شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آنلاین

مرتضوی کجاست و با طبری چه رابطه‌ای داشت؟ | در پرونده مفسدان اقتصادی سر حلقه مفقوده کیست؟

مرتضوی کجاست و با طبری چه رابطه‌ای داشت؟ | در پرونده مفسدان اقتصادی سر حلقه مفقوده کیست؟

آرمان ملی آنلاین نوشت: آیا فسادهای اقتصادی بزرگ در کشور حاصل عملکرد یک فرد است؟ به‌طور حتم پاسخ منفی است و در لایه‌های مختلف این فسادها می‌توان به نام‌های شناخته شده‌ای رسید که هر کدام پلی برای تسهیل در رخ دادن فساد هستند. یکی از پرونده‌های قطور به‌نام «طبری» است. پرونده طبری یکی از پرونده‌های جنجالی در آغاز ریاست سیدابراهیم رئیسی در قوه‌قضائیه بود. رئیسی ۱۶ اسفند ۹۷ به‌عنوان رئیس دستگاه قضا، سکان را در دست گرفت و ۷ روز پس از آن اکبر طبری را برکنار کرد.

یکسال بعد جلسات دادگاه اکبر طبری آغاز شد و در نهایت به صدور حکم محکومیت منجر شد. جلسات دادگاه اکبر طبری در طول سال ۹۹ از سوی رسانه‌ها و افکار عمومی با حساسیت زیادی دنبال می‌شد، تا آنجا که برخی سخنان او خطاب به قاضی پرونده تا مدت‌ها خبرساز باقی ماند. برای مثال این ادعا که: «دوستان خوبی دارد و اگر بخواهد دوستانش لواسان را هم به نامش می‌زنند.» حالا آزادی طبری، آن‌ هم با وثیقه ۳۰۰ میلیاردی و نقش مصطفی نیازآذری (مجرم متواری همین پرونده به کانادا) در تامین این وثیقه، حساسیت‌برانگیز شده است.

با بالاگرفتن اعتراض‌ها به آزادی اکبر طبری، قوه قضائیه در اطلاعیه‌ای نوشت: «محکوم‌علیه اکبر اتباعی‌طبری، دارای عناوین اتهامی متعدد بوده که در بعضی از عناوین به‌ویژه ارتکاب بزه اعمال نفوذ به ۴۵ ماه حبس محکوم شده که این مدت حبس نام‌برده با گذراندن دوران محکومیت به صورت کامل خاتمه یافته است. طبری همچنین جریمه‌های نقدی را که به آن محکوم شده بود پرداخت کرده است. نام‌برده بعد از تحمل ۴۵ ماه حبس، اکنون پس از تودیع وثیقه ۳۰۰ میلیارد تومانی و بر اساس تصمیم مرجع قضائی از زندان خارج شده تا نتیجه نهایی پرونده وی در دیوان‌عالی کشور مشخص شود.» نکته جالب به ادعاهای وکیل سابق طبری باز می‌گردد. محمدعلی داداشی گفته است که او در این مدت آزادی همچنان به روال سابق کار می‌کند. محمدعلی داداشی، وکیل سابق اکبر طبری، در یادداشتی که در انصاف‌نیوز منتشر شده است، بر این موضوع تأکید دارد که زمان آزادی طبری مهرماه سال پیش است.

در پرونده طبری نام حسن میرکاظمی هم مطرح می‌شد که ملقب به «حسن رعیت» است. در گزارشی که وب‌سایت بازتاب در آبان ۱۳۹۱ منتشر کرد، خبر داد که «حسن رعیت» ده‌ها میلیارد تومان بدهی به بانک کشاورزی دارد و بدهی‌های معوقه‌ یکی از شرکت‌های او به بانک کشاورزی ۲۲ میلیارد تومان است و کمتر کسی گمان می‌کرد که او در میان یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی ایران باشد. در گزارشی که باشگاه خبرنگاران جوان از جلسه سوم دادگاه منتشر کرده، آمده است که او «۴۴ شرکت‌ صوری را به نام افراد بی‌بضاعت» به ثبت رسانده و هر کدام از این شرکت‌ها توانسته‌اند وام‌های هنگفتی از سیستم بانکی اخذ کنند. علاوه بر همه‌ اینها، حسن رعیت ۱۱ میلیون یورو از اعتبارات بانک مسکن را به بانک خصوصی بابک زنجانی در مالزی منتقل کرد و از محل اعتبارات صندوق توسعه‌ ملی، ملکی سه هزار متری در منطقه زعفرانیه برای همسرش خریداری کرد. حسن رعیت در تابستان ۱۳۹۸ و در اوج بازداشت‌های مرتبط با پرونده‌ اکبر طبری، مسئول اجرایی حوزه ریاست دستگاه قضائی در زمان صادق لاریجانی، بازداشت شد. به نوشته‌ روزنامه‌ اعتماد، «روز اولی که بابک زنجانی دستگیر شد، به بازجو شماره رعیت را داد تا به‌واسطه نفوذ و رابطه‌اش مشکل رفع شود» که خبر از ارتباط نزدیک حسن رعیت با اکبر طبری دارد. با توجه به متن کیفرخواست، پرونده و گزارش‌های منتشر شده، به نظر می‌رسد که حسن رعیت حلقه‌ بزرگی از نزدیکان را گرد خود تشکیل داده بود؛ از تاجرانی چون بابک زنجانی و مقامات قضائی از قبیل سعید مرتضوی و اکبر طبری.

یک نام معروف در این پرونده سبب توجهات شد. سعید مرتضوی همان قاضی معروف سالیان دور اکنون کجاست؟ سعید مرتضوی پس از عزل از قضاوت، رئیس سازمان تامین اجتماعی دولت احمدی‌نژاد شد اما بهمن‌ماه ۱۳۹۱، خبر بازداشت و انتقال او به زندان اوین منتشر شد. مدتی بعد اعلام شد که بازداشت مرتضوی در ارتباط با پرونده کهریزک بوده است. پس از آن بود که تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در دولت دوم احمدی‌نژاد با جدیت بیشتری دنبال شد و متن کامل گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی میانه‌ آذرماه ۱۳۹۲ منتشر شد. در این گزارش موارد متعددی از فساد مالی، اختلاس و عدم شفافیت در معاملات دوران صدرات سعید مرتضوی بر سازمان تامین اجتماعی فاش شده است که عبارتند از معاملات غیرقانونی با بابک زنجانی تا پرداختن رشوه به مقامات نظام و حیف و میل اموال عمومی. دوران ریاست مرتضوی بر سازمان تامین اجتماعی اما جنجال بزرگ‌تری را نیز درپی داشت؛ تفاهم‌نامه میان این سازمان و شرکت هُلدینگ سورینت قشم، متعلق به بابک زنجانی، اعتراض گسترده‌ای را میان برخی مقامات دولتی و مجلس برانگیخت.

اکنون این سوال مطرح است که سعید مرتضوی کجاست و آیا او نقشی در پرونده طبری دارد؟ برای پاسخ به این سوال لازم است به چرخه تولید فساد توجه شود که رعیت از نزدیکان طبری در آن حضور داشت. در زنجیره بعدی مشاهده می‌شود که مرتضوی هم با رعیت رابطه خوبی داشته است. خرداد ۱۴۰۰ حسن میرکاظمی معروف به حسن رعیت در جلسه دادگاه درباره ارتباط خود با اکبر طبری گفت: «طبری رفیق ۱۸ ساله من است.» همین ارتباطات سبب ایجاد این سوال می‌شود که مرتضوی اکنون کجاست و آیا رفاقت او با دوست نزدیک طبری ادامه دارد یا خیر؟



۲۱۶۲۲۰