شهر خبر

هشدار لوکاشنکو به اروپا/با تشدید سرکوب‌ها منتظر «جنگ داخلی» باشید

هشدار لوکاشنکو به اروپا/با تشدید سرکوب‌ها منتظر «جنگ داخلی» باشید

مهر نوشت: رئیس جمهور بلاروس با اشاره به خیزش بحران‌های داخلی در اتحادیه اروپا، سرکوب اعتراضات داخلی در فرانسه، خشونت علیه مهاجران و توهین مکرر به مقدسات مسلمین را زمینه‌ساز «جنگ داخلی» در اروپا دانست.

رئیس جمهور بلاروس در نشستی خبری با روزنامه‌نگاران خارجی و داخلی در مینسک در واکنش به خیزش بحران‌های اجتماعی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، خشونت علیه مهاجران و توهین مکرر به مقدسات مسلمانان در اروپا، وقوع «جنگ داخلی» در کشورهای عضو اتحادیه اروپا را امری محتمل دانست.

آلکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس در نشستی خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی در پایتخت بلاروس با هشدار به مقامات اتحادیه اروپا نسبت به تبعات خطرناک خشونت روزافزون علیه مهاجران مسلمان، آتش‌سوزی مکرر مقدسات مسلمانان، ادامه سریالی ناآرامی‌های داخلی و سرکوب شهروندان در فرانسه و اوج گیری تنفر علیه بروکرات‌ها در آلمان، احتمال جنگ داخلی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا را «امری محتمل» دانست.

لوکاشنکو در پاسخ به بحران‌های اجتماعی داخلی اخیر در کشورهای عضو این اتحادیه افزود: «من وقوع جنگ داخلی را بعید نمی‌دانم؛ هرچند خواسته قلبی من عدم وقوع آن است، اما عملکرد مقامات کشورهای عضو این اتحادیه علیه شهروندان خود نشان می‌دهند که این رویارویی و جنگ داخلی در حال شدت گرفتن است و چه بسا شاهد جنگ داخلی بدتری از آنچه که فرانسه در حال تجربه کنونی است، باشیم.»

وی با اشاره به سرکوب اعتراضات داخلی توسط دولت فرانسه پس از قتل بی‌رحمانه یک نوجوان فرانسوی الجزایری تبار توسط پلیس گفت: «اگر مقامات فرانسوی در مواجهه با شهروندان خود عنادورزی نمی‌کردند و مسئولیت پذیر بودند، شاهد تشدید این حجم از خشونت‌ها نبودیم.»

رئیس جمهور بلاروس در بخش دیگری از نطق مطبوعاتی خود، توهین و خشونت علیه مقدسات مسلمانان در اروپا (سوئد) را «حماقت آمیز» و «جاهلانه» دانست و با طرح این پرسش که چرا مقامات سوئد اجازه این توهین‌ها را در کشور خود می‌دهند؟! آیا آنان نمی‌توانند وقوع چنین اقدامات توهین آمیز را بگیرند؛ بله. می‌توانند مانع آن شوند، اما آنان این تجاوزها را حق مشروع خود می‌انگارند.

لوکاشنکو با هشدار به اعضای این اتحادیه گفت: «مقامات کشورهای اتحادیه اروپا با مشکل تراشی بی‌دلیل در جوامع خود؛ چه بسا این بحران آفرینی موجب وقوع جنگ داخلی آتی در جوامع داخلی آنان شود.

گفتنی است در ۲۸ ژانویه ماه گذشته میلادی، یک شهروند سوئدی ۳۷ ساله با مجوز صادرشده از سوی پلیس سوئد اقدام به قرآن سوزی در مقابل مسجد مرکزی استکلهم کرد و حمایت دولت سوئد از هتک حرمت به مقدسات مسلمان، موجی از محکومیت‌های جهانی و عربی اسلامی علیه این کشور پدید آورد.

310310