شهر خبر

این دستور رئیسی ۷۸ هزار میلیارد تومان آب می‌خورد!

براساس دستور اخیر حجت الاسلام رئیسی به بانک مرکزی برای به صفر رساندن متقاضیان تسهیلات وام ازدواج بانک‌ها باید در حدود ۷۸ هزار میلیارد تومان پرداخت کنند.

تجارت نیوز نوشت: رئیس جمهوری در نامه‌ای خطاب به بانک مرکزی دستور داده که صف وام ازدواج تا پایان تابستان به صفر برسد. اما تبعات این دستورات بر اقتصاد کشور چیست؟

مدت‌هاست که دریافت وام ازدواج به چالشی بزرگ و فرآیندی فرسایشی برای متقاضیان این وام تبدیل شده است. بهانه‌های متعدد بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج باعث شده که صف این وام هر روز طولانی‌تر از قبل شده و دست واجدین شرایط از آن کوتاه‌تر شود. در این شرایط، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم نیز به موضوع صف طولانی وام ازدواچ واکنش داده و در نامه‌ای خطاب به رئیس کل بانک مرکزی، دستورات جدیدی را در رابطه با این وام صادر کرده است.

نامه رئیسی به محمدرضا فرزین شامل پنج بند است که در آن به موضوعاتی مثل رفع اختلالات در پرداخت وام ازدواج، منع سختگیری فراتر از قانون در اخذ تضامین برای پرداخت وام و همچنین فرصت 15 روزه برای معرفی ثبت‌نام کنندگان به شعب بانک، تاکید شده است.

مهم‌ترین و شاید عجیب‌ترین بخش این نامه اما بند چهارم آن است که رئیس جمهوری در آن به بانک مرکزی دستور داده که صف وام ازدواج را تا پایان تابستان امسال به صفر برساند.

جمع کردن صف وام ازدواج به چقدر منابع نیاز دارد؟

طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، از ابتدای سال 1402 تا پایان خرداد ماه 147 هزار و 937 فقره تسهیلات ازدواج پرداخت شده که ارزش این وام‌ها به بیش از 29 هزار و 892 میلیارد تومان می‌رسد. بنابراین به طور میانگین هر فرد کمی بیشتر از 200 میلیون تومان وام ازدواج دریافت کرده است.

از سوی دیگر، همین آمار نشان می‌دهد که در ابتدای تابستان امسال، 391 هزار و 352 نفر در صف وام ازدواج حضور داشته‌اند. به این ترتیب، با در نظر گرفتن همان میانگین وام 200 میلیون تومانی برای هر نفر، بانک‌ها باید تا کمتر از سه ماه آینده، بیش از 78 هزار و 270 میلیارد تومان تسهیلات ازدواج پرداخت کنند. رقمی که تقریبا معادل کل وام‌های ازدواج پرداخت شده توسط بانک‌ها در سال 1400 است.

البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که در این مدت، قطعا متقاضیان جدیدی هم به صف وام ازدواج اضافه می‌شوند و این مبلغ افزایش خواهد یافت.