شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#انگلیس

گاردین: انگلیس از تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران خودداری کرد

گاردین: انگلیس از تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران خودداری کرد

ایسنا نوشت: روزنامه گاردین در گزارشی نوشت که دولت انگلیس با عدم تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی احتمالا بسیاری از اعضای پارلمان این کشور را برآشفته کند.

روزنامه گاردین روز پنج‌شنبه در گزارشی نوشت که انگلیس درخواست‌ها برای قرارگیری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در لیست گروه‌های تروریستی را رد کرده است و به جای آن تصمیم گرفته تا شرکت‌ها و حامیان آن را تحت تحریم قرار بدهد.

رژیم جدید تحریم‌ها برای اولین بار به وزرای انگلیس این اجازه را خواهد داد تا اشخاص را نه تنها برای اقدامات‌شان در داخل ایران، بلکه به خاطر فعالیت‌های‌شان در انگلیس در لیست تحریم قرار بدهد.

به نوشته گاردین، اعلامیه روز پنج‌شنبه جیمز کلورلی وزیر خارجه انگلیس به اعضای پارلمان این کشور به مبحث طولانی قرارگیری سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی به دلیل فعالیت‌هایش در این کشور پایان می‌دهد.

سپاه پاسداران، نیروهای بسیج، پلیس اخلاقی و غلامرضا سلیمانی فرمانده بسیج تا این لحظه در لیست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند اما تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران باعث می‌شد که هرگونه حمایت، کمک مالی و یا عضویت در این نهاد در انگلیس به عنوان جرم شناخته شود. این باعث می‌شد که نظام ایران به عنوان گروه تروریستی شناخته شود چراکه سپاه پاسداران بحش کلیدی ساختار نظامی ایران محسوب می‌شود.

به نوشته گاردین، وزارت خارجه انگلیس نگران آن بود که به واسطه تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران، سفیر انگلیس در تهران اخراج شود. این وزارت‌خانه همچنین می‌دانست که اتحادیه اروپا احتمالا گام مشابهی را اتخاذ نکند.

وزارت خارجه انگلیس اعلام کرده که به دلیل فعالیت‌های ایران در خارج از کشور ازجمله در انگلیس درحال گسترش تحریم‌ها علیه ایران است.

گاردین در ادامه نوشت که ممانعت از قرار دادن سپاه پاسداران ایران در لیست گروه‌های تروریستی به انتقادهای سیاسی تند منجر شود. حزب کارگر انگلیس خواسته بود که پارلمان این کشور سپاه را مطابق با قانون تروریسم ۲۰۰۰ و یک ماده الحاقی که موجب غیرقانونی خواندن یک نهاد دولتی می‌شد، در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهد.

۱۲۵ عضو پارلمان انگلیس در ماه آوریل خواستار تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران شده بودند.

دولت انگلیس از زمان آغاز ناآرامی‌های سال گذشته ایران تاکنون ۷۰ تحریم را علیه ایران اعمال کرده است که شامل ۲۹ شخص و نهاد مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌شود. انگلیس در روز پنج‌شنبه نیر ۱۳ نام را به لیست تحریم‌ها خود اضافه کرد. دولت انگلیس در مجموع بیش از ۳۵۰ شخص و نهاد ایرانی را تحریم کرده است.

روزنامه گاردین نوشت که کلورلی این تحریم‌ها تدابیری سخت قلمداد می‌کند و می‌گوید که این تحریم‌ها "باعث می‌شوند کسانی که قصد آسیب رساندن به ما را دارند، جایی برای مخفی شدن نداشته باشند".

منتقدان می‌گویند که این تحریم‌ها بیشتر نقش ظاهری دارند چرا که اکثر اشخاص تحت تحریم قرار گرفته هیچ دارایی در انگلیس و قصدی برای ورود به این کشور ندارند.

310310