم بسیار موثر باشد.


وی برقراری روابط با کشورهای مختلف را یکی از عوامل مهم در پیشبرد اهداف سیاسی، اقتصادی و ارزی دانست و افزود: در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی ما به واسطه تحریم‌ها نقل و انتقالات پول و هزینه های آن است؛ در نتیجه هر چه روابط ما با کشورها بیشتر و مستمر باشد شاهد پیشرفت و رشد اقتصادی هم خواهیم بود. 


این استاد اقتصاد با اشاره به دیپلماسی منطقه ای بانک مرکزی اظهار کرد: مطمئنا هر اقدامی که بتواند به عادی سازی روابط ایران با سایر کشورها و جابجایی و انتقال پول کمک کند موثر و قابل تقدیر است. به همین دلیل معتقدم سفرهای اخیر رئیس کل بانک مرکزی توانسته گام مثبتی در عادی سازی و ایجاد روابط با کشورهای منطقه محسوب شود. هر چند که سیاست های خارجی بانک مرکزی، تحت تاثیر سیاست های کل نظام و مسائل دیگری است که به آن ابلاغ می شود.


مزیکی با اشاره به سیاست‌های تثبیت بانک مرکزی تاکید کرد: ما در ماههای گذشته شاهد ثبات و آرامش خوبی در بازار ارز بودیم که نتیجه سیاست های تثبیت بانک مرکزی است، اما نباید فراموش کرد که این سیاست ها نیز تحت تاثیر رویدادهای دیپلماتیک ایران و کشورهایی مثل عربستان، عمان و حتی آمریکا و غرب است. قاعدتا روابط سیاسی و اتفاقات اخیر در عرصه دیپلماتیک منطقه ای و فرامنطقه ای، نوسان زیادی در بازار ایجاد می کند که بر سیاست‌های تثبیت بانک مرکزی نیز تاثیر مستقیم دارد.


وی به لزوم استقلال و اختیارات کافی بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: اختیارات بانک مرکزی باید در حدی باشد که بتواند برنامه ها و سیاست‌های اثرگذاری را در متغییرهای کلان اقتصادی داشته باشد. به هر حال بانک مرکزی ما از همان ابتدا مستقل نبوده و با وجود تدوین و اجرای سیاست های مختلف، باز هم تحت تاثیر روابط و اتفاقات سیاسی قرار گرفته است که باید این روند اصلاح شود.