شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سایپا#قیمت#کاهش قیمت

شناسایی عامل مهم کاهش قیمت خودروهای وارداتی/آزرا ٢٠١٩ به ۵.٩ میلیارد تومان رسید

شناسایی عامل مهم کاهش قیمت خودروهای وارداتی/آزرا ٢٠١٩ به ۵.٩ میلیارد تومان رسید

اقتصاد نیوز نوشت: در شرایطی که بازار در انتظار ورود خودروهای وارداتی به بازار است، اوایل هفته جاری مدیرعامل گروه سایپا اعلام کرد که اولین سری خودروهای وارداتی در پایان تیر ۱۴۰۲ به دست خریداران خواهد رسید؛ هرچند هنوز مشخص نیست این خبر در حد وعده خواهد ماند یا شکل عملی به خود خواهد گرفت، اما همین خبر موجب شد تا وارداتی‌ها شکل کاهشی به خود گیرند. 

به گفته فعالان بازار خودرو امروز و فردا کردن زمان عرضه خودورهای وارداتی در بازار موجب شده تا این بازار هم رکود در این بازار هم عمیق‌تر شود و خبری از مشتری برای این بازار هم نباشد.

علاوه بر بلاتکلیفی در بازار خودروهای وارداتی سردرگمی نرخ دلار هم بر کاهشی شدن این بازار دامن زده است، بطوریکه به گفته فعالان بازار خودرو بخشی از کاهش قیمت خودروهای وارداتی به نوسان نرخ دلار باز می‌گردد.

با توجه به شرایطی که بازار خودروهای وارداتی دارد این سوال مطرح می شود که این خودروها در چه شرایطی قرار دارند؟ در این خصوص مدیرعامل گروه سایپا علاوه بر اعلام خبر عرضه سری جدید وارداتی‌ها تا آخری تیرماه علاوه کرد در حال حاضر چالشی برای شماره گذاری و تحویل خودروهای وارداتی چانگان CS35 پلاس به مشتریان وجود ندارد و صرفاً فرایند اداری این خودروها در حال طی شدن است. با این شرایط می‌توان گفت در بازاری که در بلاتکلیفی بسر می‌ برد و خبری از خریدار نیست فروشنده سلیقه‌ای اقدام به قیمت‌گذاری می‌کند و این امر موجب شده تا خودروهای وارداتی دارای دامنه نوسان شوند.

اما خودروهای وارداتی در هفته سپری شده با چه قیمتی معامله شدند؟ ارزیابی بازار نشان می‌دهد، «آزرا» مدل 2019 در هفته جاری نسبت به نیمه خرداد ماه با رنگ سفید و با کارکرد 10 هزار کیلومتر با قیمتی در حدود 5 میلیارد و 900 هزار تومان تا 6 میلیارد و 100 میلیون تومان در بازار قیمت‌گذاری شد. دامنه نوسانی به وجود آمده در قیمت خودرو به قیمت‌گذاری از سوی فروشندگان باز می‌گردد، بطوریکه نبود نظارت قیمت خودروهای وارداتی موجب شده تا برخی از این خودروها که در بازار طرفدار بیشتری دارند با قیمت‌های متفاوت از سوی مالکان عرضه شوند. 

از دیگر خودروهایی وارداتی می توان به «رنوتالیمسان» مدل 2018 اشاره کرد. این خودرو در این هفته با کارکرد 36 هزار کیلومتر هم در بازار بازه قیمتی 3 میلیارد و 100  تا 3 میلیارد و 400 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و با این شرایط رشد و افت قیمت در بازار را تجربه کرد.  اما «النترا» مدل 2018 هم در هفته سپری شده با کارکرد 25 هزار تا با دامنه نوسانی 3 میلیارد تا 3 میلیارد و 150 میلیون تومان در بازار قیمت‌گذاری شد.

از سوی دیگر «میتسوبیشی اوتلندر» با کارکرد 33 هزار تا نیز در این هفته با قیمت 4 میلیارد و 100 میلیون تا 4 میلیارد و 300میلیون تومان در بازار قیمت خورد. 

از سوی دیگر ارزیابی‌ها نشان دهنده آن است که «توسان IX35‌» مدل 2018 بدون کارکرد نیز در این هفته با قیمت 4 میلیارد و 700 میلیارد تومان در بازار قیمت گذاری شد. از سوی دیگر رصد بازار نشان دهنده آن است که «هیوندا سانتافه» نیز در این هفته 5 میلیارد و 500میلیون تومان معامله شد.

٢٢٣٢٢٣