شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دارای

شکایت ۲نویسنده از هوش مصنوعی خبرساز شد!

دو نویسنده ادعا می‌کنند که کتاب‌های آن‌ها که دارای حق چاپ هستند، برای آموزش نرم‌افزار هوش مصنوعی «ChatGPT» استفاده شده است، زیرا خلاصه‌های بسیار دقیقی از آثار تولید می‌کند.

شکایت ۲ نویسنده از هوش مصنوعی خبرساز شد!

ایسنا نوشت: «مونا عوض» و «پل ترمبلا» دو نویسنده‌ای هستند که شکایتی علیه «OpenAI» شرکت سازنده ابزار هوش مصنوعی «ChatGPT» تنظیم کرده و مدعی شده‌اند که این سازمان با آموزش مدل خود در رمان‌ها بدون اجازه نویسندگان، قانون کپی‌رایت را نقض کرده است.

«مونا عوض» که کتاب‌هایش شامل «بانی» و «۱۳ روش نگاه کردن به یک دختر چاق» است و «پل ترمبلی» نویسنده کتاب «کابین در انتهای جهان» هفته گذشته شکایت خود را در دادگاه فدرال سانفرانسیسکو ثبت کردند.

ابزار هوش مصنوعی «ChatGPT» به کاربران این امکان را می‌دهد که سؤال بپرسند و دستورات را تایپ کنند و با متنی که شبیه الگو‌های زبان انسان است پاسخ دهد. مدل اصلی «ChatGPT» با داده‌هایی که به صورت عمومی در اینترنت در دسترس هستند آموزش داده شده است.

با این حال، این دو نویسنده بر این باورند که کتاب‌هایشان که دارای حق چاپ هستند، به‌طور غیرقانونی برای آموزش این نرم‌افزار ستفاده شده‌اند، زیرا طبق این شکایت، «خلاصه‌های بسیار دقیق» از رمان‌ها را تولید کرده است.

به گفته «آندرس گواداموز» استاد حقوق مالکیت معنوی در دانشگاه ساسکس، این اولین شکایت علیه «ChatGPT» است که به حق چاپ مربوط می‌شود. او می‌افزاید که این دادخواست «مرز‌های قانونی» نامشخص اقدامات در فضای مولد هوش مصنوعی را بررسی می‌کند.

وکلای این نویسندگان، «جوزف ساوری» و «متیو باتریک» در ایمیلی به گاردین گفتند که کتاب‌ها برای آموزش به هوش مصنوعی در مقیاس بزرگ بسیار ایده‌آل هستند، زیرا معمولا حاوی نثری با کیفیت بالا، ویرایش‌شده و طولانی هستند.