شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#زاهدان

قطعی آب در زاهدان از ۴۸ ساعت گذشت/ گرما و بی آبی امان مردم را بریده است

مردم شهر زاهدان با تنش آبی شدیدی مواجه شده اند و حدود ۳۵ درصد از جمعیت این شهر اصلا آب ندارند.

ایرنا نوشت: بیش از ۴۸ ساعت است که آب در ۲۴ نقطه شهر زاهدان به دلیل حادثه در لوله خروجی ایستگاه شماره سه ( حرمک ) در مسیر خط انتقال آب چاه نیمه به زاهدان شامل مهرشهر، زیباشهر، دانشگاه، بزرگمهر، معلم، جانبازان، شهیدقلنبر، دانشجو، دانش، پرستار، بهداشت، خرمشهر، مزاری، ثارالله، پوریا، امیرکبیر، آزادگان، انقلاب، شهرک کارگاهی، بعثت، کوثر، فاضلی، غدیرشهر و شهرک جهاد دچار قطعی شده و مردم را با تنش آبی شدید مواجه کرده است.

در چند روز گذشته قطعی‌های مکرر آب در شهر زاهدان سبب بروز مشکلات عدیده و نارضایتی‌ها و گلایه‌هایی از جانب مردم شده است، مشکلاتی که گویا مردم زاهدان همواره مجبور به تحمل آن هستند.

در شرایط فعلی آب آشامیدنی زاهدان از چاه نیمه‌های سیستان تأمین می‌شود که خود وابسته به رودخانه هیرمند است و شرایط پایداری ندارد، با این‌ وجود این کلان‌شهر با توجه به افزایش جمعیت، ۶۵۰ لیتر در ثانیه کمبود آب دارد.

بسیاری از مردم زاهدان برای اینکه اسیر بی‌آبی نشده و تابستان‌ها را بدون مشکل بگذرانند نسبت به ساخت حوض انبارهایی در زیرزمین و در حیات خانه خود اقدام کرده‌اند که از این طریق با ذخیره‌سازی آب بتوانند روزهای کم‌آبی را پشت سر بگذارند که البته همین موضوع خود به برداشت و کمبود آب دامن می‌زند.

علیرضا قاسمی مدیرکل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان اظهارکرد: خط انتقال آب زابل به زاهدان خط خاص و تحت فشار است و با توجه به بافت زمین احتمالا خردگی در مسیر لوله گذاری می‌رود.

وی بیان کرد: از صبح روز سه شنبه متوجه نشتی در پشت ایستگاه پمپاژ شدیم باتوجه به ایام عید قرار شد تا روز جمعه عملیات ترمیم را عقب بیندازیم اما متاسفانه صبح روز گذشته وضعیت وخیم شد و احتمال دادیم برای ایستگاه پمپاژ اتفاقی بیوفتد و آن حادثه را دیگر تا یک ماه آینده هم نشود جمع کرد، تصمیم گرفتیم از دیروز آب را قطع کرده و ایستگاه پمپاژ سمت زابل- زاهدان را از مدار بهره برداری خارج و عملیات ترمیم را آغاز کنیم.

این مسئول افزود: تا ساعت ۱۱ ظهر روز گذشته مخازنی که آب داشتند وارد شبکه شدند تا مردم فرصت ذخیره سازی داشته باشند، اما بعد از آن حدود ۳۵ درصد جمعیت شهر زاهدان دچار بی آبی شدند.

وی گفت: با توجه به اینکه خط انتقال آب در مسیر خطرناکی قرار داشت، باید شیر تخلیه را باز میکردیم تا زمینه برای جوشکاری فراهم شود که دیشب تقریبا ساعت یک و نیم شب تخلیه انجام و از همان زمان همکاران ما عملیات ترمیم را شروع کردند که تا ساعت هفت صبح طول کشید و عملیات اجرایی به اتمام رسید.

مدیرکل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان بیان کرد: از صبح هر یک ساعت، هر چهار پمپ را فعال کردیم هم اکنون آب از ایستگاه پمپاژ سه به چهار رسیده، از چهار به سمت زاهدان مسیر را پر آب نگه داشتیم و تا یکی دو ساعت دیگر آب به زاهدان می رسد.

وی افزود: با توجه به اینکه حجم ذخیره در خط انتقال داریم، همزمان همه محلات را شروع به آبگیری می کنیم و پیش بینی می‌کنیم تا امشب ساعت ۱۱ شرایط نرمال شود.

قاسمی تاکید کرد: همکاران شرکت آب و فاضلاب این دو روز به طور شبانه روزی فعال بوده اند که این مشکل زودتر برطرف شود.