شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اصلاح طلبان

جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات:

اصلاح طلبان قهر نکردند؛ ما را حذف کردند و کنار زدند

سخنگوی جبهه اصلاحات گفت: ما قهر نکردیم. اما ما را حذف کردند و کنار زدند. همان‌طور که مردم را حذف کردند.

اصلاح طلبان قهر نکردند؛ ما را حذف کردند و کنار زدند
|
۱۴۰۲/۰۴/۱۶ ۲۳:۱۰:۱۱
اعتمادآنلاین |

جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات درمورد رایزنی و مذاکره‌ اصلاح‌طلبان با حاکمیت برای حضور در صحنه قدرت؛ گفت: ما قطعا نیازمند تعامل و رایزنی با حاکمیت و نهادهای حکومتی هستیم. ما قهر نکردیم. اما ما را حذف کردند و کنار زدند. همان‌طور که مردم را حذف کردند. برخی می‌گویند اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم کردند، اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم نکردند ولی در زمانی که ما کاندیدایی نداریم و به ما اجازه شرکت نمی‌دهند؛ در جمهوری اسلامی که احزاب اصلا جایگاهی ندارند، چه تصمیمی بگیریم؟

به گزارش ایلنا، افزود: ما امروز شاهد رویه‌های غلط هستیم. در طرح اخیر مجلس که آن را تبدیل به قانون می‌کنند، موضوع بر سر برگزاری انتخابات تناسبی و به صورت آزمایشی در تهران است. برگزاری انتخابات تناسبی بین لیست‌ها! کجای دنیا انتخابات بین لیست است؟ انتخاب تناسبی بین احزاب است اما نمی‌خواهند جایگاه احزاب را تعریف کنند و به آن‌ها حق بدهند. دبیرکل جبهه ایثارگران ادامه داد: ما زمانی می‌توانیم در انتخابات مشارکت داشته باشیم که کاندیدای ما به صورت آزاد، برابر و براساس قانون بتواند در معرض رأی قرار بگیرد. نه اینکه برای ما کاندیدا انتخاب کنند. بعضی از اشخاص و احزاب برای ما کاندیدای انتخابات تدارک ببینند و با آنها لابی کنند و به اسم اصلاح‌طلب تنور انتخابات را داغ کنند.

وی گفت: انتقاد به اصلاح‌طلبان وارد است و به خود من هزار انتقاد برمی‌گردد. اما مردم شاید به اصلاح‌طلبان انتقاد داشته باشند اما از اصلاحات عبور نکردند. امروز مردم از صندوق رأی روی برگرداندند. این روند به اصلاح‌طلبان برنمی‌گردد؛ به جریان حاکم و نهادهایی که قدرت را در اختیار دارند، برمی‌گردد. شورای نگهبان می‌گوید مشارکت حداکثری به من چه ربطی دارد؟ مشارکت اصلا برای من مهم نیست. من وظیفه دیگری دارم در حالی که باید گفت اصلا این چیزی که شما می‌گویید وظیفه شما نیست.

به گفته امام، چیزی که امروز، جامعه ما را تهدید می‌کند، عدم عقلانیت است. عقلانیت گم شده است. اگر این عقلانیت حاکم بود، ما شاهد فضای اعتراضات سال گذشته در کشور نبودیم. مسلم اینکه صدای نقد و اعتراض در جامعه شنیده نمی‌شود و برخی مسیر یکطرفه‌ای را انتخاب کرده‌اند بدون اینکه به خاستگاه مردم توجه شود.

مهم‌ترین سندی که بین حکومت و مردم، پیش‌روی ما قرار دارد، قانون اساسی است. امروز آنچه شاهد آن هستیم، نسبت چندانی با قانون اساسی ندارد. به ویژه مواردی که حقی برای مردم قائل شده و باید حقوق شهروندی رعایت شود، امروز تا حدود زیادی نادیده گرفته شده است.

سخنگوی اصلاحات در بخش دیگری از گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این پرسش که «آیا دولت در عرصه سیاست با بن‌بست مواجه است؟»، تصریح کرد: به لحاظ سیاسی در بن‌بستی قرار گرفته‌ایم و متأسفانه این بن‌بست به بقیه حوزه‌ها هم سایه انداخته است. ما به لحاظ اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاست خارجی هم مشکل داریم. یعنی این‌طور نیست که فکر کنیم فقط سیاست داخلی ما را دربرمی‌گیرد که البته این موضوع مقدم بر همه این موضوعات است و فکر می‌کنم ما اول باید در سیاست داخلی‌مان تجدیدنظر کنیم.

امام ادامه داد: آنچه امروز شاهد آن هستیم، بی‌توجهی به جایگاه مردم است. در کشور ما که اسم جمهوری دارد، برخی هیچ احترام و جایگاهی برای آن قائل نیستند. حق تعیین سرنوشت حقی نیست که جمهوری اسلامی یا اسلام به مردم داده باشد؛ این حقی است که خدا به بنده خود داده است، نه به بنده مسلمان. برای کل بندگان خود این حق را قائل شده، اسلام این حق را محترم شمرده و در قانون اساسی مورد تأکید واقع شده است. اما امروز، چیزی که ما می‌بینیم این است که، این حق را از مردم سلب کردند و آن نهادهایی که امروز باید توسط مردم، انتخاب شوند، اولویت‌شان باید توجه به خاستگاه مردم و اکثریت جامعه باشد نه اراده حاکمیت. وی تصریح کرد: امروز مجلس به عنوان مهم‌ترین جایگاهی که با انتخاب مردم شکل گرفته، نمی‌تواند از حقوق طبیعی خود دفاع کند و قانونگذار نیست. خبرها را خواندم که سران قوا برای برگرداندن ساعات اداری تصمیم گرفتند. سران قوا چه کاره هستند که این ساعات را برگردانند؟ شما آمدید آن را تبدیل به قانون کردید اگر اشتباه بود، آن را برگردانید. سران قوا که نمی‌توانند قانون را تغییر دهند و ملغی کنند. امروز ما شاهد هستیم که در کنار مجلس به موازات آن، در سران قوا، شورای هماهنگی اقتصادی سه قوه، شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی و مواردی از این دست قانون‌گذاری می‌کنند. حتی خود خبرگان قانون اساسی هم نمی‌تواند در آن نقش داشته باشد، اما یک‌طرفه تصمیم می‌گیرند و هیچ کس نمی‌تواند به این تصمیمات اعتراض کند.

سخنگوی جبهه اصلاحات با اشاره به این سخن صریح امام خمینی که «میزان رأی ملت است»، گفت: . حتی اگر در جایی مردم جمهوری اسلامی را نخواستند، اراده مردم باید حاکم باشد. موضوعی که به رأی گذاشته شد، جمهوری اسلامی بود نه یک کلمه کم، نه یک کلمه بیش و این واقعیت است. اما نگاه‌ ما، به دسته‌بندی شهروندان‌ معطوف شد. اگر قانون در این کشور حاکم شود و فصل‌الخطاب قرار بگیرد،‌ معلوم است که اگر بخواهیم عملکرد آقایان را با ابزار قانون بسنجیم در بسیاری موارد نسبتی با حقوق مردم پیدا نمی‌کنند.